Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen Luxon 7600

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen Luxon 7600

Hier een waarnemings verslag van mijn telescoop.

Waarneming op zaterdag 22:00 uur.

Ben begonen met de maan, deze geeft een prachtig gezicht door mijn kijker mooi helder en kan veel details opmerken. Zoals kanalen en kleine kraters, daarna begonnen met mijn favo planeet saturnus !!...Wat is saturnus een fantastisch gezicht door mijn telescoop. Duidelijk te zien zijn de ringen met een oculari van 12,5 en 2x barlow. Ik kon helaas niet de cassini scheiding zien en ook geen maantjes. Ik zag hem als een bol met een ring. Besluit om mijn 4 occulair te gebruiken met 2x barlow. Zoek hem weer even op, en nu kon ik duidelijker een ring opmerken en ook kleur, ik kon zien dat hij bruin geel achtig was en ook banden op de planeet. Maar helaas nog steeds geen casini scheiding hij was zict baar als een klein bolletje ter groote van een smilie ongeveer zoals --> :schaam: .
    Maar toch een wonder baarlijk gezicht !!! op slag verliefd 8) .

Besluit nu mars in mijn kijker te zetten, deze is veel moeilijker dan saturnus, ik zach een rode kleur en meer ook niet.

Overdag zo rondt 16;30 kon ik venun goed zien en besluit hem te bekijken door mijn telescoop. Ik kon duidelijk zien dat venus net als de maan schijngestalten heeft. Kan iemand mijn even uitleggen hoe dit kan ??. Maar was een mooit gezicht.

Na mars ben ik overgegaan naar de pleiaden wat is dit een mooi gezicht echt prachtig !!!

Ben daarna gestopt met waarnemen omdat mijn handjes aardig koud werden. Ben daarna begonnen met een warm kopje chocolade melk.

Ik kan helaas nog niet zoveel benamingen van kraters van de maan iemand een tip van een boek ofzo hoe ik ze kan leren.

Een klacht is er wel...... wat een :vloek: :vloek2: :tdown: statief een zucht is al genoeg om het object te laten verdwijnen uit mijn beeld.

Ik ga toch opzoek naar een ander telescoop maar hou deze wel want ik vindt deze een mooie om te leren navigeren door de hemelen.

Volgende keer zal ik een betere beschijving te noteren.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Bedankt voor het delen van je ervaringen!

Ik ken ook nog praktisch geen kraternamen op de maan. Wat ik tot nu toe het leukste stukje van de maan vind om door de telescoop te bekijken is Clavius, een krater dicht bij een van de polen van de maan (weet even niet of het de noord- of zuidpool was) met daarin een heel mooie reeks kleinere kratertjes.

Venus heeft trouwens schijngestalten omdat hij dichter bij de zon staat dan de aarde. Hierdoor kunnen we meestal ook een stuk van de nachtkant van Venus zien, en krijg je hetzelfde effect als bij de maan: een sikkel, een halfbelicht bolletje, of allerlei vormen daartussenin. Venus zien als volle schijf is vanaf de aarde onmogelijk: dan staat hij namelijk achter de zon vanaf hier gezien.

De planeten die verder naar buiten staan dan de aarde (allemaal behalve Mercurius en Venus dus) tonen hun nachtkant nooit aan ons, omdat we eigenlijk altijd 'met de zon in de rug' naar die planeten kijken. Je ziet van die planeten dan ook altijd de volle schijf.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Bedankt voor je heldere uitleg Brinx, ik vroeg het me namelijk ook al af.
      Nu ik het zo lees denk ik ook van "dat ik dat zelf niet kon bedenken" :banghead:
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Omdat de hemel hier echt kraak helder is, besloot ik om dus nog maar eens de kou te trotseren.

Waarneming om 0:30 uur

Saturnus, ben begonnen met kijken door 2x barlow met 12,5 mm occulair.

Kon weer duidelijk de ring zien om het bolletje en nu ook een van de manen deze zag ik als een klein stipje wat met de planeet mee bewoog uit mijn scherm, dit blijkt Titan te zijn, nu heb ik daarnaast nog een klein wit sipje gezien als na ga vanuit mijn sterenprogramma blijkt dit Rea te zijn.

Dus ik heb nu al 2 maantjes naast saturnus gezien, vindt ik toch nog aardig wat voor dit telescoopje maar toch meer dan dit zal ik wel niet zien met deze scoop want bekijken met de 4 mm occulair is het niet waard wazig en zeer onduidelijk.

Volgende waarneming

12,5 mm oculair zonder Barlow lens

kon duidelijk een klein grijs vlekje zien in mijn lens met 2 hele heldere sterren er in, met daarboven nog een klein grijs vlekje echt een prachtig schouwspel.

Maar dat statief begint me nu echt de keel uit te hangen.

Commentaar

moet trouwens de orion nevel zijn dus M42 en M43 NGC1976

Volgende stop Jupiter en ringnevel

Commentaar

Werken...
          X