Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mini-waarneemverslagje volkstuintjes Deventer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mini-waarneemverslagje volkstuintjes Deventer

3.30 uur. Ik ben wakker geworden en ik kan niet slapen.
    3.50 uur. Ik kan niet slapen. Arg.
    4.10 uur. Ik kan niet slapen.
    4.30 uur. Ik ga waarnemen!

5.00 uur Kofferdob staat in vol ornaat in de volkstuintjes voor zijn allereerste blik naar M42. WOW! Wat een monster van een nevel, zeg. Ieder jaar weer geweldig om hem voor het eerst te bekijken! Bij iedere vergroting knalden de nevelflarden om mijn oren. Super. Het gekke Sodiumfiltertje hielp goed om het contrast te verhogen.

Mars: Hmm. Seeing is niet best. Het is erg koud buiten en de telescoop staat nog maar een half uurtje in het veld. Waarschijnlijk is de spiegel nog te warm. Toch wat structuur te zien, de planeet is duidelijk groter dan twee weken geleden.

M78: Mooi, twee sterren als oogjes in een iets uitwaaierende ronde vlek. Ook hier hielp het Sodiumfilter.

Snel nog even een tour langs objecten als M36, M37, M38, M35, M46, M47 en M1

Ook zeker 6 Orioniden gezien. De meesten helder en opvallend snel! Veel sneller dan de Perseiden. Eéntje veroorzaakte zelfs een nalichtend spoor.

Prachtig om de winterhemel weer in al zijn glorie te zien.

Zo, en nu aan het werk!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Kijk Roel, ik snap dat je spijt hebt dat je niet naar Westerbork bent gekomen, maar je hoeft er echt niet van wakker te liggen, hoor! Overigens een prima tijdsbesteding voor zo'n slapeloze nacht. Bijna jammer dat ik zelf zo'n goede slaper ben!
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Op weg naar mijn werk op de oude Sparta brommer (jawel) zag ik nog eens vier Orioniden in een kwartier. En dat allemaal in het zuiden. Dat lijken wel Perseiden-aantallen!

@ Hyperion: Morgenochtend bel ik je wel even. Uurtje of drie ok?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Laat ik nou toevallig nachtdienst hebben! Ben waarschijnlijk de hele nacht wakker. Zal ik jou anders bellen?
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
        X