Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Landgraaf, 31 oktober 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Landgraaf, 31 oktober 2007

Temperatuur: 6 graden Celsius
    Luchtvochtigheid: 95% en stijgend.
    Telescoop: 12 Inch Orion Intelliscope

De weerberichten leken niet gunstig(bewolking met opklaringen en mist), maar ik dacht ach laat ik de telescoop maar es buiten zetten voor Holmes.

Deze is gewoon niet te missen, ik zag een heldere kern als klein puntje, dan een groot gebied en daaromheen nog een grote minder heldere ring. Man, wat is het balen dat hij niet van de zijkant te zien is, dat zou pas echt een spektakel zijn. je ziet wel dat de Kern niet helemaal in het midden staat van het omliggende gebied, dus helemaal recht komt hij niet op ons af. Ik zag verder geen kleuren zoals sommige mensen beschreven, en visueel was hij in mijn telescoop nog een stuk helderder dan je op de foto's hier op het forum ziet.

Toen nog een poging gedaan om M33 te vinden. Ik meende nu te weten waar hij stond, en zou hem toch wel makkelijker dan vorige keer moeten vinden. Helaas, ik zat weer flink mis en kon hem weer niet vinden. Toen even naar M110 gekeken om te vergelijken of de omstandigheden wel goed waren. Ik zag hem eigenlijk meteen, ook al was hij vrij zwak. Na nog wat zoeken naar M33 kwam ik per ongeluk uit bij een andere open sterrenhoop. Na een korte blik in mijn nieuwe gratis gedownloade 8.5magnitude sterrenatlas werd het duidelijk dat het hier om Caldwell 28 ging. Dit is best een mooie sterrenhoop, en hij leek best veel op M35.

Eigenlijk leek het me wel eens leuk om es wat anders te bekijken dan de standaard Messier objecten, dus ik besloot wat Caldwell objecten af te gaan. Omdat ik nog eens een poging wilde wagen of ik iets van donkere nevel zag in bij de Noord Amerika Nevel besloot ik de kijker daar maar op te richten. De zwaan stond ook al boven het huis en ging langzaam onder, dus veel zou er niet meer van te zien zijn (ik had de telescoop nu eenmaal niet ideaal neergezet).

NGC7000 of Caldwell 20 was eigenlijk niet te zien. Wel zag je duidelijk dat er in dit sterrijke gebied soms grote stukken waren die veel minder sterren hadden. Dit duidt op de nevel, maar de nevel zelf heb ik niet gezien. Vervolgens nog even M39 meegepikt. Een klein verzamelingetje sterren. Niet erg bijzonder. In die buurt staat Caldwell 19 ook, de Cocoon Nebula. Na veel starhoppen zat ik toch echt goed, maar ik zag niks. Jammer. Wel zag ik een stukje verderop in de zoeker nog een vaag vlekje. In de kijker was dit een duidelijke sterrenhoop NGC7209. Het was best een groot object voor een NGC vond ik. Niet veel verder stond Caldwell 16, deze had ik wel gevonden, het was namelijk een open cluster.

Eerlijk gezegd was ik tot nu toe nog niet zo onder de indruk van de Caldwell catalogus. Blijkbaar is dit toch iets voor een nog veel grotere telescoop, of iets voor een veel donkerdere locatie. De omschrijving: Heldere objecten die Messier gemist heeft is wat dat betreft een beetje misleidend.

Het was echt heel vochtig, maar eigenlijk merkte ik er nog niet veel van aan de telescoop. De atlas begon wel al erg nat te worden, maar gelukkig heb ik alles in showmappen gedaan. Helaas zijn de kartonnen tabbladen er minder goed vanaf gekomen zie ik nu.

Nog eens een poging wagen voor M33. Dit keer nog es goed in de atlas gekeken, en voor de verandering was de zoeker nu niet beslagen, en zag ik dat ik de hele tijd fout had gezeten. Toen ik deze fout eenmaal had geconstateerd had ik M33 dan ook binnen 10 seconden in beeld. Gelukkig maar. Ik zag er alleen niet zoveel van, de kern zag ik, maar de grote vlek die ik vorige keer had gezien was afwezig. Dit is echt een juweeltje onder een donkere hemel denk ik.

Toen een stukje omhoog naar Gamma Andromeda. Ja hij blijft leuk. Dit keer met 250x bekeken.

Toen weer naar Perseus. Ik heb dit sterrenbeeld eigenlijk nooit zo goed bekeken moet ik toegeven. Messier zelf ook niet, want hoe heeft hij die dubbel cluster kunnen missen. Je vraag je af of hij Holmes zou hebben opgemerkt terwijl hij zelf nota bene objecten zocht die op kometen leken.

