Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Je mooiste waarneming ooit?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Je mooiste waarneming ooit?

Wat is de mooiste waarneming die je ooit hebt gedaan?

De mijne is een superbolide op 1-11-2005 23.37u plaatselijke tijd in Schijndel, Noord-Brabant..
    Deze bolide is gezien van Noordwest-Nederland tot aan Zwitserland..
    Ik was die dag door mijn net neiuwe scoop naar Mars aan het kijken in het Oosten.. Hij was prachtig groen/wit met mooie blauwe rookpluim. Hij schoot ten oosten van Orion, met een magnitude van <-10..!! In een tijsbestek van 1 tot 2 seconden werd de gehele omgeving verlicht, en ik wist niet wat ik meemaakte.. Zoiets vergeet je nooit meer, en maak je ook maar 1x in je leven mee..

Een Duitser, die op dat moment in Zuid-Duitsland in zijn auto reed, heeft er zelfs een foto van weten te maken, zie hieronder:

Hieronder nog een plaatje van hoe de bolide er ongeveer uitzag: (maar dan in de beschreven kleuren)

Wat is/zijn jullie mooiste waarnemingen tot nu toe?
    "Messier Vrienden Club Berlicum"
    **Bresser Skylux 70/700**
    **Hard sparende voor een tweede scope**

Tot nu toe nog steeds de dubbelcluster in perseus. Blijft gewoon een van de mooiste dingen aan de nachtelijke hemel.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Prachtig ja.. op een heldere avond, hoog aan de hemel.. Zeker een goeie

Commentaar

Mijn meest spectaculaire waarneming moet toch wel in Saint Priest de la Prugne zijn geweest in Midden/Zuid-Frankrijk tijdens de Perseiden. Nadat we 's avonds vanaf een berg met uitzicht over het mooie landschap een deel van de Perseiden hadden bekeken keerde een deel van ons, waaronder ik, weer naar de camping. Tijdens het tandenpoetsen besloot ik nog even in de donkere schaduw naar de hemel te kijken toen de helderste Perseide van de avond zich aanbood. Een felle flits en een heldere groene streep die enkele seconde nalichtte schoot vlak boven de boomtoppen door de nachterlijke hemel. Echt een onwijs mooi en bijzondere ervaring.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

:P m'n mooiste waarneming was toch de avond van 6 april 2002 toen de heldere komeet 153P/IKEYA ZHANG, met lange staart en al, gewoon met het blote oog te zien was laag aan de westerhorizon ...
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Mooiste waarneming.. Ah nee he, weer die eclips!
            Maar voor de rest: M51 blijf ik terugkomen. M81 en M82 ook, en de sluiernevel!
            En virgocluster, ongelooflijk.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het mooiste wat ik tot nu toe aan de nachtelijke hemel heb mogen waarnemen met het blote oog is toch wel de komeet van Halley in de jaren negentig, op mn werk stond ik meer naar boven te turen dan dat er gewerkt werd was het voordeel toen van in de ploegen werken.
              Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Mooiste wat ik tot nu toe gezien heb was een Super noorderlicht op 29okt 2003 dikke rode streamers tot voorbij het zenit. adembenemend... of je naar een grote gekleurde nevel aan het kijken was..

Ik heb nog fotos van die vlekken, zal ze wel is posten.. waren zo groot dat ze met het blote( beschermde) oog te zien waren.

Commentaar

Mijn mooiste waarneming ooit:

Was die knappe dame aan de overkant van de bar...

