Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een superavond --- ervaring met de TS 114/900

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een superavond --- ervaring met de TS 114/900

Er zijn wat mensen die me gevraagd hebben om ze op de hoogte te houden van mijn ervaring met de TS 114/900 http://www.teleskop-service.de/Astro...tor.htm#114900. In plaats van iedereen persoonlijk te benaderen, wil ik m'n ervaringen hier gewoon even delen.

Ik heb de telescoop nu zo'n 2 weken en ben uitermate tevreden. Heb naast de twee kellner 25+10mm oculairs (die zijn best goed, geen goedkope plastic dingetjes) ook een TS Super Zoom lens gekocht. Mooi ding, maar achteraf gezien heb ik toch liever losse oculairs van een betere kwaliteit. Schaf ik mij ooit nog wel eens aan. Naast de standaard Barlow een betere gekocht (zeer aan te raden). Ook een Neutraalgrijsfilter ND0,6 erbij, als vervanging van het goedkope bijgeleverde maanfilter.

Heb al verschillende kijkavonden achter de rug, maar vanavond was de beste..... Vanavond is het hier van 17.00-23.00 prachtig helder geweest (op een paar keer wat wolkenvelden na), dus weer veel kijkplezier gehad.

Hier dus de ervaringen op een rijtje.

Als eerste de Maan. Deze is erg duidelijk en zeer gedetaileerd te zien. Grote en kleinere kraters goed te herkennen, bv Pitatus, Tycho, Stoffler, Plato. Ook bergruggen geen probleem, zoals de Montes Carpates, maar ook de kleinere Montes Tenneriffe onder Plato is goed te herkennen.

Mars, tja valt eigenlijk tegen, maar dat is bij velen zo. Had ik hogere verwachtingen van, maar dat was te hoog gegrepen voor deze telescoop. Nog steeds erg leuk hoor, een klein bolletje. De vlekken zijn duidelijk te herkennen bij heldere lucht en ook de poolkappen zijn te zien, al is het wel met enige moeite.

Saturnus is erg mooi en duidelijk, ringschaduw is lichtelijk te zien. Heb nog geen ring deling gezien, daar zijn de oculairen niet kwalitatief goed genoeg voor denk ik.

Venus er goed waar te nemen. Uranus is te zien als heel klein schijfje. Mercurius en Jupiter heb ik nog niet geprobeerd.

Heb vanavond ook eindelijk eens 3 deep-sky objecten bekeken, de M42, M45 en per toeval (min of meer) een sterrenhoop. De M45 was goed te herkennen op jammer genoeg de nevel na. M42 is zeer duidelijk. De Orionnevel is goed te herkennen, erg mooi. De sterrenhoop was ook leuk, heb nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien.

Helaas heb ik niet meer foto's gemaakt, verder dan de Maan kom ik niet, voor de rest heb ik toch echt een digiklem of zo nodig, staat op m'n spaarlijst, naast betere oculairen.

Al met al ben ik heel tevreden met de telescoop, zeker een aanrader. Wel moet je voor meer kijkplezier er een goede Barlowlens 2x bijkopen, betere filter(s) en als je het geld hebt een stel goede oculairen.

Mooi dat je er zoveel plezier in hebt !!. Een elfje (11cm)kan je veel mooie dingen laten zien.

Een paar aantekeningen. M45 ( de pleiaden) zal je niet met nevel zien. zelfs in een 50 cm scope niet. de nevel is super zwak en helaas al moeilijk op een foto te krijgen.
    dat saturnus geen mooie ring indeling had, kan ook leggen aan de seeing( veel wind) en dat deze nog niet hoog aan de hemel staat. het hoeft niet aan je oculair te liggen.
    Als saturnus hoog in het zuiden staat zal hij je ongetwijveld veel schoons laten zien.

Commentaar

bedankt voor het raportje.

Ik zag op de ebay winkel nu een maatje groter in de aanbieding.

http://cgi.ebay.nl/Teleskop-1400mm-150m ... dZViewItem

Ik blijf de berichten nog ff volgen
      Bynolyt Bynostar SPN130-900
      2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Die moet je dus NIET kopen. Die is van veel mindere kwaliteit en een rotding om mee te werken, heb ik mij door verschillende sterrenwachten en gebruikers laten vertellen. Ook TS zelf heeft toegegeven dat het een miskoop betreft, maar nu ze 'm hebben moeten ze er wel vanaf....

Nightsky, bedankt voor je tips!

Commentaar

Ik zou niet zeggen dat ie van mindere kwaliteit is, maar ik heb diezelfde montering. En om eerlijk te zijn denk ik dat de montering te ligt is voor deze scoop.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

niet alleen is de montering te licht,
            maar deze kijkers hebben een spherische spiegel en in de focusser zit een zogenaamde corrector
            op papier lijkt dit een goed idee
            maar in de praktijk is dit wat anders
            laten we het zo zeggen;een spiegelkijker met kleurfouten :banghead:

Commentaar

Re: Een superavond --- ervaring met de TS 114/900

Allereerst gefeliciteerd, en leuk bericht!!!!