Even kijken of ik M34 kon vinden, deze had ik namelijk nog nooit bekeken, maar zonder al te veel moeite had ik hem gevonden. Vanaf Algol kijken of ik Caldwell 24 kon vinden. Ik zie nu dat dit een sterrenstelselcluster is. Helaas was er niks te zien. Jammer, want dat zijn toch mijn favoriete objecten, en een verzameling van galaxies zou helemaal mooi zijn, misschien dat Quintet maar eens een keertje wagen. Iets omhoog en daar stond Mel 20. Ja een beetje flauw om deze ook als object mee te nemen, maar ik had deze serieus nog nooit in de kijker gehad. Een stuk omhoog en daar stond Caldwell 14 oftewel de dubbelcluster. Ja hij blijft ook mooi. Ietsje erboven stond ook nog een open cluster. Volgens mij was dit Stock 2. Ja het begon echt de avond van de open clusters te worden. Nog ietje omhoog en ik kwam bij M103 uit. Ook de eerste keer voor mij. Maar ik kreeg al snel last van het werken in het zenit en had daar eigenljk geen zin meer in na het gedoe in de Zwaan eerder die avond.

De voerman stond ook al hoog genoeg dus ik ging even op zoek naar M36, M37 en M38. Het was er toch best een grijze soep, en ik had niet veel hoop om ze te zien, maar ik zag er twee. Het zullen M37 en M36 wel zijn geweest. Ik haal ze altijd door elkaar, maar omdat M38 het zwakste is, zal ik deze wel gemist hebben.

Toen Holmes nog maar even meegepakt. Ik had het idee dat hij ten opzichte van de andere sterren iets was verschoven, maar ik zal het me wel verbeeld hebben.

Zometeen Mars nog maar even bekijken en Caldwell 41 ofwel Mel25 ofwel de Hyaden en M35 nog even voor de statistieken meenemen. Ik zie ook dat de maan inmiddels al redelijk hoog staat, dus misschien haal ik het maanfilter nog even uit en ga ik daar nog even een glimp van bekijken.

Tot nu toe zijn de open cluster Caldwell objecten me wel bevallen, maar de nevel en sterrenstelselobjecten niet. Misschien toch maar eerst de Messier helemaal afwerken. Wel besef ik met die nieuwe catalogus hoeveel er nog te zien is aan de hemel, en hoeveel ik nog niet eens kan zien in de achtertuin met mijn telescoop. Ja, sterrenkunde is iets wat je je hele leven kunt doen, en dan nog ben je niet uitgekeken.

edit: Nog even naar buiten geweest. Mars stond al hoog genoeg, de maan niet. Mars even op 250x bekeken hoewel de seeing duidelijk niet goed was(veel luchttrilling), moet zeggen dat hij me beter bevallen is dan 2 jaar geleden. Nu zag ik duidelijk dat donkere gedeelte over het bolletje. Wel is en blijft hij gewoon klein. M35 kon ik niet vinden, had ook niet veel zin meer in zoeken omdat de vermoeidheid toe sloeg.

Ik zag M42 ook in het oosten opkomen, en wilde deze toch nog effe meepikken. Telescoop verplaatst en ondanks de storende maan zag ik erg veel detail in de nevel. Heel mooi! Helaas kon ik de vier sterren niet oplossen naar 5 zoals ik wel eerder heb gedaan.

Omdat de telescoop nu op een andere plek stond kon ik ook naar de maan kijken. De kijker erop gericht, en wauw! Schitterend! Al die details, die kraters, de zeeën. Prachtig! Ik moest toch toegeven dat het object dat ik normaal vervloek omdat het elke zoektocht naar DSO's overbodig maakt nu met bewondering heb bekeken. Zo is hij op zijn mooist. Af en toe nog een bergketen waarvan de pieken een beetje zonlicht vangen terwijl de lagere gedeelten al in de schaduw liggen. Op 250x was het detail echt overweldigend. Helaas de lichtsterkte ook. Met een 12" naar de maan kijken is niet zo goed voor je ogen. Filter maar uitgehaald en deze op 40% block gezet. Dit was nog te weinig, maar ik had niet veel zin meer. Toen nog even gek gedaan en de barlow uitgehaald. Poef 500x vergroting op de maan, en zonder problemen ook. Helaas zag je nu wel de luchttrilling enorm opspelen, maar af en toe waren er superveel details te zien als de lucht even minder erg trilde. Het was net alsof je er overheen vloog. Tijd voor een mooie maanatlas dus, dat ik alles mooi kan opzoeken.

