Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 14 okt Ede

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 14 okt Ede

Zondag 14 okt. was het zeer helder in Ede en dus besloot ik te gaan waarnemen in mijn achtertuin. Gelukkig waren de buren weg en was de tuinverlichting uit.

Als opwarmrondje bekijk ik altijd de heldere Messier objecten. Je ogen kunnen dan alvast aan het donker wennen en je krijgt dan alvast een idee van de transperatie van de atmosfeer. Deze helder objecten zoek ik handmatig op om de basisvaardigheden sternavigatie op peil te houden.
    Daarna gaat de telescoop (Nextstar 11 GPS) op standje "GOTO" en kan het echte werk beginnen.

Ik ben begonnen met M57, M27. Twee hele mooie planetaire nevels die er door een UHC filter (Thousand oaks) er super mooi uitzien. Daarna door gehopt naar NGC 7027, het planetaire neveltje dat Nop had aanbevolen op dit forum. Een leuk klein neveltje, beetje ovaal bij sterke vergroting. Daarna heb ik heb ik mijn lievelings planetaire nevel,NGC6781 in sterrenbeeld arend opgezocht.

Deze nevel is best groot en ik heb een lage vergroting in combinatie met een UHC filter gebruikt om hem te vinden. 't is een perfect ronde plan. nevel waarbij ik het idee heb dat een kan iets minder helder is . Echt een super gezicht !

Nadat ik voldoende planetaire nevels gezien had, werd de telscoop op standje "GOTO" gezet en wilde ik zoveel mogelijk galaxies zien in de omgeving van het vierkant van Pegasus. Als eerste ben ik begonnen met
    de "makkelijke" stelsels. Ik gebruikte hiervoor een hoge vergroting (12 mm Nagler ) die de achtergrond zoveel mogelijk uitsmeerde waardoor ik minder last had van lichtvervuiling.
    Als eerste NGC 404, een heldere galaxy pal naast Mirach (Beta andromeda). Voor het goede zicht is het wel belangerijk dat de Mirach niet in het beeldveld staat, wat deze hinderde aanzienlijk.
    Daarna volgden NGC7331, NGC7332, NGC 16, NGC 23,NGC 7448, NGC 7454, NGC7625, NGC7217 en NGC7678. Allemaal stelsels die redelijk makkelijk te zien waren bij een hoge vergroting.

Tenslotte heb ik me gestort op de echt diffuse stelsels: NGC7320 (
    het enige stelsel van Stephans Quintet dat ik met grote moeite kon zien),
    NGC7497, NGC7769 en NGC7817. Al deze stelsels zien er uit als
    obscure vlekjes die alleeen met perifeer waarnemen te zien waren

Inmiddels begon ik het redelijk koud te krijgen en besloot nog even naar
    sterrenbeeld Ram af te zakken. Daar staan drie sterrenstelsel dicht bij elkaar (NGC 697, NGC 680 en NGC 691) en deze heb ik ook bekeken. 'k kon ze met grote moeite zien. Waarschijnlijk doordat ze in de lichtkoepel van Ede stonden. Later nog maar eens proberen wanneer
    ze hoger aan de hemel staan.

Om 1:30 ben ik moe mar voldaan en tot op het bot verkleumd naar bed gegaan.

Mooi verslag! Genoeg sterrenstelsels te vinden in dit gebied! Wat dat betreft is de herfsthemel net zo interessant als de lentehemel.

Commentaar

Werken...
    X