Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag 13 oktober Wieringen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag 13 oktober Wieringen

Op andere plekken op het forum is te lezen dat gisteren door heel Nederland is waargenomen. Ook in Wieringen dus en wel door Harro, Japie en ondergetekende. Wieringen is voor ons alle drie zo tussen de 80 en 100 kilometer rijden en toch blijven we het doen. Het is er namelijk echt donker, stukken beter ook dan bijvoorbeeld twee weken terug in Flevoland. Meteen als je de auto uitstapt zie je tekening in de Melkweg en dat wordt natuurlijk alleen maar beter als je even buiten staat. Ik doe eigenlijk nooit een echte vaststelling van de visuele grensmagnitude maar ik heb gisteren even in me opgenomen wat ik zag in Ursa Minor en daar blijkt (nu ik het thuis nazoek) een 5.5 ster tussen te zitten die ik fluitend zag. Volgende keer toch eens echt goed kijken.

Ik had thuis een programmaatje opgesteld met gouwe ouwen als M2, M13, M92 en M31, NGC 7000 (Noord-Amerikanevel) en B142/143 (donkere wolken in de Arend, die ik ondanks de naam nog mooit had gezien), maar ook NGC 7009 (Saturnusnevel), NGC 7662 (Blauwe Sneeuwbal), NGC 7331 en Stephan’s Quintet (vlak bij elkaar boven Pegasus) en een serie kleinere sterrenhopen in Cassiopeia.

Bij aankomst om negen uur was het al goed donker, dus alleen de optiek bepaalde wanneer we echt konden beginnen. Dat was wat mij betreft meteen, zo kritisch ben ik niet als de hemel zo mooi is. De 10” dob laat weliswaar zijn mooiste beelden pas zien als de ventilatoren een tijdje op de hoogste stand hebben staan loeien, maar bij lage vergroting is dat helemaal niet zo nodig. Bovendien had ik ook een 8x40 en een 20x60 bij me en die zijn op een echte heldere avond heel erg de moeite waard.

Een paar highlights:

M13 was bij 200x behoorlijk opgelost, maar ik zag geen kleuren. Een enkele keer zie ik in M13 gele en blauwe sterren en dat is verpletterend mooi. Gisteren was daarvan niets te zien. Misschien door het vocht in de lucht (ja ook hier was het iets vochtig)

NGC 7009 heb ik niet eens gevonden, die zat ook inmiddels tamelijk laag waar dan misschien geen erwtensoep maar toch wel minstens een gebonden tomatensoepje zat. Ook verder niet veel moeite voor gedaan want er was genoeg anders te zien.

M31 was spectaculair. Een paar weken geleden om een of andere reden nog nooit M110 gezien, maar inmiddels spat die ook bij iedere poging uit het oculair (Tja, als je maar weet waar je moet kijken, hè). In de dob viel me al op dat M31 groter en uitgebreider leek dan anders. Dus gauw de 20x60 gepakt, omdat ik M31 bijna altijd in de verrekijker nog mooier vind dan in een lange kijker en ja hoor . .: M31 liep links en rechts uit het beeldveld. Tegelijkertijd wel te verstaan. Weet iemand hoeveel graden 62 op duizend meter is? Spectaculair mooi dus. Ik heb de hele avond door af en toe de verrekijker gepakt en M31 weer even bewonderd. Prachtig, juist omdat hij in de stad ook vaak zo tegenvalt. Klein detail wat de helderheid betreft: ik heb speciaal Harro gevraagd om even te gaan zitten en te kijken of hij kon bevestigen dat M110 was te zien in de 8x40. Dat kon hij!

Bij zulk mooi weer wilde ik M33 opzoeken. Ik heb hem ook gezien, door 20x60 en dobson, maar die was niet heel bijzonder, geen detail in te zien. Ik kan me herinneren hem bij Copernicus onder de rook van Haarlem in de oude C8/C9,25??? van Nop beter te hebben gezien. Typisch, toch?

Ongepland even de Sluiernevel bekeken, recht boven mijn hoofd. In de 32mm, dus bij een keertje of 39 met OIII waren hele fijne draadjes te zien. Erg subtiele schoonheid.

Oh ja, allebei voor het eerst: Noord-Amerikanevel en donkere nevels B142/143. Wat moet ik zeggen? Ik heb ze gezien en that’s it. Ik zal ze nog eens opzoeken, maar niet omdat ze nu zoveel indruk hebben gemaakt.