Ben er inmiddels al een aantal jaren (on)gelukkig mee getrouwd.
                  Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Ja, inderdaad, dan gaan we toch voor de zonsverduisteringen op 1,2 en 3.. Voor de rest, ja.. een hele mooie.. Hale-bopp en Hyakutake... Voor de rest de Dubbelcluster, andromedanevel en Orionnevel.
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

leuk topic Bas en wat een mooie waarneming die je gedaan hebt. Die had ik ook wel willen zien.
                      Mijn mooiste waarnemingen zijn M13 door de 64 cm dobson van Adri Suikerbuyk. M13 lijkt dan zelfs niet meer op een bolhoop maar wordt meer een open sterrenhoop. OOk de sluiernevel was onvergetelijk door zijn 64 cm. Door mijn eigen telescoop ( destijds een 10 inch newton ) M42 tegen een vergroting van boven de 300x , de stofbanden heel mooi zichtbaar. En natuurlijk hale bob, jammer dat ik toen nog telescoop had.

Marcel.
                      mvc Berlicum

Commentaar

Ik zag een aantal keren aan Hale Bopp en Hyakutake voorbij komen, en om eerlijk te zijn heb ik een trauma overgehouden aan die twee kometen..

Ik was een jochie dat op de basisschool zat toen deze kometren aan de sterrenhemel stonden.. Iedereen had het erover, en ik heb nog met mijn ouders buiten staan kijken, en ik zag slechts een vlekje.. Net als alle andere sterren, dat waren ook vlekken voor mij.. Omdat ik niet beter wist dacht ik dat dat normaal was..
                        Nu zijn we er op mijn 11e achter gekomen dat ik lenzen/bril nodig had, en ik zie nu voortaan -3.25/3.00.. Ik heb dus nooit die prachtige kometen gedetailleerd gezien in het echt, alleen op plaatjes.. Daar baal ik nog steeds van :P

Commentaar

Ik blijf bescheiden: De vele NGC sterrenstelsels in de Jackhonden Was voor mij een onvergetelijke avond, de een na de ander zag ik in het oculair. Hoop dat ik dit nog eens kan herhalen.

Helaas heb ik van kometen nooit veel gezien. Toen hyakutake langskwam had ik nog maar een pruts 5cm kijker, en ik zag werkelijk niks

Ik moet er ook die keer dat ik de Orion nevel enorm uitgestrekt zag aan toevoegen.

Commentaar

Voor mij was het een enorm heldere vuurbal welke ik op zaterdag 27 oktober 2001 vanuit Amersfoort zag toen het nog schemerde ! Ik dacht eerst aan een vroege vuurpijl (het jaar daarvoor hadden ze in de wijk lawinepijlen afgeschoten rond oud en nieuw), maar dit was toch echt anders. Omdat ik er toch aan twijfelde wat ik gezien had stuurde ik een mail naar het KNMI (ik kende toen de Dutch Meteor Society nog niet), waarin ik de volgende beschrijving gaf van wat ik gezien had (ik heb de mail uitgeprint en bewaard).

Op zaterdag-avond 27 oktober zag ik vanuit Amersfoort in de richting van Bussum een hel oplichtende groen/gele streep. Het licht van deze "streep" licht was zo fel dat de rand van een wolk waar hij achterlangs ging fel oplichtte. Het leek mij geen vuurpijl aangezien het van grote hoogte kwam, in ieder geval boven de wolken die er hingen. Kan dit een meteoor geweest zijn of was dit misschien neerkomend ruimtepuin ?
                            De volgende dag (op zondag !) kreeg ik een mail van Jacob Kuiper persoonlijk dat het om een zeer heldere vuurbol ging en of ik nog nauwkeurigere informatie had over de hoogte en oriŽntatie van binnenkomst en de tijdsduur. Die kon ik helaas niet leveren omdat ik te veel onder de indruk was geweest van wat ik had gezien, het kippenvel stond op mijn armen.

Er staat zelfs nu nog een stukje op de site van het KNMIover.

Commentaar

Komeet Hyakutake in 1996
                              prachtig met het blote oog te zien.
                              Ik heb nooit begrepen dat er mensen waren die hem niet gezien hebben, de komeet was toch echt niet te missen, en heel lang zichtbaar.
                              Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Werken...
                              X