Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

27/28 Oktober - Nacht van de Nacht bij Copernicus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

27/28 Oktober - Nacht van de Nacht bij Copernicus

Een invasie leek het wel. Met drommen tegelijk kwamen ze vanuit de struiken aangerend. Binnen kon je over de hoofden lopen en weerklonk het bonken van 2 kilo op alle planeten. Boven ben ik pas aan het einde geweest, maar ook daar zal het een drukte van jewelste zijn geweest. Hoe dan ook, Copernicus heeft een stevig aantal bezoekers gehad afgelopen Nacht van de Nacht.

Wij, (Sanne en ik) waren er 's middags al. Ondanks de bewolking toch de telescoop op gezet. Mijn 5" achromaat op een GP en een zuil van Copernicus, en Sanne d'r 10" Lightbridge ernaast. Van Copernicus zelf stond de enorme binokijker op de berlebach buiten. In afwachting een patatje gehaald, en toen begon het plots. Tijdens het eten kwam er een 5-tal mensen binnenlopen, maar die waren nog niet weg, of de volgende 8 stonden al voor de deur. En niet veel later leek het wel of elke 5 bezoekers die vertrokken werden vervangen door 10 nieuwe. Ouders met kinderen, veel kinderen.

Onze telescopen stonden precies in de lijn van het wandelpad. Omdat mijn telescoop hoog stond door de zuil, en er redelijk klassiek uit ziet, vormde zich in eerste instantie een lange rij bij mij. Eenmaal tevreden met een blik op de wolken door het oculair (een kinderhand is snel gevuld) vielen echter vele grote ogen op de Lightbridge van Sanne. 'Kijk mam, die is nog veeel groter!'. Dus niet veel later stond er een tweede net zo grote rij bij Sanne voor een blik op de wolken met meer lichtvangst.

Waren er dan alleen maar wolken? Bijna wel, maar voor sommige gelukkigen was er het sporadische gaatje, met daarachter de net geen volle maan meer. De leukste reacties kreeg ik van de kinderen boven de 8. Ze zijn dan redelijk eigenwijs maar af en toe zit er eentje tussen die leuke vragen stelt. Dan willen ze weten hoe ver een ster staat, of waarom de sterren namen hebben. Andere beginnen over hun eigen telescoop of een eerder bezoek aan de sterrenwacht. Maar naast het beantwoorden van vragen en de kinderen te begeleiden met het kijken naar de wolken zat er weinig anders op dan de mensen door te verwijzen naar binnen. Maar niet voor ze te melden dat Copernicus elke vrijdagavond van 8 tot 11 open is voor publiek! Als 1 op de 10 ouders zich aan de afspraak gaat houden langs te komen op een heldere nacht, dan krijgt Copernicus het nog druk. En ik? Ik ben dan wel geen vrijwilliger van Copernicus, maar heb ontzettend genoten. En ik heb er een fan bij. Een van de meisjes vroeg 'Als wij dan een keer gaan mamma, is die meneer er dan ook?'. Zeg daar maar eens nee tegen.

Let wel op overigens als je met zoveel kinderen te maken hebt. Het is erg lastig ze rustig uit te leggen dat je het beste van de kijker af kan blijven als ze met zoveel zijn. Sommige ouders wijzen hun kinderen er zelf op, maar lang niet iedereen. Ik was er net op tijd bij toen een ventje zich wou optrekken aan de telescoop. En een extra 40 kilo erbij houdt dat boutje denk ik echt niet...

Een leuke verrassing van de avond was het grote aantal forumleden dat nog langs kwam. Norbert had dienst, maar verder heb ik deze avond Eric, Vincent, Victor, Yigal en Ed gesproken (en Sanne natuurlijk). De grootste verrassing was echter Sluys! Meneer Mark/c vertoeft normalitair in Chicago maar was nu even in Nederland. Daarbij was hij zelfs bereid ons met een bezoek te vereren!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Geweldig! Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
    Dit soort avonden lijken me erg inspirerend, zowel voor de bezoekers als voor de medewerkers. Ik denk dat dit de hobby veel goed doet!
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Tsss... De eer was geheel mijnerzijds! Maarreh... wie heeft er nou 'gewonnen', Sanne of jij? :P

In de koepel was het overigens op dat moment erg dringen, persen en wurmen voor degenen die erin of eruit wilden, maar niet konden. Een voordeel; je kon er niet omvallen :-)

Het zou me inderdaad niets verbazen wanneer een groot deel van de mensen nog eens terugkomt op een heldere vrijdagavond. De kids wilden meer :-)
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
      X