Dat heeft weer wel NGC 7662, de Blue Snowball. Die pakte heel veel vergroting. Eerst, bij 200x keer, dacht ik een soort langwerpige donkere vlek in het midden te zien. Later, bij vergrotingen tot 300x, leek hij meer te bestaan uit half doorzichtige lichte figuren: in het midden een cirkel met over die cirkel heen geprojecteerd een aantal ovalen, steeds een graad of dertig gedraaid. Een soort caleidoscopische figuur met steeds wisselende helderheden. Bijzonder (en ik moet toegeven dat het ook helemaal niet lijkt op omschrijvingen uit de literatuur of op het net).

Tot slot broeder Stephan. Het is niet mijn eerste poging en ik starhop inmiddels bijna blind naar NGC 7331. Die was vanavond een stuk gedetailleerder dan twee weken geleden (een platte lange zijde en een bolle lange zijde, en een soort onderbrekingen als bij M82). Ik was gewapend met detailkaarten op verschillende schalen (Cartes du Ciel) en ging welgemoed op zoek. Helaas, geen begeleidende stelsels van 7331 en geen Stephan’s Quintet. Harro zag ze wel in zijn eigen kijker, maar ook daar kon ik ze niet zien. Heeft deze oude man met afnemend zicht zijn kans voorbij laten gaan? Wordt vervolgd.

Hoe dan ook, een pracht avond, en ik ben benieuwd wat Harro en Japie na mijn vertrek nog hebben beleefd.

Oh ja, ik vergeet helemaal het feestje te melden dat op de nabijgelegen camping werd gevierd. De zanger van de band had hem om 22.00 uur al volledig om en ging helemaal los. Alleen de bassist kon hem nog een klein beetje bijbenen en gezamenlijk hebben ze in de loop van de avond een stuk of tien nieuwe toonsoorten uitgevonden, die waarschijnlijk niet door veel anderen zullen worden overgenomen.
    Wel goed voor heel veel hilariteit voor ons nuchtere toehoorders. Hoewel, hoe lang blijf je nuchter bij koffie met amaretto (jawel, the Italian connection)?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Mooi verslag Eric! Gisteravond vanuit mijn tuin ook nog even waargenomen, maar meer als demonstratie aan logés. NGC 7009 kon ik wel tamelijk makkelijk vinden maar niet de andere drie stelsels in Aquarius uit de Herschel 400 reeks. Vermoedelijk was de atmosfeer inderdaad minder goed dan ik aanvankelijk dacht.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Er zijn voor mij deze avond 2 hoogtepunten en 2 dieptepunten geweest.

De hoogtepunten:
      1. Een hemel zo geweldig mooi, zo heb ik hem maar 2 keer in mijn leven gezien. Al met het blote oog was er veel meer te zien dan bij mij in het weiland/dijk.
      Daar heb ik echt een uurtje rijden voor over.

2. Het lokale feestje. Eric, Harro en ik hebben ons kostelijk vermaakt met het gezang op de achtergrond..
      Tot overmaat van ramp. (Eric was net weg) ook nog eens vuurwerk..
      Het leek wel oud en nieuw...

Maar Jongens... Ik had dit voor geen goud willen missen. Een prima lokatie met rondom voldoende uitzicht op het noord-oosten en de rest een paar graden boven de horizon bebossing, maar verder volledig vrij..
      Echt perfect.

Dieptepunten:

