Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kafoep 13 oktober 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kafoep 13 oktober 2007

Opperdob mee in de kofferbak, en genieten maar. Rond 20:45 kwamen we bij ca-foop. Robert had bijna zijn biezen gepakt naar Kootwijk. Ruben (de ene helft van het duo Rubens) was er ook.
    Tot zover het sociale deel. Nu de harde zakelijke feiten.
    Roland: Kofferdob (20cm)
    Robert: C8!!!!
    Ruben: 20cm Skywatcher Newton
    Norbert: 35 cm Dob
    Roel had een prachtige kofferdob die iets te soepel liep. Maar het beeld was zeer fraai.
    Door de 35 cm zijn sommige objecten heel mooi. De sluiernevels, M31 en begeleiders. De halterneve natuurlijk. Noord Amerikanevel. Het vaste zomerrondje zeg maar.
    Maar ik kwam tot een vreemde conclusie: hoe groter het objectief, hoe vagere en obscuurdere objecten je wilt bekijken. Heb je 35 cm, dan ga je ultrawazige vlekjes bestuderen en met 8cm geniet je van helder spul!

De omgeving Andromeda Driehoek is een aardige voor deep sky. Een paar aanraders: NGC 925 (makkelijk te vinden), NGC 1023 (heldere kern) en NGC 891, de bekende edge on in Andromeda. De laatste vond ik erg tegenvallen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik m de laaste keer door de kijker in Kollase zag (hooihotel)
    M33 natuurlijk ook even gezien. En het planetaire neveltje (604) geblinkt.
    Leuke aanrader is het balkspiraalstelsel ngc 7479, dat je vlak onder pegasus vindt.
    En toen: KAFOEP! Voor het eerst in mijn leven heb ik onder NGC 7331 in perseus het Stephans Quintet gezien, in mijn 22mm oculair perifeer, maar met de 13mm direct te zien! Kippenvel! je ziet in een soort driehoekje een wazig vlekje waar af en toe een galaxy uit 'springt'. Ik heb er 3 kunnen ontwaren. Heel speciaal dus, en tegen verwachting in met de 35cm telescoop direct te zien!
    Daarna in Draak NGC 6503 gezien, mooi naast een ster geparkeerd. Goed te zien door de middellijn van kleine beer 1x door te trekken.

Het begon toen snel te misten. Volgende keer: omgeving cameleopardalis en lynx. NGC 3403 (begeleider van M82) en wat uit de draak. Puck 387 en Puck 298a

Leuke avond!! En bedankt voor de gastvrijheid R&M&P!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

20.45u... pfffff... eerder 21.15u! anders had ik nooit gebeld en had je me niet bijna naar Pootwijk kunnen sturen

enne... wordt ik niet meer genoemd in je lijstje met instrumentarium??? pfffffff

dank je :P
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik was net trug van een uitputtende week. Ik ga vanavond alles goedmaken door es ff hardcore waar te gaan nemen in de achtertuin. Dobbler gaat naar buiten, 10×50 bino op statief en camera op ander statief. Ik ga nu het nog licht is ook maar es kijken hoe ik zo veel mogelijk lampen onschadelijk kan maken.
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Mooi verslag!

Kon je daadwerkelijk de balkstructuur zien in ngc7479?
        Tussen Pegasus en Perseus zit inderdaad veel leuk deepskyspul, voornamelijk groepen sterrenstelsels.
        Vooral Abell 426, aka Perseus 1, het galaxycluster rond ngc1275 moet je ooit eens bezoeken (nu is het moment eigenlijk). Samen met het Coma- en Virgocluster is deze met relatief kleine instrumenten al te zien, zeker het hoofdstelsel ngc1275.
        Maar er zitten daar nog meer kleinere groepen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
          Mooi verslag!

Kon je daadwerkelijk de balkstructuur zien in ngc7479?
          Tussen Pegasus en Perseus zit inderdaad veel leuk deepskyspul, voornamelijk groepen sterrenstelsels.
          Vooral Abell 426, aka Perseus 1, het galaxycluster rond ngc1275 moet je ooit eens bezoeken (nu is het moment eigenlijk). Samen met het Coma- en Virgocluster is deze met relatief kleine instrumenten al te zien, zeker het hoofdstelsel ngc1275.
          Maar er zitten daar nog meer kleinere groepen.
          Dank!
          Helaas geen balkstructuur gezien, misschien met wat meer contrast wel. Dank voor de tip! Ik ga me stortten op ngc1275!! Ben gek op allerlei groepjes sterrenstelsels. Waarom staat dat niet in mijn gidsje? Hmmm.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

In Tirion en Taki's atlas staat ie wel. Ik zie net dat ngc1275 ook in de Caldwelllijst staat als nummer 24. Hij staat niet in de Herschell 400 lijst dus valt niet echt onder de 'heldere' stelsels (mag 11,9, opp 13,1). Maar is toch zeker te doen met een beetje hemel.

