Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk een geslaagde waarneemavond!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk een geslaagde waarneemavond!

Na vele malen geprobeerd te hebben om M57 in de scoop te krijgen is het nu eindelijk gelukt .
    Ik ben nu ongeveer 1 jaar bezig met waarnemen met mijn Lidl-scoop en Lidl-bino ,maar eigenlijk alleen maar de maan en planeten gezien. Die zijn tenminste makkelijk te vinden, want die zoeker van de Lidl-scoop is zijn naam eigenlijk niet waard.
    Dus dan maar met de bino sterren zoeken en dan de scoop erop afstellen en zo uiteindelijk ben ik bij M57 aangekomen 8) moest wel perefeer kijken om hem te zien.
    Het is een mooi grijs bolletje. Heb verder geen detail gezien, alleen een grijs bolletje met een randje.

Nu besef ik mij dat ik hem al eerder in de scoop heb gehad, maar wou toen oculair wisselen en schopte tegen de poot van het statief aan. Dus weg beeld en heb hem toen niet meer gevonden dus dacht dat is vast niks geweest.

Daarna door naar M31 is eigenlijk best makkelijk te vinden. Vind het verschil in de bino en de scoop eigenlijk niet zo groot.

Toen de pleiaden M45 is en blijft prachtig is in de bino mooier dan in de scoop.
    De maan scheen me nu alweer in het gezicht dus maar geen deepsky meer.
    Toen dacht ik hejj die komeet zat toch ergens bij de pleiaden linksaf dus ik een beetje zoeken met de bino en ja hoor daar issie dan. Jezus wat is dat ding groot.
    Ik dacht nu Mars maar ff proberen maar helaas is de maan te vel. Ik had heel veel last van reflectie.
    Ik kan nu met een voldaan gevoel slapen gaan, iets dat nog niet vaak is voorgekomen na een waarneem avondje.
    Misschien ligt het ook wel dat ik meer verwachtingen heb van mezelf en de scoop. Het lijkt allemaal zo makkelijk maar dat is het nog niet.
    Ik moet de vrouw maar even lief aankijken voor een mooie andere scoop (200mm dobson denk ik).
    zzzzzzzz
    GSO Dobson 250/1200
    Bresser Skylux 70/700
    Bresser verrekijker 10x50

Mooi dat het je gelukt is.

Maar: ik lees niets over de komeet Holmes! Ook met weinig ervaring gemakkelijk te vinden. Het ding is net zo helder als de sterren van Perseus, dus met het bote oog al te zien. En met je verrekijker kun je 'm zeker niet missen. Als het helder is, weer opnieuw proberen!
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Re: Eindelijk een geslaagde waarneemavond!

Origineel geplaatst door KESmieja
      Toen dacht ik hejj die komeet zat toch ergens bij de pleiaden linksaf dus ik een beetje zoeken met de bino en ja hoor daar issie dan. Jezus wat is dat ding groot.
      zzzzzzzz
      GSO Dobson 250/1200
      Bresser Skylux 70/700
      Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

Schrijnend geval van slaaptekort van mijn kant.
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
        X