1: Ik was zaterdag filnk aan het klussen en heb tussen al dat gezaag, getimmer, geboor en gestuuc door een lijstje gemaakt met alles wat ik deze bijzondere avond wilde zien.
      Eenmaal aangekomen (en dat was opzich al een sport) waren Eric en Harro er al.
      Na alles uitgeladen en in elkaar geschroefd te hebben, heb ik eerst met open mond naar de hemel staan turen.
      Ok, de Vixen moest eerst uitgelijnd worden.
      Hiervoor heb ik Mizar en Vega gekozen.
      Daarna meteen door naar M13 en M92.. Deze 2 moet ik altijd even bekijken.
      Zo ook M31, M32 en M110, maar tot mijn stomme verbazing kreeg ik die niet in beeld.
      Dan maar handmatig zoeken. na enig zoekwerk eindelijk in beeld.
      Ook wilde ik de blue Snowball zien.
      Ik ngc7662 in de SkyCensor ingetypt en de telescoop gaat snorrent zijn weg.
      En wat denken jullie? Niet in beeld. Ook handmatig zoeken leverde niets op.
      Ik weer terug naar Mizar om te kijken of mijn alignment nog goed was.
      Ook nu weer niet in beeld en veel te ver vanaf.
      Dus er is iets niet goed.
      Stond de montering wel waterpas? Ja
      was de hoogte wel goed ingestelt? ja 52 graden.
      waren de gegevens wel goed in de SkyCensor gezet? Ja ook dat was goed.
      Nog maar een keer uitlijnen dus.
      Wederom op Mizar en Vega.
      Nu door naar de "Ring" en "halter". So far So good.
      En ook M81 en 82 gingen goed.
      Vervolgens weer M31 geprobeerd en was weer uit beeld
      Nadat ik hem weer goed in beeld had heb ik weer op "Align" gedrukt en ben ik naar Mars gegaan.
      @#&*(#^@@.... gek werd ik ervan. Ook nu weer niet in beeld.
      En niet zo'n klein beetje buiten beeld ook.
      Uiteindelijk heb ik alles handmatig moeten doen omdat mijn goto mij volledig in de steek liet. Helaas heb ik daardoor ook niet mijn lijstje af kunnen werken.

2. Bij thuiskomst (03:00 uur) lag de helft van het stuucwerk op de grond Doordat ik zo bezig was met mijn lijstje heb ik waarschijnlijk een verkeerd mengsel gemaakt waardoor de hechting aan de muur niet optimaal was..
      Dus ik kon zondag weer aan de slag met stucen.

Ik kan wel melden dat het probleem met m'n goto waarschijnlijk opgelost is.
      Door het opnieuw invetten van de montering heb ik de boetjes van de azimutale kop niet goed vastgedraaid waardoor er teveel speling op zat tijdens het draaien. Nu maar hopen dat dit ook daadwerkelijk de oplossing is/was

Verder heb ik wel een superavond gehad.

Jongens bedankt
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Prachtige, verhalende schrijfstijl Eric! Was je maar zo goed met waarnemen!
        Mwhahah! Geintje. Maar donkere nevels zijn ECHT de moeite waard in kleinere telescopen. Het is van mijn Frankrijkduisternisexperience
        als leukst blijven hangen.
        @Japie, ik heb nog spulletjes voor je!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Verslag 13 oktober Wieringen

Die band: helemaal te gek.
          Eerst dacht ik dat het een stelletje amateurs waren. Een absoluut beginnersbandje: de zanger zat twee-en een half toonsoorten hoger dan de bassist die met hoorbaar veel moeite zijn partijen speelde. Een drummer die zelfs moeite had met het tempo van een ... DireStraits-cover.
          Maar later herkende ik de genialiteit ervan: de amerikaanse componist Charles Ives schreef in zijn hoogtijdagen immers ook partituren van drie muziekstukken gelijkertijd door elkaar heen. Alleen een toporkest met briljant dirigent kan dat nog ten gehore brengen.
          Net na jouw vertrek werd dit "daverend" optreden afgesloten met een bijpassend indrukwekkend vuurwerk....

Ik arriveerde eerder die avond met een tegensputterende Mitsubishi.
          Die kar was juist gerepareerd bij de garage, veel geld afgerekend voor reparatie. Maar onderweg opnieuw last van een hevig tegenwerkend motorblok. Daarbij rammelde onderweg ook nog het voorknipperlicht er uit en werd kapotgereden door de achterliggende auto. Als klap op de vuurpijl moest ik even tanken en dan ontdekken dat je geen geld of pinpas bij je hebt.

Gelukkig was de Wieringse hemel weer erg fraai. Een prachtige Melkweg vol structuur. Ik schat de grensmagnitude in het zenit op een ruime 6,8.
          Moeten we volgende keer inderdaad eens serieus bepalen Eric.
          Origineel geplaatst door EricB
          Helaas, geen begeleidende stelsels van 7331 en geen Stephan’s Quintet. Harro zag ze wel in zijn eigen kijker, maar ook daar kon ik ze niet zien. Heeft deze oude man met afnemend zicht zijn kans voorbij laten gaan?
          Neeee, jouw kans is zeker niet voorbij Eric!
          Ik denk dat jouw oude dag zich alleen maar manifesteert in een slechter geheugen: want staand achter de 32cm meldde je dat je twee stelsetjes van Stephans Quintet WEL kon zien (een langwerpige en een meer ronde).
          En achter het oculair van je eigen (fraaie) 25cm Dobson ontwaardde je ook een begeleidend stelseltje van 7331 (halverwege 7331 en de drie sterren "rechts" in jouw beeld).
          Nee, met jouw nachtzicht is nog weinig aan de hand Eric!

