Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje Kootwijk 13 oktober 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje Kootwijk 13 oktober 2007

Gisteravond hebben wij in Kootwijk waargenomen met een aantal leden van de Publieksterrenwacht Schothorst uit Amersfoort.

Ik vond het een geslaagde avond, vooral erg leuk dat er zo veel nieuwe mensen zijn komen opdagen, als ik het goed geteld heb waren we met z'n achten aan het waarnemen. Bij elkaar hadden we de volgende telescopen opgesteld; een 8 inch Bresser Messier Newton, een 150 mm Skywatcher refractor een tweetal 150/750 mm Newtons, een 130 mm Bynostar Newton, een LXD75 en een ETX70.

Ik heb niet alles gezien wat ik die avond wilde zien, maar heb er toch een voldaan gevoel over. De objecten die ik gezien heb waren: M15, M13, M31, M103 en M33 (in Bob zijn telescoop weliswaar maar toch, tjonge wat is deze galaxie vaag, je kon hem nauwelijks zien, maar mede dankzij Bob's 2 inch 42 mm oculair was hij toch nog net zichtbaar).

Door de hoge luchtvochtigheid kwamen we er wel pijnlijk achter dat dauwkappen op zowel de telescoop als ook de zoekers geen overbodige luxe zijn in deze tijd van het jaar.

Hier nog een foto en een schets die ik die avond van M15 heb gemaakt.

Hoe doe je dat 17 oktober 2007? Dat is het toch nog niet geweest of kijk ik nu scheel op mijn kalender?

Commentaar

Oeps typo ! Ik was nog niet helemaal goed wakker vanmorgen (gecorrigeerd bedankt voor de tip).

Commentaar

waarneemavond Kootwijk

Voor mij was dit de eerste keer dat ik deelnam aan een waarneemavond.
        Het is mij uitstekend bevallen, en als leek op dit gebied heb ik veel van de overige leden geleerd.
        Wat mij die avond opviel was de erg vriendelijke sfeer, omdat je als nieuwkomer maar wienig leden kent, is het toch altijd weer spannend.
        Er is mij uitgelegd hoe ik mijn Bresser Messier 203 uit moest richten, en dan met name het statief. :smartass
        Heb natuurlijk veel bij anderen door de kijkers gekeken, en ik heb iemand ontmoet die net als ik ook een Meade ETX70 had.
        Helaas ben ik zijn naam vergeten, want ik zou graag eens met hem af wlllen spreken, zodat hij mij tekst en uitleg zou kunnen geven over de ETX70.
        Dus, zeker tot de volgende keer!!!

Groet Klaas.
        Battlestar Galactica

Bresser Messier N-203, Meade ETX-70

Lid Sterrenwacht Schothorst

Commentaar

Zo! Wat een drukte daar!
          De open plek in het bos is mooi gevuld met een woud aan statieven, kijkers en strijkzithulpen.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooie bende kijkers idd. ook een knappe schets. Mare, warom heb je geflitst bij die foto!? Mijn ervaring met flitsers bij waarnemingen is "aaaarg welke aap vond het nodig om te flitsen". en zo staan ze niet echt op de foto. :P
            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
            Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
              zo staan ze niet echt op de foto. :P
              Je hebt natuurlijk eerst de flits, daarna de reactie
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het was inderdaad een drukte van jewelste op de parkeerplaats in Kootwijk, erg gezellig. Ja die strijkzithulp als je wat ouder wordt dan kan je niet meer zonder

De foto is gemaakt op het moment dat we besloten er mee te stoppen omdat vrijwel alle optiek was beslagen. Hij is in scene gezet er werd al niet meer echt waargenomen.

Commentaar

Neej ok, dan snap ik het. Vond het al heel vreemd...
                  Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                  Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Toch jammer dat ik er niet op sta

Jaap
                    Jaap

10" GSO Dobson F5
                    10x50 Luxon Bino
                    7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Re: waarneemavond Kootwijk

Origineel geplaatst door Klaas
                      Heb natuurlijk veel bij anderen door de kijkers gekeken, en ik heb iemand ontmoet die net als ik ook een Meade ETX70 had. Helaas ben ik zijn naam vergeten, want ik zou graag eens met hem af wlllen spreken, zodat hij mij tekst en uitleg zou kunnen geven over de ETX70.
                      Da's ook wat zeg, ben je gewoon mijn naam vergeten!
                      Naja maakt niet uit, het was donker moet je maar denken!
                      Bas van Krieken is de naam, lid van de sterrenwacht Schothorst en tevreden Meade ETX-70 gebruiker. Natuurlijk wil ik je wegwijs maken in het gebruik van de mighty ETX-70! We kunnen bijvoorbeeld een keer afspreken in de sterrenwacht, dan nemen we de kijkers mee en wordt het een hands-on instructie Stuur me maar een prive bericht om een afspraak te maken.

Nogmaals bedankt voor het lenen van de potloodcellen, die hebben me zeker nog tot 02:30 veel kijkplezier opgeleverd!
                      Alles is circumkollasum...

Commentaar

Werken...
                      X