Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meestal is de combinatie Amsterdam - astronomie goed voor meewarige blikken en schouderophalen, maar ik geloof dat wij hoofdstedelingen als het om deze komeet gaat meer dan goed bedeeld worden.
    Het is een omslachtige aankondiging, maar ik heb hem weer even kunnen bekijken. Snel, tussen de wolkenvelden door, en dus alleen met de Schnellspechtelteleskop (het is de avond van de AKO-literatuurprijs, dus ik veroorloof mijzelf taalkundig iets meer dan in mijn gemiddelde bijdrage aan dit forum), maar ik heb evengoed kunnen zien dat de pseudonucleus weer iets lastiger is waar te nemen, net als de grens tussen helder en minder helder. Het kwalletjesgehalte is weer iets groter dan afgelopen zaterdag: aan de ene kant scherp afgetekende coma, aan de andere kant steeds rafeliger.
    Ik stel mij voor hoe de massa die twee weken geleden om welke reden dan ook plotseling is vrijgekomen steeds verder vervluchtigt en ijler en ijler in de koude ruimte verdwijnt om daar tot in lengte van dagen ongezien en eenzaam ........ ja, te zijn. Imposante en klein makende gedachte.
    (Nee, het was geen wijn maar vruchtensap, en ja, ik wens jullie allemaal verder een prettige avond, met eventueel nog een paar spekjes)
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dan ben ik ook benieuwd wat er gebeurd als deze schil hetzij ijl over een jaar of 3 bij de aarde komt. Hebben we dan te maken met een verhoging van meteoren, of moeten we eerst weten hoe ijl die schil is en of er wel iets van over is?

Gr Corne

Commentaar

@ Corne: Ik heb begrepen dat de baan van 17P/Holmes niet in de buurt van de Aarde komt. Kortste nadering: 1,6 AU (Astronomische eenheid, afstand Zon-Aarde). Extra meteoren door Holmes? Nee.

Ik heb Holmes net nog even gezien, in de Aldi 'Traveler' verrekijker op 10x 60. De doorsnee in deze kijker is ongeveer 16 boogminuten, binnnen de coma is nog steeds een wat helder geconcentreerd wolkje te vinden, maar ook zie ik nu het allerhelderste geconcentreerde pseudonucleus niet. De doorsnede is zo groot dat de 'uit focus' methode voor helderheidsschatting in de verrekijker niet meer lukt. Visueel schatten wordt me moeilijker, ik schat 'm nog steeds 2,5.
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

@Marc,

Klopt, de komeet komt niet in de buurt van de aarde, maar met een uitzettingssnelheid van 2.4km/s van de stofschil duurt het 3.2 jaar dat de deeltjes de aarde zou bereiken, maar ging uit van 2 stilstaande objecten. Doordat Holmes verder weg trekt in die 2.4 jaar zal het heel wat langer duren, en dan is de vraag, wat is er van over gebleven qua dichtheid. Niks denk ik..

Hier ook net met 10*50 bekeken, blijft toch iets aparts

Commentaar

Ook zojuist komeet Holmes waargenomen tussen de wolkenvelden door.
            Met het blote oog een wollig sterretje van magn. 2,5 (zonder bril geschat)
            De komeet is duidelijk verplaatst t.o.v. enkele dagen geleden en Perseus ziet er weer iets anders uit!

In de Vixen 10x50 verrekijker is een coma van ruim 20 boogminuten zichtbaar, en in de Pentax 20x60 ziet hij er spookachtig uit. Prachtig gewoon. Eveneens een coma van ongeveer 24' en heel vaag een buitencoma van ruim de dubbele doorsnee, dus ongeveer 50 boogminuten! In de coma is de stoffontein (of wat daarvan nog over is) nog steeds zichtbaar, en af en toe de pseudonucleus.

Helaas waait het nu te hard om de kijkers buiten te zetten. Ik heb geen zin in een zoutlaag op de spiegels. Ik heb wat met kometen en wind. Bij McNaught werd ik compleet van het strand geblazen.

