Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik zag hem net nog even met het blote oog vanuit mijn tuintje als een vage vlek rechts naast Mirfak. Lijkt op de Uilnevel door een kleine telescoop. Mijn Kenkokijker ligt al in de schuur af te koelen. Holmes is een mooi object om als first light te dienen, toch?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Heb na de verrekijker even gekeken met de dobson, ik had me ingesteld op niets. MAARRRR!
      Holmes is (alweer fantastisch!) Ik heb nu een driedubbele boeggolf gezien bij 55 keer! Als kern is nu een duidelijke pijlvorm zichtbaar. Dus het is nog steeds een sterrenkijkerobject!
      Heb er een schetsje van gemaakt.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Holmes was gisteren inderdaad weer behoorlijk opvallend met het blote oog.
        Omdat het hier aan de kust wel erg hard waaide heb ik niet de Dobson buiten gezet. Op zich wel jammer want die boeggolven had ik ook wel willen zien! Die staan trouwens erg fraai op de laatste foto van Michael jaeger, en ze doen een klein beetje denken aan die schillen rondom de kern van komeet Hale-Bopp.

Komeet Holmes geeft nu trouwens ook een goede demonstratie van de begrippen magnitude en oppervlaktehelderheid. Hoewel iedereen (op degenen na die helderheidsschattingen maken volgens de ICQ-regels) hem een stuk zwakker vindt dan een paar weken geleden is hij in feite nog net zo helder. Alleen is de helderheid nu over een veel grotere oppervlakte verspreid, waardoor de oppervlaktehelderheid lager is, maar de totale magnitude nog steeds hetzelfde.

De diameter was gisteravond in een 10x50 en 20x60 ongeveer 60' bij 40', oftewel twee maanbolletjes naast elkaar!

Groeten,
        Guus

Commentaar

Hij is echt gigantisch nu! Valt duidelijk op met het blote oog, maar kwam nauwelijks terug op de foto. Door de verrekijker vond ik hem nog wel steeds erg mooi. Duidelijke pijlvorm in de kern wel (op de foto) en boeggolf.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

maar kwam nauwelijks terug op de foto
            Kijk dan eens op dit fotootje van Albert van Duin uit Beilen:

http://www.astropix.nl/images/17P/17P.html

Valt toch wel mee, lijkt me zo.

Gr.
            Guus

Commentaar

Haha, jazeker! Maar ik vergeleek hem ook met een eerder gemaakte foto van mij met dezelfde instellingen.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hij is nog steeds prachtig. Het was gisteravond inderdaad winderig, maar wel eindelijk weer eens mooi helder, en ik heb van negen tot twee uur waargenomen in noordwijk. Die boeggolf van Holmes is in de c11 echt spectaculair. Met de panoptic 35 past ie niet meer in het beeld, maar wel als ik er een focal reducer F6.3 tussen zette, prachtig. Voor de maan opkwam ook nog NGC 1 en 2, 7814, 7479, M1 (met structuur!), M33, M31, vlamnevel en orionnevel gescoord. Ik kon eerst de F ster in het trapezium niet zien, toen heb ik de kijker opnieuw gecollimeerd, en daarna was het een makkie! Ik denk dat al dat geklaag over de beeldkwaliteit van sct's gewoon aan slechte collimatie ligt, want nu waren de randen van Mars haarscherp bij 560 x (!) , 14 Ori was gescheiden (0.7 "), en later waren op de maan , die nog niet eens hoog stond om half twee, enorm veel details te zien, veel rillen, het alpendal (nog nooit zo mooi gezien), allerlei domes en structuren in de kraters etc.
                Mars was prachtig, heel veel details te zien, ik heb een schetsje gemaakt, zet ik wel bij de planetenwaarnemingen.
                groetjes, Nico
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Afgelopen nacht ook nog naar Holmes gekeken met mijn 10x50 bino.
                  Hij is inderdaad ontzettend groot geworden en heeft nu een ei vorm, maar is wel iets minder helder dan mijn vorige waarneming.
                  Met het blote oog had ik echter moeite om hem te zien, maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn ogen nog niet goed op nachtsterkte waren.

Commentaar

Gisteravond komeet 17P/Holmes weer eens waargenomen, en hij was nog duidelijk met het blote oog zichtbaar. Ik had hem op magnitude 3,2 en een comadiameter van ongeveer 75 bij 60 boogminuten.

Hoewel hij voor de gemiddelde waarnemer misschien niet meer zo spectaculair overkomt als in het begin is hij zeker nog de moeite waard.

Stel je eens voor dat de voorgeschiedenis er niet was, en dat je komeet Holmes nu voor het eerst zou zien. Dan had je ineens een komeet van magnitude drie, goed zichtbaar met het blote oog en 2x zo groot als de schijnbare diameter van de Maan en een fraai wolkje in de verrekijker, en nabij het zenit laat in de avond. Dat zou toch behoorlijk spectaculair zijn!

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Guus Gilein schreef:
                      Stel je eens voor dat de voorgeschiedenis er niet was, en dat je komeet Holmes nu voor het eerst zou zien. Dan had je ineens een komeet van magnitude drie, goed zichtbaar met het blote oog en 2x zo groot als de schijnbare diameter van de Maan en een fraai wolkje in de verrekijker, en nabij het zenit laat in de avond. Dat zou toch behoorlijk spectaculair zijn!
                      Helemaal waar; ik dacht vanochtend iets dergelijks toen ik hem om 6 uur waarnam. Ook al geweldig dat je hem de hele nacht kan zien. Het hyperige is er vanaf maar wat er van over is, is nog steeds bijzonder en boeiend.
                      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Heb hem gisterenavond ook nog door mijn 10x50 bekeken.
                        Met het blote oog lukt het me niet meer (slijtage?)
                        Het blijft voor mij nog steeds een spectaculair verschijnsel.
                        De helderheid is wel flink afgenomen maar hij is door zijn grote nog steeds de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

Commentaar

Komeet Holmes is nog steeds waarneembaar, zeker nu de Maan weer aan het verdwijnen is aan de avondhemel.

Zie
                          http://comete.uai.it/comete/8P-17P_071227.jpg
                          !!!

Op de foto zijn minimaal de volgende objecten duidelijk zichtbaar:
                          - 2 kometen (P17/Holmes en P8/tuttle)
                          - 2 melkwegstelsels (M31 en M33)
                          - 2 open sterrenhopen (M34 en NGC752)

Bijgaand plaatje uit Guide laat je e.e.a. gemakkelijker identificeren (voor zover dat nodig is! )

Groeten,
                          Guus

Commentaar

Whoah! Holmes groter dan M31! Da's al bijna te groot voor een verrekijker, haha!
                            Die Tuttle is ook helder zeg, als het nou een keer opklaart is dat het eerste object op mijn lijstje.
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Toffe foto
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Je ziet in de foto ook duidelijk kleurverschil tussen beide kometen.

Bij 17P/Holmes bestaat de coma nu geheel uit stof, wat enkel het zonlicht weerkaatst (oftewel, continu straling). Het gas in de coma was vooral in het begin fraai zichtbaar, en werd na een tijdje weggeblazen.

Bij 8P/Tuttle bestaat de coma veel meer uit gas (o.a. zuurstof), hetgeen je kunt zien uit de groene kleur.

Holmes zal daarom enkel op een breedbandfilter reageren, terwijl Tuttle zo te zien een dankbaar object voor het Lumicon Swanbandfilter zal zijn.

Nu nog een heldere hemel om dit uit te testen..................

Groeten,
                                Guus

Commentaar

Werken...
                                X