Het was een topnacht, maar ikzelf was toch niet zo in de stemming merkte ik. Ondanks de prachtige sterrenhemel, het goede gezelschap en de "geweldige" muzikale omlijsting ontbrak het heilige vuur en de voldoening een beetje.

Laten we hopen dat dat eenmalig is, veroorzaakt door een paar nachten slaapgebrek, last van de kou, de gedachten aan dat gedoe met die ellendige auto (waarmee ik nog 95 kilometer terug moest zien te rijden) en nog wat andere tegenslagjes....
          Twee pluspunten: de auto heeft me veilig thuisgebracht.
          En vrouwlief had de deur gelukkig niet op slot gedaan (ik was ook mijn sleutelbos vergeten... Eric: ik wordt ook ouder)
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
            Bij thuiskomst (03:00 uur) lag de helft van het stuucwerk op de grond Doordat ik zo bezig was met mijn lijstje heb ik waarschijnlijk een verkeerd mengsel gemaakt waardoor de hechting aan de muur niet optimaal was..
            Dus ik kon zondag weer aan de slag met stucen.
            Tjee Japie: ook jij al last van narigheid op en rond het huis. SUcces met de reparatie.
            En een reden temeer om eerdaags weer gezamenlijk wat astronomisch ondernemen. Om jouw kijker uit te proberen.
            En mijn revanche op Minkowski 1-92 (de protoplanetaire nevel in de Zwaan die me eergisteren niet lukte... GRRRR).
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik voel met jullie beiden mee.

En Harro: bedankt voor de bemoedigende woorden.
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Verslag 13 oktober Wieringen

Origineel geplaatst door Harro
                En mijn revanche op Minkowski 1-92 (de protoplanetaire nevel in de Zwaan die me eergisteren niet lukte... GRRRR).
                De "Footprint Nebula"? Die heb ik in Frankrijk tevergeefs proberen te spotten met mijn 10". Ik hoop dat je meer scces hebt dan ik. Een 6.8 (!!!) magnitude hemel helpt vast mee!
                Origineel geplaatst door Harro
                DireStraits-cover.
                Laat me raden: Walk of Life...
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

hA HA:
                  Raak Roel!

(kon je die herrieschoppers soms helemaal op de Kafoepstraat horen? Impressive.... is toch wel 120 kilometer verderop).

Commentaar

Ach, die coverbands...

In een grote tent net iets te blonde 35+ vrouwen met een plastic bekertje witte wijn en een Marlboro Light die keihard de tekst van de nummers op de volgende playlist in elkaars gezicht schreeuwen:

1.Dire Straits - Walk of Life
                    2.Anouk - Nobody's Wife
                    3.Melissa Etheridge - Like the Way I Do
                    4.Meatloaf - Paradise by the Dashboardlight
                    5.Ike & Tina Turner - Proud Mary (nooit het origineel van CCR, foei!)
                    6.Gloria Gaynor - I Will Survive
                    7.Brian Adams - Summer of '69

Toegift: Europe - The Final Countdown

-braak-
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Ach, die coverbands...

In een grote tent net iets te blonde 35+ vrouwen met een plastic bekertje witte wijn en een Marlboro Light die keihard de tekst van de nummers op de volgende playlist in elkaars gezicht schreeuwen:

1.Dire Straits - Walk of Life
                      2.Anouk - Nobody's Wife
                      3.Melissa Etheridge - Like the Way I Do
                      4.Meatloaf - Paradise by the Dashboardlight
                      5.Ike & Tina Turner - Proud Mary (nooit het origineel van CCR, foei!)
                      6.Gloria Gaynor - I Will Survive
                      7.Brian Adams - Summer of '69

Toegift: Europe - The Final Countdown

-braak-
                      Dat van die vrouwen weet ik niet maar dit is EXACT de setlist zoals ik een aantal weken terug de vrijdagavond in Gulpen tot 03:00 heb mee mogen genieten exclusief toegift. Vooral bij Nobody's Wife klonk alsof er een kat vermoord werd en van Summer of 69 werd het toch al niet zo lastige gitaarwerk verkloot. In de toegift, 2e x So69, klonk het net zo erg, dus consequent zijn ze wel.
                      "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Werken...
                      X