Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Donkere nevels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Donkere nevels

Als je een donkere nevel niet kan vinden, heb je 'm dan gezien?

Dat is wat ik me afvroeg. Tot gisteravond had ik niet eerder een poging gedaan om donkere nevels in beeld te brengen. Recent heb ik er een aantal toegevoegd aan m'n observatiegids voor Cygnus en gisteren ben ik ze maar eens op gaan zoeken.
    Maar... een donkere nevel is... donker... dus wat zoek je dan? Wat ik vermoedde bleek te kloppen: je kan de vorm onderscheiden. Bij zeker niet alle nevels lukt dat, maar bij sommigen wel. De eerste waarbij ik succes had was Barnard 164 / Lynds 1068. Op een plaatje (Google) zag ik een rijtje sterren waarnaast het sterrenveld abrupt door de nevel werd onderbroken. Die scheiding was erg duidelijk in het oculair en ook viel me op dat de achtergrond -subtiel- van donkergrijs naar zwart overging. Om verder ten oosten weer iets lichter te worden. Daar ging het sterrenveld ook weer verder. Zodoende heb ik dus m'n eerste donkere nevel(s) gelogd! Best apart.

Anderen hier al ervaring mee?

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Is lastig, heb hier ook al es over gedacht, maar nog niet gedaan. Als je het echt zeker wilt weten kun je ze misschien tekenen en dan nakijken, maar dan nog wil het niet zeggen dat zoals je ze op foto's ziet, ze ook visueel zo te zien zijn. Het is dus vrij lastig, want zie je visueel niet gewoon minder heldere sterren en zoek je daar zelf figuren in en meen je dan iets gezien te hebben?

Commentaar

Figuren zoeken is het zeker niet. Wat mij opviel is een sterrenveld dat abrupt werd onderbroken, door de nevel. Een afbeelding helpt daarbij omdat je daarop werkelijk kan zien waar de nevel begint en welke sterformaties er op de grens liggen.
      Maar het blijft apart, om gezien te hebben wat niet zichtbaar is .

Commentaar

Leuk! De ondergeschoven kindjes van de waarnemerij! Probeer B142/143 eens, dit zijn de duidelijkste donkere nevels, vlabij Altair. Al met een verrekijker te spotten. Let op: groot!

Tijdens mijn vorige vakantie in Frankrijk heb ik er (analoog!) een fotootje van getrokken:
        http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... c&start=10
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik denk dat die onzichtbare nevels zowiezo beter te 'zien' zijn met een verrekijker of ander breed-veld instrument. Daarmee kan je tenminste echt donkere plekken in het sterrenveld onderscheiden. Met mijn 2000mm. brandpuntsafstand is het daarentegen net alsof je door een rietje kijkt.

Fijn, nou wil ik weer een nieuwe telescoop...

Commentaar

Tsja, om vergelijkbare reden staat in een Meade Autostar ook de optie om naar Zwarte Gaten te kijken (ja, werkelijk!)
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
              Tsja, om vergelijkbare reden
              Ja, weet ik... maar dat heeft hier dus geen barst mee te maken. Donkere nevels kunnen enkele graden groot zijn en zijn fotografisch ook interessant. Visueel een uitdaging. Heel wat anders dan de zwarte gaten flauwekul van Autostar.

Commentaar

ja ok
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Donkere nevels

Hoi allemaal,

Ik ben even in mijn archief gedoken en vond een aantal waarnemingen van donkere nevels; ze zijn lastig te onderscheiden wanneer er niet veel sterren in het veld staan, want dat is inderdaad een graadmeter: wanneer er minder of geen sterren staan moet je alert(er) gaan waarnemen/zoeken. Richfieldkijkers zijn in dit opzicht ideale instrumenten. Barnard 142/143 is in een verrekijker onder goede omstandigheden zichtbaar. The Great Rift (die de melkweg zo mooi splitst) met het blote oog.

Groetjes,

Fred
                  10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Donkere nevels

Hey Victor,

Ik vind de kop boven je verhaal erg pakkend
                    Groet,
                    Fred

Commentaar

Origineel geplaatst door Fredhissink
                      Ik vind de kop boven je verhaal erg pakkend
                      Was ook een beetje bedoeld om de discussie aan te zwengelen 8) !

Maar serieus, die objecten zijn best apart. Ben dan ook erg benieuwd of er donkere nevels zijn waarbij je onder goede omstandigheden wat meer detail kan zien, zoals een langzame overgang naar een donker gebied.
                      Ik wil nu in ieder geval wel een kijker met een (veel) groter beeldveld, want met 2000mm brandpuntsafstand kijk je door een rietje!

Commentaar

Klopt, een richfield is een perfect instrument om deze objecten waar te nemen. Des te meer sterren, des te beter kun je ze onderscheiden... Helaas is er nog geen ´donkere nevelfilter´.

Groet,
                        Fred

Commentaar

Inderdaad leuk en moeilijk. Probeer ook eens B168 bij de cocoon nevel IC 5146.
                          Van Wouter 'Teus' van Reeven heb ik trouwens gehoord dat hij ze extra goed ziet als hij zijn Lumicon Deepsky filter (een breedband filter) gebruikt.
                          30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Ja inderdaad! Een Deep Sky filter helpt omdat dat de hemelachtergrond iets donkerder maakt maar weer niet TE donker. De sterren blijven over het algemeen goed zichtbaar in een DSF dus met een donkerder achtergrond worden donkere nevels beter zichtbaar.

Verder ga ik even advocaat van de duivel spelen: of een richfield (of ander grootbeeldkijker) helpt of niet bij een donkere nevel hangt helemaal af van welke nevel je bekijkt. Ik heb in 2005 in Zuid Frankrijk een stuk of tien kleine nevels rond M11 bekeken met mijn 15 cm telescoop met beeldveld van 1 graag of minder. Dat werkt erg prettig. In een grootbeeldkijker zouden deze nevels niet opvallen want dan zijn ze te klein.

Overigens heb ik afgelopen zomer met een William Optics SWAN 33 mm oculair (in mijn 15 cm telescoop een beeldveld van 2 graad 20') M 24 (helder deel in de Melkweg) bekeken en de donkere nevels er omheen knalden eruit. Ook B 142 en 143 (nabij Altair waar Roel het al over had) zijn met zo'n oculair enorm goed te zien.

Denk er trouwens aan dat ook in heldere nevels vaak donkere nevels voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn M 8 en M 20 en de donkere nevels hierin zijn zeer makkelijk te zien, al met een 66 mm telescoop. Ook de Orion Nevel heeft enkele donkere nevels die mooi opvallen tegen al dat gasgegloei.

Groeten, Teus
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Leuk dat er zo over wordt meegepraat en ik dus niet de enige ben die het onzichtbaar zichtbaar wil maken.

Wat ik me wel afvraag is wat een filter die de lucht 'donkerder' maakt voor voordeel kan hebben... wil je niet liever op de één of andere manier het contrast tussen licht en donker proberen te vergroten om de donkere nevel er beter uit te laten springen?

Commentaar

Werken...
                              X