Als eerste de Maan. Deze is erg duidelijk en zeer gedetaileerd te zien. Grote en kleinere kraters goed te herkennen, bv Pitatus, Tycho, Stoffler, Plato. Ook bergruggen geen probleem, zoals de Montes Carpates, maar ook de kleinere Montes Tenneriffe onder Plato is goed te herkennen.
              Huiswerk goed gedaan
              Mars, tja valt eigenlijk tegen, maar dat is bij velen zo. Had ik hogere verwachtingen van, maar dat was te hoog gegrepen voor deze telescoop. Nog steeds erg leuk hoor, een klein bolletje. De vlekken zijn duidelijk te herkennen bij heldere lucht en ook de poolkappen zijn te zien, al is het wel met enige moeite.
              Ach, je HEBT 'm gezien, en door een grote telescoop zie je echt niet zoveel meer!

Saturnus is erg mooi en duidelijk, ringschaduw is lichtelijk te zien. Heb nog geen ring deling gezien, daar zijn de oculairen niet kwalitatief goed genoeg voor denk ik.
              Kan ook erg met de luchtonrust te maken hebben hoor!
              Venus er goed waar te nemen. Uranus is te zien als heel klein schijfje. Mercurius en Jupiter heb ik nog niet geprobeerd.
              Mercurius is echt 'rennen voor zonsopgang' Jupiter moet je 's ochtends eens zien. Erg mooi.
              Heb vanavond ook eindelijk eens 3 deep-sky objecten bekeken, de M42, M45 en per toeval (min of meer) een sterrenhoop. De M45 was goed te herkennen op jammer genoeg de nevel na. M42 is zeer duidelijk. De Orionnevel is goed te herkennen, erg mooi. De sterrenhoop was ook leuk, heb nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien.
              Zooo, al een hoop gezien: Heb je al eerder gekeken? En ja, door wat?
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zooo, al een hoop gezien: Heb je al eerder gekeken? En ja, door wat?
                Ik heb hiervoor een Seben telescoop 76/700 gehad, maar niet zo lang. die was kwalitatief echt niet goed genoeg. Zelfs na lang instellen viel er nog niet veel te zien. Veel heb ik er niet mee kunnen zien, lukte gewoon niet. Nog geen twee weken later heb ik dus de TS 114/900 maar besteld. Hiervoor nog nooit eerder door een telescoop gekeken, aleen maar foto's op internet en in boeken en documantaires op tv gezien.

Voordat ik ben gaan kijken met de telescoop, heb ik eerst jaren met het blote oog gekeken, zoals zovelen. Gewoon sterrenbeelden herkennen en proberen locatie van enkele planeten te ontdekken. Ook heb ik een tijdje met de verrekijker gekeken. Uiteindelijk toch maar een telescoop aangeschaft. De eerste was dus niks, maar met de tweede vond ik zonder problemen Mars, Saturnus, Venus.

Inmiddels heb ik Cartes du Ciel en Deepsky FREE gedownload om me te helpen bij het zoeken naar Deep-Sky objecten en andere planeten. Deepsky FREE vind ik erg handig, dan weet je hoe wat je zoekt er ongeveer uitziet, want soms zie ik door al die sterren het bos niet meer :lol:

Cartes du Ciel is erg handig voor plannen, scheelt een hele avond voor niks buiten staan.

Omdat ik aardig wat sterrenbeelden ken, is het zoeken naar objecten goed te doen. Eerst even op de pc kijken waar wat staat wat ik wil zien en wat er in de buurt staat. Noord, Zuid, West en Oost weet ik vanuit de tuin ook zonder compas wel te vinden, dus hoef ik alleen maar de sterrenbeelden te zoeken in de goede richting en daarna heb ik vrij snel het object wat ik zoek.

Tot nu toe heb ik alles 's avonds gedaan, maar ik heb nu een aantal weken vakantie, dus zit 's moregens vroeg er ook wel een keertje in.

Commentaar

Jupiter moet je 's ochtends eens zien. Erg mooi.
                  Bedankt voor de tip! Heb vakantie en afgelopen maandag laat-nacht/vroeg-ochtend was het helder, dus op tijd opgestaan.

Jupiter was geweldig mooi te zien, duidelijke banden te herkennen, 3 manen gezien en zelfs de rode vlek kunnen zien. Wat wel grappig was dat ik Jupiter tot zo'n 09.30 kon blijven volgen, ook al was het compleet zonneschijn en met het blote oog uiteraard geen ster meer te herkennen (al meer dan twee uur niet meer. Later werd die door wolken aan mijn zicht ontrokken.

Als saturnus hoog in het zuiden staat zal hij je ongetwijveld veel schoons laten zien.
                  Klopt! Saturnus' ringdeling, die heb ik nu ook kunnen zien en zelfs een maan.

Bedankt iedereen voor de hulp. Helaas is het nu al dagen zwaar bewolkt hier en dat blijft aan het weersbericht te zien nog wel een tijdje zo.

Commentaar

Werken...
                  X