Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb hem ook gezien . Eerste komeet ooit, ben enorm gelukkig :P .

Dat ding lijkt me trouwens enorm groot, weet iemand er de omvang van?
    Evolutie: waarom moeilijk doen als het in zes dagen kan?

Commentaar

Ik heb hem vanavond bekeken bij 90x met een 100mm refractor. De totale doorsnede was ongeveer 12 boogminuten. Bij een afstand van 1,6 astronomische eenheden (volgens Astronomy Now), betekent dat een doorsnede van dat frontale aanzicht van 836000 km! De "pit" die je ziet is ook niet de echte karde kern. Die is maar een paar km in doorsnede. Bij een afstand van 1,6 AU en een doorsnede van 10km zou dat 0,01 boogseconden diameter opleveren, terwijl de kern duidelijk groter is dan de sterren eromheen. Die ster, die pit, is dus ook een deel van de gas- en stofwolk.

Commentaar

Ik heb hem net ook gezien!!!!

Man dat ding is fel en groot zeg. Ik heb al mijn ocualiren er op los gelaten, het was echt genieten

Het was trouwens vanavond tevens mijn first light met de 10'' Starfinder. Crayford focusser was binnen, lasercollimator erbij. Direct de focusser gemonteerd en gecollimeerd. Optiek is goed (mooie deatils op Mars bij 228x en 316x) , montering volgt maar heeft wel een beetje een gebruiksaanwijzing... je moet hem effe doorkrijgen zegmaar.

Maar die komeet is echt te lauw!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Wow !! Gisterenavond de komeet gezien. Wat een feest !!! Wat stond hij hoog aan de hemel en wat was-ie helder.

Ik zag door mijn C11 een grote bijna ronde schijf. Deze ronde schijf was aan een kant redelijk scherp begrenst terwijl de andere kant iets diffuuser uitliep. In deze grote schijf zat een andere kleinere helderder schijf. De diameter van deze kleine schijf was ongeveer 1/3 van de grote schijf. De randen van deze heldere schijf waren zeer niet scherp begrenst maar juist heel diffus. Aan de rand van de heldere schijf stond een " sterretje", de kern van de komeet. Echt een super gezicht.

Mijn buurman kwam verschrikt op mijn vreugde kreten af en hem heb ik de komeet ook laten zien. Hij vroeg zich echter af waar de staart was gebleven. Ik vertelde hem dat de gloed om de kern de staart was. 'k had het idee dat hij wat teleurgesteld was omdat hij in zijn tienerjaren komeet West (1976) gezien had waarbij de staart een fors deel van de hemel bedekte.

Wat ik mezelf later afvroeg was of de staart zich de komende weken nog gaat ontwikkelen of dat hij zo klein blijft ?

mvg.

JFK

Commentaar

Ik vertelde hem dat de gloed om de kern de staart was.
            Nee hoor, ik lees hierboven dit verschillende keren, maar er is nog geen enkele staart te zien.

Zowel de 'kleine' heldere schijf als de 'grote' zwakke diffuse schijf eromheen maken beide deel uit van de coma. Het heldere gedeelte bestaat uit stof, terwijl de zwakke halo (groen op de foto's) het gasgedeelte is. Normaal zijn deze twee aardig gemixed, maar de uitbarsting in de kern (of wat het ook geweest is) heeft gezorgd dat het gas er sneller vandoor ging dan het stof.
            De heldere pit in het midden is inderdaad de pseudo-nucleus. Dat is hierboven prima uitgelegd. De kern zelf is veel te klein om rechtstreeks te zien.

Een eventuele staart wijst door de geometrie bijna recht van ons af. Misschien dat de komende weken hiervan iets zichtbaar zal worden, maar tot nu toe zien jullie echt enkel de coma.

De heldere vlek die je binnen de heldere halo ziet is waarschijnlijk een fontein die vanaf de nucleus stroomt.

Gr.
            Guus

Commentaar

Is het iemand gelukt om Holmes vast te leggen met een webcam? Zoals in mn eerdere post in ander forum beschreven staat heb ik het gister geprobeerd. Ik kreeg op de laptop niks te zien. Om een heldere ster gezet en geen probleem. Is het licht van Holmes te zwak voor mn webcam (creative webcam live pro), want met de gain helemaal omhoog kreeg ik geen Holmes op mn scherm. Een miniscuul puntje gefilmt: Holmes of toch een ster? Iemand Tips, of moet ik toch maar een ToUcam aanschaffen? Want ik wil Holmes toch aan de verzameling toevoegen.
              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

In de hoop iets meer dan een wazige blop met een sterachtig puntje te fotograferen heb ik deze foto gemaakt, een stack van 107 keer 15sec. Bekijk 'm in ware grootte. Er is (schijnbaar) op de kern gevolgd, vandaar dat de sterren nu streepjes zijn. Er is verder buiten de helderheidsaanpassing nauwelijks aan gesleuteld. Wat nauwelijks opvalt is dat er vanuit de sterachtige kern een nogal contrastarme dunne band (streamer?) zichtbaar is, die de pseudonucleus doorsnijdt.

