Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen in de achtertuin

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen in de achtertuin

Man wat was het heerlijk helder gisteravond. Nadat ik een emmer over alle storende lichten had gedaan, kon ik aan de slag. Eerst maar eens de dingetjes gedaan die ik uit mijn hoofd blind kan opzoeken:
    M57 (ringnevel) Prachtig als altijd. Ik denk dat ik hem nog beter kan zien op grotere vergroting, misschien toch maar eens een 15 mm kopen...
    M13 Ook erg mooi, flink wat sterren kunnen onderscheiden. Ook hierbij op sterkere vergroting meer succes denk ik.
    M31 en M110 Blijft smullen. Al moet ik zeggen dat door de 8" met 40 mm WA het beeld niet veel beter is dan op schier met de verrekijker. Dan kun je zelf wel de conclussies trekken.
    Dubbel cluster was denk ik het mooiste dat ik heb gezien die avond. Hij stond lekker hoog en door de 40mm was die echt om op te eten.
    Nadat ik nog ff een kwartier heb staan kwijlen bij laatstgenoemde, besloot ik eens een paar andere leuke objecten op te zoeken.
    First up: M15 mooie cluster in pegasus. Heb echter minder sterren kunnen onderscheiden dan in M13.
    M27 was echt prachtig. Niet veel detail maar duidelijk de vorm bol. Ook is het leuk om een populair fotografie-object in je oculair te hebben.
    M71 ook een leuk clustertje. Echter weer niet veel kunnen onderscheiden.

Verder heb ik cassiopeia en cygnus afgescand met 40mm WA. Iets waar ik altijd wel vrolijk van wordt. Ook heb ik nog geprobeerd om M33 te vinden, maar dat wou nog niet helemaal lukken. Toen ik nog een poging wou wagen ietsje later op de avond, vond ik Dobbler druipend van de douw. Vanavond ga eens wat later beginnen, kijken of ik dat stelsel nog te pakken kan krijgen. Ook wil ik vanavond Stier en Voerman eens af lopen. Jullie horen nog wel van me.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Wel aardig wat mooie objecten kunnen zien dus. Wel vreemd dat je M71 niet zo duidelijk zag, ik kon wel aardig wat sterren onderscheiden, met 83x vergroting.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Ik zit met aardig wat lichtvervuiling hè. Dat merk je wel. Daarbij komt dat ik hem heb bekeken op 48 vergroting (25mm). Ik zit er aan te denken om de actie te doen van 3 TS super plossls voor 105 €...
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
      X