Groeten,
            Guus

Commentaar

Heb m even snel bekeken door de 20cm, ondanks waardeloze transparantie. Coma is meer naar links verplaatst, lijkt. Zal wel bedrog zijn. Maar het geheel ziet er nu meer uit als ene kikkervis zonder staart. Volledig anders dan vorige week, toen ik m voor het laatst bekeek. Wat is ie groot zeg!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb zonet eens kunnen kijken. Gisteren was het niet gelukt om hem te kunnen waarnemen tussen de wolken. Mijn waarneming is weliswaar gedaan met maar 10cm opening vanuit lichtvervuild gebied. Ik kon beide delen van de coma niet zo goed onderscheiden, ik schat DC 5. De pseudokern was niet te zien. Onderaan was het wat waziger was er een lichte uitrekking van de coma.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wow.. had net ff 15 minuten een redelijk heldere hemel, dus gelijk m'n 114mm naar buiten gesleept met 2 doelen:
                  1. Mars
                  2. Holmes

Nou, gezien de geringe tijd heb ik een en ander uit de pols moeten doen, dus niets afstellen oid.
                  Heb in ieder geval Mars even mogen bewonderen, maar toen ik de 6mm erop mikte, begon de bewolking dramatische hoeveelheden aan te nemen, dus heb hem helaas niet echt dichtbij kunnen halen (nu vraag ik me wel af hoe dichtbij je mars kunt halen met een 114/900 kijker met 6mm oculair)

In de tussentijd heb ik met mijn verrekijkertje in ieder geval holmes even kunnen bewonderen, hoewel ik hem niet echt scherp kreeg.
                  Hij is enorm qua omvang heb ik het idee, alleen was het dus voor mij niet meer dan een grote ronde vlek

Wanneer is het nou eens lang onbewolkt.. snif snotter
                  * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                  * 10x50 Bresser bino
                  * TouCam II Pro
                  * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Ik had de P17/Holems al een paar keer door de verrekijker gezien, maar nog niet met de telescoop. Gisteravond was het hier ruim een uur helder, dus eindelijk tijd om 'm te zien.

Dat ding is enorm geworden. Gezien de plek waar die nu staat, moet de diameter ruim 160.000km zijn. Super ervaring

Commentaar

En Holmes zojuist weer bewonderd. Hij lijkt me nog dezelfde helderheid als gisteren te hebben, en in de 20x60 Pentax had ik het idee wat van de staart te zien. Niet direct, enkel perifeer.

Met het blote oog blijft hij behoorlijk opvallend, en met een Lumicon Swanband (Comet)filter voor het oog lijkt de nevelige ster nog een stuk groter. Grappige waarneming!

Als de wind nog wat gaat zakken en de wolken uit de buurt blijven, dan gaat de grote Dob er eindelijk eens op.

Gr.
                      Guus

Commentaar

Hoi Guus,

kan ik bij (voorspelbaar) helder weer een keertje lamgskomen voor een blik door dat wonderfiltertje?
                        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Hij is erg uitgesmeerd nu. Sinds de opmerking van Guus neig ik ook naar een staart . Maar dat zou dan wel een hele lange zijn, wat mijns insziens niet klopt.
                          Vond het een beetje tegenvallen eerlijk gezegd.
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb hem nu ook eindelijk gezien en met een matig gecolimeerd elfje vond ik hem eerlijk gezegd tegenvallen. Leek een beetje op een kwal, maar dan zonder de drader eronder. ;-)
                            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Same here,
                              Je spot hem bijna nog beter met een goede verrekijker (20x80 oid), dan met je Telescoop.
                              Zelfs met 24mm besloeg hij mijn hele oculair. Kon wel goed het verschil tussen de kern en de rest zien, maar het scherpe is er vanaf. Het is inderdaad nu een kwal
                              * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                              * 10x50 Bresser bino
                              * TouCam II Pro
                              * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Eindelijk door een gaatje in de bewolking eens de C8 erop kunnen richten met een 30mm. Tja... eigenlijk iets te laat dus, er is inderdaad niet veel mee van over dan een uitgesmeerde kwal. De buitenste coma heeft een beetje de vorm van zo'n spookje uit de eerste pacman games. Pseudonucleus is nog wel goed te zien met de uitwaaierende wolk erachter richting de onderkant van het spookje

Ik had hem graag wat eerder kunnen spotten toen het geheel nog wat compacter was, maarja.... wolken.. griep...
                                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                                X