Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag Volkstuintjes Deventer 14/10

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag Volkstuintjes Deventer 14/10

Het was 's middags zo helder en de vooruitzichten zo goed dat we na gister kafoep, ook vandaar het instrumentarium niet binnen konden laten staan. Rond 21.00 stond ik samen met Roel (onder licht protest van de dames :P), onder de relatief donkere hemel. Transparantie was zeer goed te noemen, seeing op momenten slecht, over het algemeen redelijk.

Aangezien we het niet te laat wilden maken op de zondagavond heb ik wat oude bekenden eens stevig onder de loep genomen en tot besluit hercules uitgeplozen met wat leuke verassingen!

M81/M82, bij 133x komen deze stelsels in mijn C8 het best tot hun recht. M81 doet een hint van de spiraal uitkomen, M82 geeft de stofbanden in het midden duidelijk weer, waarbij nu de verdikking in de sigaar direct naast die stofband ook goed zichtbaar is.

M51 en NGC5195 tekenen zich duidelijk af ondanks de lage stand boven de horizon. M51 bestrijkt duidelijk meer oppervlakte, maar enige vorm van structuur blijft op wat wishful seeing na weg. Nog maar eens proberen als deze wat hoger staat. Vergrotingen groter dan 67x waren zinloos.

M63, de zonnebloem, zo laag in de prut dat hij nauwelijks vindbaar was. Vaag vlekje, niets van te maken.

M13, vandaag was het mogelijk om door te gaan met vergroten tot zelfs 333x waarbij nog steeds goed te focusen was! Geheel opgelost met bij 333x slechts de kern in het beeldveld. Heel mooi!

M92, grappig kleiner bolhoopje in hercules, weinig spectaculair. Geheel opgelost bij 200x

Hercules verder bekeken met vlak naast M13 een heel grappig klein stelseltje, NGC6207. Niet meer dan een wazig vlekje met heel iets langwerpige vorm, ietwat heldere kern. Vormt met drie sterren vlakbij een symmetrische bekervorm wat hem goed laat terugvinden. Magnitude 11,6 dus zeker niet verkeerd voor een plek zo dicht tegen de stad. Zeker eens vaker bekijken onder een echt donkere hemel.

Verder in hercules met een heel ietepieterig bolhoopje, NGC6229. Dit bolhoopje, zeg 1/15e van M13 wat grootte betreft is wel verassend helder. Vormt met 2 heldere sterren vlakbij een mooie gelijkzijdige driehoek. Helaas niet op te lossen. Staat nog relatief laag en blijft bij elke vergroting een wazige vlek met heldere kern.

Vooral deze 2 laatste objectjes maakten het toch een bijzonder geslaagde avond. Vrij kort, rond 23:45u stond het zaakje weer binnen. Dewstrip lijkt het nu beter uit te houden. Na ongeveer 2-2,5 uur branden nog allebei de groene leds op het aldiaal accupack. Misschien haal je de eerste keer laden nog niet de volledige capaciteit?[/b]
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

De volkstuintjes zijn voor een snelle blik zo gek nog niet, he?

Ik ben zelfs nog even op zoek gegaan naar Stephan's Quintet. En ik heb ze nog gezien ook!! Omdat ze mooi in het zenit stonden had ik van lichtvervuiling nauwelijks last. Wat hoger vergroten met mijn 9 mm TMB hielp veel om de achtergrond wat donkerder te maken waardoor dit groepje wat naar voren kwam. Niet meer dan "wat pluizigs daarzo" maar als je precies weet waar ze staan, zijn ze net te zien. En dat vanaf hemelsbreed nog geen kilometer van Deventer centrum!

Verder flink wat obscure objectjes in Draco, Cassiopeia en Andromeda bekeken, voor het merendeel miniscule stelseltjes: leuk!!!

Hoogtepuntje: NGC 6207, het stelseltje vlak bij M13. Ionize vond hem met zijn C8 wat ik erg knap vind. Hij was echt nauwelijks zichtbaar, ik moest zeker drie keer in zijn kijker de omgevingssterren vergelijken om ook mijn kijker erop te kunnen richten. Mijn 5cm meer maakt voor het beeld niet echt uit. Veel meer dan de locatie en de grootte waren niet te zien. Knap speurwerk van Ionize! Ook leuk om M13 en NGC 6207 samen in een beeldveld te zien.

Ik heb ook nog een paar schetjes gemaakt van M92, NGC 6229 en NGC 6503. Die zal ik binnenkort wel even inscannen en posten.

Wederom twee keer een poging gedaan om de Helixnevel te spotten. Weer niet!!! Zonder OIII-filter is het waarschijnlijk een hopeloze zaak.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

*maakt buiging

dank dank! Haal die veer er nou maar weer uit :P
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Jullie zijn weer lekker bezig geweest zo te zien, ik had ook nog wel even wat willen waarnemen gisterenavond, maar door een verjaardag die nogal uitliep kwam daar niks meer van.

Volkstuintjes Deventer binnenkort ook op de Astrowiki bij waarneemstekken ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Jullie zijn weer lekker bezig geweest zo te zien, ik had ook nog wel even wat willen waarnemen gisterenavond, maar door een verjaardag die nogal uitliep kwam daar niks meer van.

Volkstuintjes Deventer binnenkort ook op de Astrowiki bij waarneemstekken ?
          volkstuintjes zijn leuk als je echt niet ver wilt... wel veel lichtvervuiling en direct licht van lantarenpalen... ideaal is het niet

Commentaar

Het was ook maar een geintje.

Commentaar

Werken...
            X