Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Nop
    antwoordde :
    Net ook even gezien met de opperdob @ (60x) . Ik vind m sterk veranderd vergeleken met gisteren! Veel meer uitwaaiers, kern minder zichtbaar, het donkere stuk van de boeggolf lijkt duidelijker te worden.
    Wat ik me ineens realiseerde: iets dergelijks als dit zal ik NOOIT meer in mijn leven te zien krijgen! Volgens mij is dit echt uniek!
    Leve deze hobby!

Laat een reactie achter ::

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door luc
    Welke vergroting is eigenlijk ideaal om de komeet te bekijken? Of maakt dat niet uit?
    Ik zou zeggen probeer gewoon wat uit, op lage vergrotingen zie je misschien meer van de "staart" terwijl je op hoge vergrotingen een donkere dubbele boeggolf kunt zien. Tip van deze heren overigens.

• luc
    antwoordde :
    Welke vergroting is eigenlijk ideaal om de komeet te bekijken? Of maakt dat niet uit?

• GuusGilein
    antwoordde :
    Ik heb hem nu op 5 achtereenvolgende dagen kunnen waarnemen en er een schatting van kunnen maken. Volgens mij is dat een record voor mij

Het Nederlandse klimaat is zo slecht nog niet!

• coldfieldboundary
    antwoordde :
    inderdaad, doordat ie zoveel groter is, is hij door de gewone verrekijker evengoed te zien, alle details evengoed voelbaar

• Roel
    antwoordde :
    Net het spul nog even naar buiten gesleept. Ben er nu wel uit dat ie zo groot is geworden dat hij in een 10x50 verrekijker veel mooier is. Een schitterend gezicht zo tegen de rand van die sterrenhoop. Vorm en centrale condensatie is prima te zien! Door de 20 cm ongeveer hetzelfde beeld, maar dan veeeeeeel groter.

Het is hier overigens kraakhelder in mijn tuintje! Wintermelkweg van Voerman tot Cassiopeia te zien als een boog in het noorden. Prachtig!

• M15
    antwoordde :
    Net even mijn 30 cm dob op holmes gezegd, lekker! en dat ding is groot geworden zeg, zeker een halfbeeldveld in een pan 27, echt te gek,
    trouwens wel weer lekker om met min dob in de weer te zijn dat was lang geleden, teveel gefotografeerd

• Jurgen
    antwoordde :
    Is bij mij ook zo, al heb ik nog geen oculairen die echt veel vergroten op het moment, maar soit, is een ander topic dan Holmes natuurlijk, zal je ff een privéberichtje sturen.

• TheTrip
    antwoordde :
    @ Jurgen: Ja, leuk he! Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook erg goed bevalt, dat waarnemen
    Wat mij alleen tegen valt is dat ik mars niet anders krijg dan een felle orangje bol zonder enig contrast. Tevens heb ik het idee dat ie niet echt heel erg veel groter wordt met de verschillende oculairen, terwijl ik had gehoopt dat ik mars redelijk dichtbij zou krijgen

• kleine_beer
    antwoordde :
    En weer een slachtoffer die met het waarneemvirus is besmet :-)

• Jurgen
    antwoordde :
    Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste (beginners)telescoopje. Een newton, merk Orion, 130mm/650mm met een EQ2-montering

Zonet even voor de eerste keer een uurtje in de achtertuin gestaan. Zoekertje goed uitgelijnd, montering afgesteld naar de poolster. Het was eindelijk droog, maar de wolken gooiden af en toe roet in het eten. Goed, even wachten, ff naar mars gekeken (een klein bolleke, en zo fel verlicht, alsof er een lampje in brand). Na een tijd waren mijn ogen wel wat aangepast aan het donker (ondanks de straatverlichtingen rondom me heen) en zag ik een klein neveltje schuin rechts onder Cassiopeia. Ik was eigenlijk op zoek naar de Andromedanevel, maar dat neveltje moest ik in mijn kijker hebben. Makkelijk gevonden met mijn zoekertje, benieuwd wat het was keek ik door mijn oculair (Perseus wist ik nog niet echt goed liggen)...... yesyes: Holmes ! Totaal onverwacht, maar mijn avond kan niet meer stuk Prachtig om zien, en aan de schetsen en foto's te zien hier op het forum lijkt ie mij toch wel helemaal anders nu. Ik zag tevens een paar sterren erdoor heen schijnen, links van de komeet (gezien door de kijker). Prachtig. Aan de rand van de komeet zag ik ook een sterretje (rechts als ik door mijn kijker kijk).

Misschien toch maar eens een schetsboek meenemen de volgende keer ..

• Nop
    antwoordde :
    Na de hagelbui de grote dob gepakt. Joh, wat is die komeet veranderd in korte tijd. De kern is een stuk minder helder, en het buitengebied is als een sluier in een richting. Nog steeds een fraai gezicht. De achtergrondsterren zijn nu talrijk. Ik vermoed dat de komeet verwaait en 'uitdooft' (visueel dan). Misschien zien we over een paar weken met veel pijn een moeite een heldere kern en perifeer een 'staartje' ter grootte van een graad
    Blijft spectaculair!

• Roel
    antwoordde :
    Terwijl de dijkbewaker nog maar een keer zijn ronde deed en de Oosterschelde-kering dicht ging, was het hier in Deventer om half zes vanochtend windstil (!!) en kraakhelder. Een kans! Pak de scoop, Roel!

Mijn kofferdob kan opgesteld en gecollimeerd worden in 4,33 minuten (getest!), maar dat bleek toch net een paar seconden teveel. Net op het moment dat het oculair erin kon schoof de bewolking voor de komeet... Bah.

• geitejager
    antwoordde :
    Holmes

08 nov 2007: Tussen de wolken heb je vaak hele heldere plekken en ja hoor, recht boven me was Holmes heel goed te zien. Met verrekijker net een mooie ronde pluk watten. Prachtig en ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

• Bas B
    antwoordde :
    Onbewolkte avond gehad hier..

Prachtig transparante lucht.. Toen Holmes pal boven me stond heb ik even gekeken.. iets zwakker is hij nu, maar je ziet duidelijk dat zijn structuur wat veranderd is..

Verder heb ik natuurlijk ook nog even wat andere standaard objecten gezocht , o.a. heb ik M42 weer eens wat duidelijker gezien..

Werken...
X