Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb hem nu op 5 achtereenvolgende dagen kunnen waarnemen en er een schatting van kunnen maken. Volgens mij is dat een record voor mij

Het Nederlandse klimaat is zo slecht nog niet!

Commentaar

Welke vergroting is eigenlijk ideaal om de komeet te bekijken? Of maakt dat niet uit?

Commentaar

Origineel geplaatst door luc
        Welke vergroting is eigenlijk ideaal om de komeet te bekijken? Of maakt dat niet uit?
        Ik zou zeggen probeer gewoon wat uit, op lage vergrotingen zie je misschien meer van de "staart" terwijl je op hoge vergrotingen een donkere dubbele boeggolf kunt zien. Tip van deze heren overigens.

Commentaar

Net ook even gezien met de opperdob @ (60x) . Ik vind m sterk veranderd vergeleken met gisteren! Veel meer uitwaaiers, kern minder zichtbaar, het donkere stuk van de boeggolf lijkt duidelijker te worden.
          Wat ik me ineens realiseerde: iets dergelijks als dit zal ik NOOIT meer in mijn leven te zien krijgen! Volgens mij is dit echt uniek!
          Leve deze hobby!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, hij verandert sterk. Is ook minder gemakkelijk met het blote oog te zien (oefening perifeer kijken van Guus). Leek hij eerst op een kwal, nu vind ik hem lijken op het vrouwtje van de Roeipootkreeft (je weet wel!). En inderdaad, dat zien we niet zo gauw nog een keer.

Aardige remedie tegen "is dat alles": het verhaal van het bolleke gruisijs van amper een paar kilometer doorsnede, dat door nog onopgehelderde oorzaak binnen twee weken de afmetingen van onze zon heeft bereikt! (Aan hoeveel mensen heb jij hem al tegen wil en dank /heug en meug aangewezen?)

Kortom, hij blijft fascineren.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Wat ik me ineens realiseerde: iets dergelijks als dit zal ik NOOIT meer in mijn leven te zien krijgen! Volgens mij is dit echt uniek!
              Inderdaad Nop dit kan weleens de eerste en laatste keer zijn.
              Laten we er dus nog even van genieten (tussen de bewolking door) voordat hij geheel onzichtbaar is geworden.

Commentaar

Damn, nu je dat zo zegt. Ik ben nog jong, maar toch. Ik moet ook nog mijn nieuwe 10mm SW uit testen, holmes lijkt me een goeie om in het lijstje op te nemen. Ik blijf hopen...
                Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Net weer even gezien. Met het blote oog net zichtbaar als je heel goed kijkt, door de telescoop een grote, diffuse vlek. Bijzonder waren de vele achtergrondsterren en ook zag ik iets van de 'boeggolf' die anderen ook zagen. Ik denk dat ie over een week alleen maar perifeer waar te nemen is, jammer.

Commentaar

Ik heb gisteren rond een uur of 12 'snacht nog gekeken. Het was kraakhelder en hij was met het blote oog zichtbaar. Ik heb een 15mm wideangle gebruikt en ik zag dus echt de komeet zelf als een prachtige heldere nevel met daarnaast nog een nevel, alsof de staart losgekoppeld was. Klopt dit? Helaas heb ik geen opnames kunnen maken, heb geen volgmotoren.

De dubble sterrenhoop, m36 en m37 en andromedanevel waren zelfs met het blote oog zichtbaar. Die heb ik ook nog bekeken door de telescoop en verrekijker.

