Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Assen weekend 13 en 14 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Assen weekend 13 en 14 oktober

Waarneemverslag Assen 14 oktober 2007 (+13 oktober)
    Tijd: 20.00 tot 0.15 uur
    Temperatuur: 10 graden Celcius
    Lightbridge 12" (305 mm) Dobson

Het weekend had ik logés. Gelukkig waren die erg geďnteresseerd in wat dat apparaat in mijn studeerkamer allemaal kon doen. Dus heb ik zaterdagavond (13 oktober) van de gelegenheid gebruik gemaakt om een rondje langs de sterrenhemel te maken. M31, M32 en M110 blijven dan natuurlijk prachtige objecten. Maar ook M57 en de Blue Snowball doen het goed. Maar dat was allemaal "oud spul" voor mij.
    Interessanter was dat het die zaterdagavond ook lukte NGC 7009, de Saturnusnevel te zien. Maar helaas, de andere stelsels in Aquarius lukten niet.

Gelukkig was het de avond van 14 oktober beter. Logeś waren inmiddels vertrokken, mijn echtgenote was moe dus had ik de avond voor me zelf. Met andere woorden, de tuin in. Er zat minder vocht in de lucht wat de seeing direct al beter maakte. En een prachtige transparantie. Het was nauwelijks echt donker of ik had het planetaire neveltje NGC 7027 in Cygnus al te pakken. Een heldere kleine nevel, iets uitgerekt, bijna ovaal maar toch ook wat rechthoekig aandoend.
    Er waren nog 2 open clusters in Aquila die ik nog niet gezien had, NGC 6755 en NGC 6756. De eerste is vrij groot, die had ik snel te pakken maar 6756 was lastiger. Uiteindelijk vond ik hem: hoewel geregistreerd als open cluster leek het meer een bolhoop; een vaag vlekje dat ik niet kon oplossen. Ik keek dan ook laag aan de hemel richting zuidwesten in de richting van de de lichtkoepel van de stad.
    Wat later op de avond kwam Aquarius weer in beeld. Nu lukte het wel om de sterrenstelsels NGC 7606, NGC 7723 en NGC 7727 te vinden. NGC 7606 inderdaad op de plek waar ik de vorige avond al meende iets vaags te zien maar zodanig vaag dat ik het toen niet durfde te loggen. Nu was het duidelijker en bleek die eerste waarneming inderdaad te kloppen. NGC 7723 en 7727 waren wat makkelijker, ook al omdat de referentiesterren makkelijk te vinden waren. Wel zag ik niet meer dan vage vlekjes, zonder enige structuur.
    Er was nog wat tijd. Die heb ik gebruikt om NGC 7331 in Pegasus terug te vinden. Het vorige weekend had EricB die voor mij opgezocht, maar nu kon ik hem zelf vinden. Nu veel meer details zichtbaar dan in de polder. Alhoewel er geen armen zichtbaar waren was wel een asymmetrie zichtbaar. Aan de zuidzijde is hij net iets breder dan aan de noordzijde. Aan de oostzijde lijkt er een deuk in te zitten. (Verbluffend wat een verschil in transparantie tussen een object in het zenit en een object laag bij de horizon. Die Aquariusobjecten waren echt maar net te zien terwijl hier al details zichtbaar waren.) Bijzonder is dat ik ook een begeleidend stelsel heb gezien, NGC 7335. Aan de noordoostzijde van NGC 7331 meende ik bij perifeer kijken iedere keer consistent een buitengewoon vaag vlekje te zien. Aanvankelijk schatte ik het te ver verwijderd om NGC 7335 te kunnen zijn, totdat ik besefte dat de grootte van het visuele beeld een stuk kleiner is dan die van een foto en dat de de afstand wel klopte. (Het "Andromedaneveleffect".) De andere stelseltjes heb ik niet kunnen vinden.
    Toen op jacht naar het Stephan's Quintet. De vorige keer op een presenteerblaadje gegeven door Roel. En inderdaad nu ook zelf gevonden, dicht bij NGC 7331 gelegen in een driehoek met ongeveer in het midden, bij perifeer kijken, een wazig vlekje te onderscheiden, NGC 7320! Buitengewoon tevreden heb ik toen het spul even na middernacht weer binnen gezet.

Wat een geweldige waarneemavond was dit!
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

En geweldig was het Hyperion.
    Je ziet dat het forum vol staat met allerleid enthousiaste waarneemverslagen.

En bedankt voor de inspiratie: je noemt diverse objecten die ik zelf nog nooit gezien heb. Die gaan zeker op het menu!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

De genoemde objecten staan gewoon op de Herschel 400 lijst. Aangezien ik bijna alle Messiers te pakken heb, ben ik maar met deze lijst begonnen. Je moet tenslotte wat te doen hebben, nietwaar?
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Je vordert gestaag, nietwaar? Proficiat. Ik heb in Frankrijk heel veel moois gezien, maar nog steeds geen 7009 of aangrenzende schoonheden. Wel heel veel in Perseus en Cassiopeia en ook de Noord-Amerikanevel met het blote oog (of was dat toch inbeelding?).
        Je zegt het al: zenit is geen horizonsoep, al lijkt het nog zo helder.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
        X