Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 22 oktober 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ijsbeer...

Nee, wanneer zijn .... bevriest!

groet,
    Fred
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Ik heb gisteren nog even waar kunnen nemen voordat de bewolking kwam. Nadat ik de Blue Snowball (NGC 7662) had bekeken ben ik een beetje rond gaan kijken in die omgeving en ineens zag ik een ander planetair neveltje, die helderder en groter was dan de Blue Snowball, ook met een vergroting van 36x. Is te vinden bij de pijl. Zoals je in de eerste post van dit topic kan zien heb ik eergisteren een schets gemaakt van de Blue Snowball, maar dat is een ander object, want de Blue Snowball staat op een andere plek en vormt samen met drie andere sterren een hele andere vorm. Ik weet nu niet welk object ik gisteren en eergisteren heb gezien en geschetst, ook in Cartes Du Ciel heb ik niets gevonden. Iemand anders wel?

Commentaar

Heb ook gezocht maar niks gevonden... Indien je absoluut overtuigd bent dat je op die positie iets hebt gezien: Vanavond weer kijken! De kans is minimaal, maar ontdekkingen worden nog steeds gedaan!

Wel staat er op die positie een HD-huppeldepup ster maar wat jij omschrijft is geen ster. Kijken dus, niet geschoten is altijd mis.

Waar je wel rekening mee moet houden is de kans op "ghosting", oftewel reflecties. Bleef het object op deze plaats staan als je de telescoop bewoog, kon je het 't beeld in en uit laten schuiven? Kon het vergroot worden?
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

NGC 7662 en...

Opvallend is dat de twee figuren op je schetsen precies hetzelfde zijn; als je even niet kijkt naar de objecten, maar alleen naar de twee figuren, object en sterren samen.
          Als je de Blue Snowball op de linkertekening gaat vergroten tot honderd keer, dan zou het onderste deel van de tekening (op schets 1) overeen kunnen komen met het bovenste deel van schets 2. De tekening op schets twee komt overeen met de beschrijvingen van NGC 7662 bij hogen vergrotingen...

Weet je, soms ben je even aan dwalen, dan stuit je voor je gevoel op een ander object, maar in feite ben je dan nooit echt ver weg geweest van je uitgangspositie.

Een reflectie kan ook, of een (gedeeltelijk) beslagen oculair, maar deze kun je niet uitvergroten tot hetgeen jij tekende.

Ik heb gekeken op de site van de kometenwerkgroep, maar geen komeet op die positie.

Groet,

Fred
          10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Werken...
          X