Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light 17 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light 17 oktober

Net even tussen de wolken door voor de eerste keer waargenomen met m'n nieuwe Dob. Dat ding is loeizwaar zeg, daar moet ik dus nog eens wat op verzinnen. Na de kijker dan eindelijk opgesteld te hebben en wat geŽxpirimenteerd te hebben met de zoeker (een red dot finder blijft toch wat handiger..) ben ik even langs de 'klassiekertjes' gegaan voordat het weer bewolkt werd. M13 was al te zien als een vaag vlekje in de zoeker en in de telescoop was het een grote vage vlek. Alleen aan de buitenkant kon ik wat sterren van elkaar onderscheiden. Ondertussen zag ik dat de collimatie niet perfect was, waarschijnlijk door het vervoeren. Nog even langs M92 gegaan, M13 maar dan in het klein, om vervolgens M57 eens op te zoeken. Nadat ik twee keer nog extra goed had gekeken in de Pocket Sky Atlas kon ik 'm nog steeds niet vinden. In totaal een kwartier gezocht in die omgeving, maar niets gevonden. M27 daarintegen was zo gevonden: een mooie, heldere nevel, lijkt een beetje op het klokhuis van een appel. Ik dacht dat ik ook eens ietswat groene kleur kon zien. Daarna snel een schetsje gemaakt (zie hieronder) en terwijl ik in het westen alweer wolken zag aankomen heb ik de Dob snel op M39 gericht. Blijft toch een mooie open cluster, een hoop heldere sterren in een sterrijk gebied. Voordat het bewolkt werd nog even M31 opgezocht. Prachtig!! De ovaalvorm was goed te zien en de kern was een stuk helderder dan in mijn elfje. Even dacht ik nog een begeleidertje te zien, maar toen verdween het stelsel achter de wolken. Snel alles naar binnen gehaald, want het begon te regenen, terwijl ik nog even nagenoot van deze geslaagde first light

Nog een vraagje: het beeld van mijn zoeker lijkt niet in focus te zijn. Ik heb het proberen op te lossen door aan wat dingetjes te draaien, maar dat heeft niets geholpen. Tips?

Re: First light 17 oktober

Gefeliciteerd met je nieuwe dob en first light. De zoeker kan je toch scherpstellen door de ring achter het dauwkapje los te draaien en dan het dauwkapje dat aan het objectief vast zit te verdraaien ?

Origineel geplaatst door Freek
    Dat ding is loeizwaar zeg, daar moet ik dus nog eens wat op verzinnen.
    Sportschool ?

Commentaar

om vervolgens M57 eens op te zoeken. Nadat ik twee keer nog extra goed had gekeken in de Pocket Sky Atlas kon ik 'm nog steeds niet vinden.
      Je hebt'm ongetwijfeld gezien. Maar bij lage vergroting ziet die eruit als een ietwat vaag sterretje, althans tenzij je ook op je zoeker een UHC of OIII filter steekt. Meer vergroting proberen...
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
        om vervolgens M57 eens op te zoeken. Nadat ik twee keer nog extra goed had gekeken in de Pocket Sky Atlas kon ik 'm nog steeds niet vinden.
        Je hebt'm ongetwijfeld gezien. Maar bij lage vergroting ziet die eruit als een ietwat vaag sterretje, althans tenzij je ook op je zoeker een UHC of OIII filter steekt. Meer vergroting proberen...
        Ik heb eergisteren een Baader UHC-S filter besteld, misschien lukt het daarmee. Maar wel vreemd dat ik 'm met een vergroting van 35x in mijn 11cm Newton eerst wel zag (als een bolletje), en gisteravond niet. Misschien toch beter kijken

Commentaar

M13 was al te zien als een vaag vlekje in de zoeker en in de telescoop was het een grote vage vlek. Alleen aan de buitenkant kon ik wat sterren van elkaar onderscheiden. Ondertussen zag ik dat de collimatie niet perfect was, waarschijnlijk door het vervoeren.
          Dan moet hij wel heel erg uit collimatie zijn. M13 moet in een 20 cm al goed op te lossen zijn, en zeker niet als een grote vage vlek te zien zijn. In mijn 127 mm refractor is hij al goed opgelost.
          Was het soms al weer wat bewolkt in de richting van M13?

Groeten,
          Guus

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
            Dan moet hij wel heel erg uit collimatie zijn. M13 moet in een 20 cm al goed op te lossen zijn, en zeker niet als een grote vage vlek te zien zijn. In mijn 127 mm refractor is hij al goed opgelost.
            Was het soms al weer wat bewolkt in de richting van M13?
            Hmm, nee, de spiegel was maar een klein beetje uit collimatie. Ik kan me er eerlijkgezegd niet veel meer van herinneren, behalve dat M13 er eigenlijk precies hetzelfde uitzag als in mijn elfje. De andere Messiers die ik bekeken heb waren daarintegen veel helderder en gedetailleerder dan in mijn vorige kijker. Ik zal, mits het helder is, 'm nog een keer opzoeken.

Commentaar

M13 staat deze tijd van het jaar aan de lichte kant van de sterrenhemel (de kant waar de zon is onder gegaan bedoel ik) en is daarom nu ook minder goed zichtbaar. Hij staat in Hercules en dat is eigenlijk een zomer-sterrenbeeld. Misschien dat je de vorige keer met je elfje in de zomer naar M13 hebt gekeken ?

Commentaar

Leuke first light, ook al zag je M57 niet.

Deze moet je overigensvrij eenvoudig kunnen vinden met die Dob, ik heb dezelfde Dob,
                (die waarschijnlijk door ruimte gebrek en een groter gekocht exemplaar de deur uitmoet) en kan in een vrij lichtvervuild gebied 'm zonder filter al vrij eenvoudig zien.

Pak wel dat 25mm(?) oculair om 'm eerst op te zoeken.
                Hij is best wel klein en grijzachtig.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

M57 is zelfs op 40x vergroting toch duidelijk te herkennen als een ringetje. En ook een van de makkelijkst te vinden objecten. Je moet alleen even weten waar hij staat, tussen de twee onderste sterren van de lier staat nog een sterretje, dan staat hij op de helft van de afstand van de middelste en de verste buitenster. Hij is alleen niet in de zoeker te zien meen ik, dus je moet effe met een oculair ertussen heen en weer bewegen. Gaat je vast lukken de volgende keer.

Commentaar

Yep, gisteravond tussen de wolken (en buien) door even M57 gezien. Gewoon overheen gekeken de vorige keer

Commentaar

Werken...
                    X