Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light XT10 intelliscope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light XT10 intelliscope

Afgelopen zaterdag heb ik de 10inch intelliscope incl. object locater gekocht van Orion/skyquest. Ik ging er al bijna vanuit dat ik pas in december ofzo kon gaan waarnemen wegens de slechtste weersvooruitzichten van dit jaar, maar gisteravond toen ik net voetbal wilde gaan kijken zag ik dat het helemaal helder was ! Dus ik meteen alles naar buiten gebracht. Helaas toen alles buiten stond waren er al een aantal wolken te zien waaronder een aantal kleintjes die heel snel overwaaiden. Uiteraard heb ik holmes meteen bekeken en dat vond ik wel mooi om te zien.(mijn eerste komeet en nu dus voor het eerst door de telescoop) Ik zag m zoals al heel vaak beschreven als een heel grote vage bol met daarin een helder puntje, de nucleus als ik me niet vergis.
    Ineens was hij weg omdat er een wolk overheen waaide maar heel snel was hij ook weer terug omdat het maar een klein wolkje was.

Ook heb ik nog even M31 bekeken en die was duidelijk zichtbaar maar viel eigenlijk ook wat tegen maar dit komt denk ik door de seeing en door de buitenlampen in onze tuin die aanstonden (die zet ik normaal altijd uit en zet ik de volgende keer zeker uit, maar er zit een tijdschakelaar op en het kastje waar je m handmatig mee uitkan zetten is helemaal begroeid met klimop enzo dus kon er niet zomaar bij. Omdat er al bewolking kwam heb ik maar snel even gekeken wat er viel te kijken. Dat kastje ga ik zodadelijk eens even zien open te krijgen zodat ik de komende waarneem avond het licht uit kan zetten.)

Verder heb ik nog wat tijd besteed aan de zoeker af stellen en de object locater uittesten wat niet gelukt is. Hier moet ik de volgende keer wat meer tijd voor nemen om de sterren waarop ik uitlijn precies in het midden te zetten bij een hoge vergroting. Nu had ik het iets te snel gedaan en zat er dus een redelijk grote fout in waardoor een object dat ik selecteer niet in het gezichtsveld komt.

Ik was blij dat ik eventjes door de kijker kon kijken maar het was niet echt spectaculair door de korte tijd (20-25minuten heb ik maar kunnen waarnemen toen werd de bewolking te erg). De telescoop ga ik dit weekend denk ik collimeren mbv zon laser collimator. Dus dan is alles pas echt goed afgesteld. En ik kan niet wachten tot het echt kraakhelder is een hele nacht zodat ik in ieder geval een paar uur kan waarnemen.
    Als het zover plaats ik in dit topic wel weer een waarneemverslag met dan hopelijk allerlei objecten zoals sterhopen, planeet, maan?, stelsels, nevel en holmes ook nog wel denk ik. Ik kan niet wachten!

Aanstekelijke hobby hč?

Gefeliciteerd met je succesvolle first light!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Aaah, de eerste keer. Ja ik weet het ook nog, best veel teleurstelling omdat je door al die mooie foto's eigenlijk teveel verwacht. Dat komt vanzelf wel goed, en dan ga je de dingen die je wel ziet ook meer waarderen.

Wel zou ik wat nieuwe oculairen kopen, want die 10mm plössl is echt een gruwel, en die 25mm is best okay, maar als je eenmaal breedveld gewend bent, wil je niet meer anders.

Commentaar

M31 is visueel altijd een beetje tegenvallend omdat je alleen de kern goed kunt zien en je bij hoge vergrotingen (25 mm oculair is al te veel) ook alleen maar de kern in beeld krijgt. De armen worden pas echt goed zichtbaar als je langbelichte foto's maakt.

De zoeker kan je makkelijker afstellen op een verwegstaande lantarenpaal oid of de kerktoren als je die kunt zien, die bewegen niet en zo heb je alle tijd om de zoeker goed uit te lijnen.

Mooi om te lezen dat je astronomie hobby voorrang krijgt boven voetbal, houden zo !

Commentaar

En nou kom je iedere keer voor het dilemma te staan: of voetbal/of waarnemen met de kijker................gefeliciteerd met je eerste vruchtbare avondje buiten. En ja: die lampen moeten toch echt wel uit als je iets wilt zien (en die van je buren ook................als dat kan)
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Bedankt allemaal ! overigens was het de eerste waarneming met de nieuwe telescoop, ik heb 2 jaar waargenomen met een 60mm refractor waarmee ik wel leuke herinneringen heb met maan saturnus jupiter mars venus en enkele open sterhopen (M39 vind ik schitterend op de een of andere manier).
            Nu met de 10inch ga ik dus voor het eerst echt deepsky zien
            Nogmaals: ik kijk enorm uit naar een kraakheldere hemel!
            En voetbal is voor mij slechts een leuke avondopvulling (zeker CL) en waarnemen gaat zeker voor ! (samenvattingen voetbal kan ik ook op youtube vinden; waarnemen wil ik natuurlijk zelf doen op de momenten dat het kan!))

Commentaar

Gisteravond en vanmorgen nog waargenomen:
              Ik begon gisteravond met de maan, blijft fantastisch (nu voor het eerst door mn nieuwe dobson!)! Ik heb nu slechts 2 oculairs 10mm en 4mm, nu ben ik van plan om een barlow (2x of 3x?) en misschien een extra oculair bij te kopen, met name voor maan en planeten. Wat raden jullie mij aan?

Daarna heb ik de ringnevel opgezocht en gevonden ! Dat was voor het eerst dat ik m zag!! Verder nog wat geprutst met de intelliscope, het systeem haperde helaas... Heb m nog uit elkaar gehaald, daarna leek hij het weer te doen maar nee, nog steeds niet goed.
              Vanochtend ben ik opgestaan en stond om 5u weer buiten. Venus en mars heb ik bekeken maar daar valt niet echt wat over te zeggen want ik zag geen details.. (Saturnus staat helaas achter mijn huis nu). De orionnevel duidelijk waar kunnen nemen (ook voor het eerst!). En verder heb ik nog wat geoirienteerd op de sterrenbeelden die ik nog niet goed genoeg kon, 3 meteoren gezien (2 leoniden, 1 tauirde) wat gezocht naar M1 en M109 maar beide zonder resultaat. (Ik had ook maar even snel een boekje ingekeken dus niet echt goed voorbereid of een heel duidelijk zoekkaartje).
              Jammer dat ik nog steeds geen gebruik kan maken van de intelliscope, hopelijk binnenkort wel. Gelukkig heb ik op eigen kracht wat dingen kunnen vinden en ik vond het zeer geslaagd!
              Van de kou heb ik gelukkig nooit last, maar mijn telescoop wel? Er stond een dun laagje ijs in het bovenste gedeelte van de tubus aan de binnenkant, de paar centimeters boven de vangspiegel (en aan de buitenkant van de tubus volop) Kan dit beetje ijs aan de binnekant (veel) kwaad?

Commentaar

Re: First light XT10 intelliscope

Origineel geplaatst door Head-0
                De telescoop ga ik dit weekend denk ik collimeren mbv zon laser collimator.
                De kanteling van de hoofdpiegel regel je best gewoon met het collimatiekapje en niet met de terugkerende straal van de lasercollimator.

En kijk na of de collimator zelf gecollimeerd is: draai hem in de oculairhouder en zet hem weer vast en zie of het puntje op de hoofdspiegel wel degelijk op dezelfde plaats schijnt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                X