Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes: Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17P/Holmes: Waarnemingen

Dat was een hele leuke avond, met binnendruppelende waarnemingen van steeds meer mensen uit steeds meer delen van het land. (Demelza, jouw/jullie tijd komt zeker nog)

Tijd voor een beetje theorie: is die heldere stip op de grens van lichter en donker nou een achtergrondster of de echte kern van de komeet?

... en een beetje waarnemingstheorie: is de buitenste rand van het minder heldere gedeelte nou echt lichter/helderder? Ik zag het niet, hoewel ik het na de waarneming van Harro actief probeerde te zien. Ik heb een alternatieve theorie: het is gezichtsbedrog, veroorzakt door het contrast in de grens van licht en donker. Zo werkt het menselijk oog nou eenmaal.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Al dagen met stip op forums en sites, discussies over het hoe en waarom van de toegenomen helderheid, zoekkaartjes en tientallen foto's al voorbij zien komen. En dan is het eindelijk (even) helder. Snel naar buiten met je 10 x 50 bino. Je weet precies waar je 'm kan vinden. En hij staat er ècht: 17p/Holmes. Schitterend!
    De ex van een Polarex
    Meade LX90

Commentaar

Hoi Eric,

Ikzelf had een heldere ring gezien visueel, maar zag het ook op de foto's, zie http://www.livingact.com/

Groeten,
      Corne

Commentaar

Hoi allemaal,
        hier in Stadskanaal was Holmes met het blote oog niet zichtbaar maar met de verrekijker 7 x 50 was hij niet te missen , alleen jammer dat er nogal wat vocht in de atmosfeer zat . hij was zelfs met de verrekijker niet scherp te krijgen. en leek op een wattenbolletje
        "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
        Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

als ik zo op Sat24.nl kijk trekt de boel weer helemaal dicht...hier wel in elk geval.
          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
            Tijd voor een beetje theorie: is die heldere stip op de grens van lichter en donker nou een achtergrondster of de echte kern van de komeet?
            Kern. Overduidelijk.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
              (Demelza, jouw/jullie tijd komt zeker nog)
              Wauw, wauw en nog eens wauw! Wat een komeet zeg! Met het blote oog al zeer goed te zien als een pluizig balletje. Had ik niet verwacht. De kern was overduidelijk, evenals de halo ernaast (staart?). Om de kern en halo zat nog een hele grote, ronde halo. Machtig mooi!
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                nog een hele grote, ronde halo.
                Staart.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mijn komeetontmaagding . Wauw, wat prachtig gezicht. Ik heb alleen geen stofstaart kunnen ontdekken, maar de halo met de komeet in het centrum was al een GE-WEL-DIG gezicht.
                  Ik heb nog geprobeerd een foto te maken en ik moet zeggen, hij is nog aardig gelukt voor een foto die met de hand is gevolgd. Wel een volgfout zichtbaar, maar het valt nog best mee. Morgen zal ik hem op mijn werk verkleinen en posten (de foto's zijn te groot om te posten).
                  Evenals een schets van Holmes en een van de Maia nebula (NGC 1432).
                  Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Die grote, ronde is de staart? Ik dacht dat dat de driehoekvorm was en het "sterretje" de kern?

Commentaar

Ik zag eigenlijk alleen de "ster" in het midden met een gaswolk eromheen verspreidt waardoor het een mooie gelijkmatige bol werd. Ik heb geen kleurverschillen/driehoek kunnen ontdekken aan een van de zijden wat de staart zou moeten zijn.
                      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                        Die grote, ronde is de staart? Ik dacht dat dat de driehoekvorm was en het "sterretje" de kern?
                        Ik had je verkeerd begrepen.

Voor zover ik mij niet vergis:

-het puntje is de kern
                        -het kleine ovaal helder dingetje ernaast (jouw driehoekvorm) is een deel van de coma, de pseudonucleus
                        -de grote ronde gloed is de coma
                        -daarrond is er (tenminste, was er zolang de maan er niet was) *nog* een zeer zwak schijnsel, duidelijk langer aan één kant, en dat is een staart , of tenminste het deel van de coma die de staart produceert.

Ik zag'm veel duidelijker met een Deepsky-filter.

Commentaar

Ik heb hem ook net voor het eerst gezien, sinds de berichtgeving totaal bewolkt, en vandaag heldere hemel.

Kdacht goe kga eens zien waar iedereen nu zo fel over doet.
                          en richt men scopje richting mirfak en begin het gebied wat te scannen, tot als plots een fel licht een groot deel van men oculair vulde...
                          Dat was ie! Joy!

Kben tot op 240x gegaan, waar de halo heel men oculair bijna vulde, je een zeer heldere kern in het midden, en nog een gradatie in de halo, bijna een buitenring en een niet helemaal perfect gevormde binnenring.

Leuk leuk
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Prachtig ding gewoon.. !!
                            "Messier Vrienden Club Berlicum"
                            **Bresser Skylux 70/700**
                            **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                              Voor zover ik mij niet vergis:

-het puntje is de kern
                              -het kleine ovaal helder dingetje ernaast (jouw driehoekvorm) is een deel van de coma, de pseudonucleus
                              -de grote ronde gloed is de coma
                              -daarrond is er (tenminste, was er zolang de maan er niet was) *nog* een zeer zwak schijnsel, duidelijk langer aan één kant, en dat is een staart , of tenminste het deel van de coma die de staart produceert.
                              Thanx!
                              Naast de pseudonucleus zat de kern en naast de kern aan die kant leek het inderdaad of de coma aan die kant ietsje langer was, niet veel overigens. Kan ook wat anders geweest zijn, heb er niet zo op gelet, tot je dus schreef dat er nog een coma is. Dus wellicht heb ik dat gezien. Hopelijk morgen weer een poging wagen!

Commentaar

Werken...
                              X