Ik heb gisteren in de verrekijker ook een schatting gemaakt van de helderheid, ik kom op magnitude 2,5, +/- 0,3, ik ben niet zo ervaren wat schattingen betreft.

Van die paar kometen die ik tot nog toe gezien heb is de overeenkomst de wat groenige verschijning, maar verder lijken ze geen van allen op elkaar!
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Zeer mooie foto, ik denk dat, als het wat helderder wordt, ik vanavond ook niet slaag Holmes vast te leggen.
                  =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Foto's van de komeet graag hier plaatsen.
                    Dit topic is bedoeld voor de waarnemingen, dus geen schetsen of foto's.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Afgelopen nacht heb ik hem nog prima kunnen zien, om een uur of 3. Het was kraakhelder geworden, en ik heb hem weer gevonden. Moet wel goed zoeken, want in de stad (zij het aan de rand) kan ik niet op straat kijken. Moet dus uit het raam, of om de rand van mijn ingebouwde balkon. Dus als ie hoog staat, staat ie bijna boven het dak.
                      Met de kijker kan het niet, maar wel met de verrekijker, dus met een beetje kronkelen uit het raam kon ik hem prima zien.

Mijn bericht van gisteren, of we de dino's achterna zouden gaan, was een grapje, hoor, stond er ook bij.
                      Wel ben ik blij met het kaartje, nu is de baan duidelijk. Hij kan natuurlijk wel een keer Jupiter tegenkomen.

Vanavond tot dus ver te bewolkt, maar zo te zien hebben we nog een paar weken/maanden de tijd om te bewonderen.
                      We are stardust

Commentaar

Net nog even de Dob buiten gezet. Wat is het vochtig en mistig zeg! Met het blote oog leek Holmes groter dan gister. Ook door de telescoop had ik het idee dat de nucleus groter is dan gisteren. De pseudonucleus leek naar mijn idee ietsje minder helder dan gisteravond.
                        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ondertussen is het hier weer bewolkt, maar ik heb toch een uur volledig wolkenloos Holmes kunnen bekijken. De diffuse gascoma leek me vandaag helderder, er is echt niet naast te kijken. Zelfs m'n ouders konden die zien, dat wil al wat zeggen
                          Ook leek me de pseudonucleus wat zwakker te zijn. En de heldere 'ring' in de rand van de stofcoma is nog wat contrastrijker geworden tegenover het zwakkere binnendeel. Ik meende dat die ring wat breder was in het O dan in het N. De pluim naast de kern is niet merkbaar veranderd.

Leuk is dat je na enkele dagen het sterveld begint te kennen en al bij een eerste blik ziet dat de diameter weer wat groter is
                          Groetjes uit de westhoek,
                          Karel.

Commentaar

Ik zie hem weer. Vanuit de stad, omstandigheden niet optimaal: sluierbewolking, veel licht.

Hij lijkt sinds begin deze week een stuk uitgebreider te zijn geworden. Vager ook. Het kleinste heldere pitje (was dat de pseudonucleus?) is alleen maar perifeer te zien en ook erg klein. De overgang tussen helder en minder helder deel van de coma is ook vaag. Het helder deel van de coma loopt uit van smal aan de kant van de heldere pit naar breed aan de andere kant. Aan de brede kant is hij rafelig. Aan dezelfde kant is het minder heldere deel trouwens ook vaag en rafelig, terwijl het aan de kant van de heldere pit mooi rond en scherper afgetekend is. Van een groene gloed geen spoor, geen enkele kleur trouwens.

Eens kijken of er nog gelegenheid komt voor een tekening.
                            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Duidelijke omschrijving, Eric! Waargenomen met je Dob?

Hier is het overigens nog steeds potdicht....
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nou moe!

Er kwam net even een opklaring overdrijven! De 20 cm truss stond al in de schuur om op temperatuur te komen, dus ik kon direct beginnen!

Erics omschrijving is exact wat ik ook zag. Opvallend groter geworden sinds de vorige waarneming, en die heldere punt was zowat weg. Het scherpteverschil aan de rand wat de vorige keer wat moeilijk zichbaar was, was nu zeer opvallend. De komeet deed me erg denken aan een kwalletje
                                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                                X