Commentaar

Ik heb hem zaterdagnacht ook bekeken, eerst met een 127 mm TS achromaatrefractor, was al erg mooi, want met een 35mm panoptic en een 26 mm Robtics had je een mooi beeldveld. aangezien de wolken zich steeds verder naar zee terugtrokken , ben ik toen naar mijn waarneemplek in noordwijk gereden, en mijn "nieuwe gebruikte" C11 first light gegeven. Met een panoptic 35 was ie echt adembenemend mooi, bijna beeldvullend en de donkere boeggolf heel goed zichtbaar. Echt iets waar je naar blijft kijken!
                      Later ook nog de Orionnevel bewonderd, wat een power zo'n C11!
                      Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Gefliciteerd met je C11 Nico. Is een mooie telescoop he.
                        Net Holmes bekeken onder groezelige hemel met maan en de 35cm. Ik had bijna moeite m te vinden. De kern kon ik niet zien, alleen een akelige nevelvlek. Denk dat het snel voorbij is. Snif!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gisteravond in de schaduw van de Maan en de komeet nabij het zenit kon ik komeet Holmes nog net ontwaren met het blote oog. In de 10x50 en vooral de 20x60 Pentax was hij toch nog erg opvallend. Hoewel de coma er steeds egaler gaat uitzien is hij nu opvlallend langgerekt, met nog steeds een scherpe afscheiding aan de zonkant (de boeggolf).

In de 10x50 viel ook op dat een beetje bewegen (niet echt moeilijk als je praktisch recht omhoog kijkt) de zichtbaarheid enorm doet toenemen, net als perifeer kijken. Hij lijkt dan echt aan- en uit te blinken.

Vanmorgen vroeg, toen de Maan al onder was, was de komeet met het blote oog iets opvallender. Ik had hem op magnitude 3,3. Op zich vreemd om hem nu, na een paar dagen zonder waarneming, aan de andere kant van Mirphak te zien. Je raakt blijkbaar toch gewend aan een bepaald beeld!

Ik krijg nu toch wel hoop dat Holmes in da dagen na Volle Maan nog steeds met het blote oog te zien zal zijn, hoewel je denk ik wel goede omstandigheden moet hebben.

Groeten,
                          Guus

Commentaar

Dank je Norbert! Ik ben zeer content met die C11. Deze komt uit dezelfde stal als die van jou, hoewel ik begrijp dat jij inmiddels op de dob bent overgestapt. Maar ik ben nou eenmaal verslaafd aan een sct, grote voordeel vind ik dat je er achter zit, dat ie volgt, en dat je er met een binoviewer mee kunt werken (fantastisch voor maan, planeten, en bol-en open hopen), zonder dat daar weer barlows tussen moeten om in focus te komen. En met het collimeren ben ik inmiddels behoorlijk handig geworden (met Bobs knobs uiteraard).
                            En zo'n C11 is nog net goed hanteerbaar.
                            Nog even over Holmes, gisteravond was ik uit, maar daarvoor nog even met de 10x50 gekeken, hij was toch nog goed te zien ondanks de maan. Ik denk dat bij dat maanlicht jouw dob overkill was, had ik vorige week ook met de tienduimsrefractor van de leidse sterrewacht, zag je alleen maar een lichtvlek, terwijl er geen maan was, maar leiden heeft ook zoveel lichtvervuiling. Ik weet niet of je ook nog iets van een 10 a 13 cm refractor hebt, maar die geeft dan vast een beter beeld.
                            groeten, nico

Commentaar

Komeet Holmes is nog steeds zichtbaar met het blote oog. Gisteravond om 23.20 MET met de komeet op een hoogte van 86 graden en in de schaduw van de Maan kon je hem perifeer als een zwak wolkje zien.
                              De grenshelderheid lag rond de magnitude 4,5, dus de komeet is nog steeds in de magnitude 3.

In een 10x50 verrekijker was het een uitgesmeerd wolkje, maar verrassend goed zichtbaar bij zoveel Maanlicht.

Groeten,
                              Guus

Commentaar

Ik zag hem gistervond ook met de verrekijker, in Noordwijk tussen de wolken door. En verder zeker in totaal tussen 9 en kwart voor elf een half uur naar mars en maan kunnen kijken. Maan: Petavius was schitterend met zijn terrassen, kon makkelijk 320 x vergroten met de binoviewer, je ziet duidelijk meer dan met de c9,25.
                                En dat gold ook voor mars, ongelooflijk, wat een details. Ik zag de continenten opgelost in allerlei vlekken, met prachtig rose ertussen. heel erg indrukwekkend, en dan was de seeing nog niet eens zo geweldig, dat belooft nog wat. Ik ben zeer tevreden!

Commentaar

Werken...
                                X