Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Landgraaf, 6 oktober 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Landgraaf, 6 oktober 2007

Afgelopen nacht ook waargenomen. Was best een redelijke nacht hier, geen mist, maar wel veel vocht.

De hele buurt was in rep en roer omdat ik een oude jas over een lantaarnpaal had gehangen en men dacht dat een inbreker zijn slag zou slaan die avond. Nadat ik mijn goede intenties had uitgelegd was de rust wedergekeerd en kon ik met waarnemen beginnen.

Oude objecten:
    Albireo: mooie dubbelster die zelfs in een verrekijker al te scheiden is.
    M57: beroemd, maar niet echt spectaculair, helaas is deze planetaire nevel erg klein en zwak, en vergroot je meer dan wordt hij nog zwakker. Geen favoriet van mij, maar toch altijd even meepakken.
    M71: leuke bolhoop in de pijl, ook makkelijk te vinden door nabijheid bij de goed herkenbare sterren van de pijl. Lijkt eerst op een hele kleine open sterrenhoop, maar dan toch als bolhoop te zien, loste goed op in 30cm.
    M27: zelfs in mijn 5cm zoeker te vinden, ook erg mooi bij bijna alle vergrotingen. Echt een juweeltje als je het mij vraagt.
    M15: enige problemen met zoeken omdat het in het zuiden bij mij erg grauw grijs is, maar toch gevonden. Leuke bolhoop, maar niet spectaculair.
    M31: Had het idee dat ik deze avond meer zag dan alleen de kern.
    M32: was ook duidelijk te zien als losstaand vaag bolletje ernaast
    Dubbelcluster: dit keer eens op lage vergroting gekeken en vond hem erg mooi, in het middelpunt van beide clusters leken de sterren een stuk dichter op elkaar te staan.
    Gamma andromeda Ik wist dat deze zijn geheim niet prijs gaf op lage vergrotingen, maar op 166x zag je een heeeeeeeeeel klein blauw puntje naast de hoofdster.

Nieuwe objecten:
    M56: heel zwak en klein, eigenlijk niet zo leuk, was wel makkelijk te vinden, maar onder de 60x vergroting kijk je er zo overheen omdat je denkt dat het een ster is.
    M2: deze ook bekeken, vond hem vergelijkbaar met M15, maar kan komen doordat hij nog lager stond in de grijze horizonvervuiling.
    Op zoek naar de saturnusnevel, maar deze heb ik misschien gezien, maar niet vergroot dus geen idee, het was er erg grijs.
    M73 deze wel gezien, maar op dat moment niet gerealiseerd, het waren ook maar een paar sterretjes bij elkaar.
    M72: niet gevonden, iets voor volgende keer
    M110: omdat M32 zo duidelijk te zien was moest ik M110 toch ook kunnen vinden, deze stond op gelijke afstand ongeveer vanaf de kern. Zoeken zoeken zoeken, gvd vind niks. Toen de 37x erin gedaan en ineens zag ik heeeeeeeeeeeel vaag een ja wat was het eigenlijk? Mijn god was was deze vaag, maar ik had hem lekker gezien! Goed gevoel. Weet ik meteen ook dat ik deze kan gebruiken als indicator van hoe donker een hemel is, als je deze goed ziet zit het wel snor.
    M76: Was ook redelijk makkelijk te vinden, maar helaas erg klein en zwak, kon met moeite iets van een ovale vorm zien, maar echt detail heb ik niet gezien.
    M33: deze speelt echt een spelletje met mij. Ik heb deze nog nooit kunnen zien. Zwaar irritant, maar er staan ook niet echt sterren in de buurt waardoor je ernaartoe kunt starhoppen. Ga hem nog eens proberen de volgende keren, eens moet hij zijn geheim toch prijsgeven.

Vervolgens even op de bank gaan zitten en naar de grote beer gekeken. Ik heb altijd het idee hoe beter ik aan het donker gewend ben, des te grijzer wordt de achtergrond van de hemel, iets wat mij eigenlijk altijd stoort...
    Alcor en Mizar kon ik met het blote oog scheiden. Toen kwam de kat op schoot zitten en dat was lekker warm Had ook wel genoeg van al het starhoppen en ook niet meer zoveel zin om in het zenit cassiopeia te gaan bekijken want ik had al genoeg in halve spagaat gestaan om toch nog door de kijker te kunnen kijken als ik naar het zenit keek.

Alles opgeruimd en naar bed gegaan.

Toevallig was ik om half 7 nog even wakker voor een bezoek aan het toilet en keek ik even naar buiten. Ik zag een hele smalle maansikkel en een zeer felle 'ster', uiteraard venus. Ernaast stond een kleiner minder fel stipje en nog een stukje naar links stond weer een helderdere 'ster'. Ik wist niet wat het was, afgezien van de maan en venus, maar weet nu dat het dus saturnus en regulus waren. Was echt een mooie samenstand. Als je de kans hebt, zou ik deze zeker nog even bekijken.

Zo! Dat is een hele lijst! Hier was het helaas wel erg mistig.

Het je M76 meteen kunnen zien? Hier was die eergisteren namelijk nauwelijks te zien, zelfs door perifeer te kijken.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ja, ik zag hem eigenlijk vrijwel direct, vergeleken met M110 was hij veel helderder. Wilde eerst gaan starhoppen, maar hij staat eigenlijk gewoon dicht bij twee andere sterren die je met het blote oog kunt zien, dus had de telescoop vrij snel erop gericht, maar kon dus niet echt details zien. Heb wel een 30cm dob, dus misschien dat dat wat gescheeld heeft.

Commentaar

Werken...
      X