Ook heb ik me deze avond best zitten ergeren aan de 25mm plossl. Deze heeft mij in het verleden altijd goede diensten bewezen, maar nu ik eigenlijk overgestapt ben op 40mm met 60 graden beeldveld voelt het kijken door de plössl alsof je door een sleutelgat kijkt. Kerst komt er weer aan, dus op zoek naar een alternatief.

Al met al weer een mooie avond gehad!

Re: Landgraaf, 31 oktober 2007

Origineel geplaatst door Redfish
    Eerlijk gezegd was ik tot nu toe nog niet zo onder de indruk van de Caldwell catalogus. Blijkbaar is dit toch iets voor een nog veel grotere telescoop, of iets voor een veel donkerdere locatie. De omschrijving: Heldere objecten die Messier gemist heeft is wat dat betreft een beetje misleidend.
    De meeste objecten in de Caldwelllijst zijn bijzonder op een bepaalde manier. Maar er staan ook een aantal nietszeggende objecten tussen zoals ngc188 of ngc4236. De eerste is een vrij saai los open cluster en die tweede is een vrij groot en zwak stelsel met een oppervlakte helderheid van tegen de 15. Een groot gedeelte bestaat wel uit knallers uit de ngc lijst die Messier over het hoofd heeft gezien (4565, 4631, 2403, 4244, 4449, 5005 etc). De hoofdleden van de sterrenstelselclusters Perseus 1 en het Comacluster (1275 en 4889) staan er ook tussen. Deze zijn met een 15cm kijker wel te zien als je je best doet, maar toch niet echt helder. Ze staan meer in de lijst omdat het bijzondere objecten zijn.
    Daarnaast is grofweg maar de helft van de lijst zichtbaar vanaf onze breedtegraad.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
      Eerlijk gezegd was ik tot nu toe nog niet zo onder de indruk van de Caldwell catalogus.
      De Caldwell lijst is een lijst die Patrick Moore (DE Patrick Moore) zou hebben samengesteld. Er is nog al wat rumoer ontstaan; men dacht dat dit eerder een publiciteitsstunt was van Sky and Telescope, die PM zo gek heeft kunnen krijgen dat hij zijn naam in feite aan een lijst van S&T heeft gekoppeld. Caldwell is de naam van zijn moeder. Voluit heet hij Patrick Alfred Caldwell-Moore. Er zijn mensen die ernstig twijfelen of hij zelf ooit al "zijn" objecten zou hebben gezien. Hij richtte zijn aandacht meestal op planeten en de maan.
      Bovendien zijn er mensen die het overdreven vinden om objecten onder een C-nummer te benoemen. Het is immers geen lijst van nieuw ontdekte objecten maar van reeds bekende die eerder al in een andere catalogus zijn opgenomen, bijvoorbeeld NGC of IC. Persoonlijk vind ik dat ook en ik denk dat we de lijst inderdaad moeten beschouwen als een lijst met al dan niet interessante objecten waarvan het de moeite waard is om ze te vinden, te vergelijken met de Saguarolijst. Of de toekomstige Astroforumlijst.

Overigens ben ik jaloers dat je blijkbaar zulk goed weer had. Bij ons was het de hele avond prut.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Mooi verslag!

Die Caldwell lijst is inderdaad een aparte verzameling en ik moet zeggen dat ik er zelf ook niet echt van onder de indruk ben. Vaak zie je een mooie NGC of IC die niet in de lijst voorkomt om daarna vruchteloos te zoeken naar een Caldwell... die extreem zwak is, er helemaal niet bijzonder uitziet of in sommige gevallen onvindbaar blijkt met de gemiddelde telescoop.
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Als je bijvoorbeeld op http://www.richweb.f9.co.uk/astro/caldw ... Caldwell_8 kijkt, dan zie je in de lijst best wel leuke objecten staan. Jammer dat ze niet altijd te zien zijn.

Het verhaal dat ik gehoord heb, is dat Moore zelf een lijst heeft gemaakt van objecten die Messier gemist had, en in zijn enthousiasme had opgestuurd naar S&T, waar het concept aansloeg. Of dat de werkelijkheid is weet ik niet, maakt ook niet zoveel uit.

Ik houd me in ieder geval zeker aanbevolen voor de Astroforumlijst of de Clearskies lijst van objecten

Commentaar

Werken...
          X