Commentaar

En ook in de Night Sky Observer's Handbook! Compleet met een uitgebreide fotografische kaart.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Vreemd! Ik gebruik deep map 200, deep sky reisefuhrer als fijne mapjes. Wat me ook opvalt is dat bijv Stephans Quintet er nauwelijks gedetailleerd in voorkomt (alleen benoemd)
                Night Sky Observers handbook? Die ga ik even googelen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Aanrader! Ik zou er niet meer zonder kunnen

Perseus I is inderdaad prachtig. Ik kon 9 leden er uithalen met m'n 10" dobson, dat was deze zomer. Pegasus I en de clusters onder Andromeda moeten ook te zien zijn met je 14".
                  Groetjes uit de westhoek,
                  Karel.

Commentaar

Kijk ook eens op Astrowiki.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Joepie! Mijn 20 cm truss Dob werkt! Om wat dauw en invallend licht te voorkomen heb ik snel even een zwarte doek om de trusses gewikkeld en met wasknijpers vastgemaakt. De balans is hierdoor wel wat verstoord, maar wat magneetjes als tegengewicht werken dan prima.

Het beeld is prima, de focuser werkt heel aardig (voor 3 euro), en de montering is lekker stevig. Wel loopt ie op en neer iets te licht. Wanneer ik van oculair wissen kiepert ie al achterover. Gelukkig kan hij makkelijk wat stroever gemaakt worden door een stukje vilt op één van de teflonblokjes te plakken.

Z'n collimatie houdt ie perfect!! De positie van de focuser (bovenop) is ook erg fijn. De kijker is namelijk heel laag en zijwaarts inkijken is dan niet te doen.

Nop was vanavond onze Reisefuhrer en liet ons een hoop leuke obscure stelseltjes zien die ik dan vervolgens met mijn gedrochtje weer opzocht. Leuk!
                      Topper van de avond was het Stephan's Quintet door de Opperdob van Nop. Niks perifeer, gewoon rechtstreeks kijken naar zeker twee leden van het groepje!

Mijn DagDauw!(c) systeem (een heatpack onder je beslagen vangspiegel leggen) werkte perfect! Na twee minuten was alle dauw verdwenen en kon ik weer verder turen.

Het was een erg gezellige avond. Kudo's voor Webboarder, die toch drie kwartier moet rijden naar de Kafoepstraat terwijl zijn eigen tuintje net zo donker is!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

(Ik zet hem toch maar even hier neer, i.p.v. als een nieuw topic)

Kafoep waarneem-sessie, zaterdag 13 oktober 2007

Ik was er om 19:45u waarmee ik de eerste op locatie was. het was nog net wat schemerig waardoor het opzetten zonder veel moeite ging. Ik had dit keer alleen wat moeite om de buis goed stabiel op de montering te krijgen, maar dat was uiteindelijk ook gelukt.
                        Daarna heb ik de RDF uitgelijnd op Jupiter, die nog aardig zichtbaar was, maar met 100x vergroting was hij moeilijk scherp te stellen, doordat hij zo laag stond. Toch nog wazig 1 band en 4 manen zichtbaar.
                        Het volgende wat ik wou bekijken was M31 (dit is zo’n beetje een traditie van mij geworden om eerst M31 te bekijken :P ).Transparantie was zo goed, ik heb hem nog nooit zo helder gezien.
                        Toen kwam Ionize ook aanrijden (die me even verblindde met zijn koplampen :P ) en heb ik mooi kunnen zien hoe zijn dewstrip werkt. Dat is een echte must-have en al helemaal buitenaf.

Nop en Roel waren wat later, maar dat maakten ze goed door het materiaal wat ze mee hadden. Roel met zijn zelfbouw 20 cm f5 kofferdob en Nop met zijn 35,5 cm opperdob. Door nop’s dob heb ik Stephans Quintet gezien, maar ik moest er wel op mijn tenen naast staan. Wat een groot ding.
                        Ook nog de halternevel gezien, maar die komt pas goed tot zijn recht met een OIII-filter.
                        M71 was ook goed te doen. Na eventje kijken loste hij mooi op. Ik heb ook nog M39 geprobeerd, maar ik dacht dat ik hem niet gevonden had, ik vond wel een groepje heldere sterren bij elkaar, waar ik even naar gekeken heb. Toen ik thuis had opgezocht wat ik precies moest zien, snapte ik dat ik hem dus wel in de kijker heb gehad.

Op een gegeven moment ging de wind steeds meer liggen en kwam de mist opzetten. Opvallend genoeg hield mijn vangspiegel het nog aardig lang uit, maar uiteindelijk moest hij er toch aan geloven. Gelukkig had Roel warmte-zakjes (of hoe ze ook heten) die ik even onder de vangspiegel heb gelegd. Het duurde toch nog een kwartier eer de spiegel weer schoon was. Voordat ik wou oppakken heb ik nog snel M81 en M82 opgezocht. Daarna was het echt einde oefening, want de mist was onverbiddelijk.
                        Rond 01:45u was ik weer thuis en raad eens, het was kraakhelder bij ons thuis. Helaas had ik echt geen puf meer om ook maar mijn ogen open te houden, dus snel de boel binnen gezet en naar bed gegaan.
                        Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Bij deze nog de beloofde foto van orion.
                          Hij is minder mooi dan dat hij door het schermpje van de camera leek.
                          Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Re: Kafoep 13 oktober 2007

. Volgende keer: wat uit de draak. Puck 387 en Puck 298a
                            What the F**k is Puck ?
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Canis Roeli
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X