Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Lowlands 6 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Lowlands 6 oktober

Het was mooi, gezellig en succesvol. Mannen (en Maaike), bedankt. Vooral Stephan's Quintet in de mist zal ik niet gauw vergeten.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Mooi verslag..

Ik was naar Kootwijk, maar ook daar was het gorilla's in the mist.. 8)
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Het was zeker leuk! Bij aankomst leek de complete avond letterlijk in mist en de bewolking te verdwijnen, maar het klaarde al snel helemaal op. Wel veel vocht in de lucht en de seeing was ook niet denderend, maar op veel plekken was de transparantie prima! Goeie waarneemstek op een half uurtje van mijn huis.

Volgende keer maak ik trouwens wel een waarneemplan, vanavond bleef het (alweer) bij de klassiekers die ik al gezien heb. M15, M2, M27, M13, M76, dat werk.

Hoogtepunten waren M27 en een deel van het Dubbelcluster door de TAL200K van Ed (of was het nou die van Bert) met een binoviewer. Prachtig, misschien moet ik ook maar eens zo'n ding aanschaffen. Wat een plaatjes, net een ViewMaster! Ook erg leuk: het Stephan's Quintet!!! De 30 cm Lightbrigde van Hyperion liet 'm zien. Nou ja, perifeer en bij het ietsje bewegen van de kijker was het zichtbaar dat er "iets" stond. Erg gaaf! Met mijn eigen 25 cm kijker lukte het niet.
      Het vocht in de lucht deed wel verwoede pogingen om mijn waarneemplezier te vergallen, maar de bodemloze dauwemmer deed zijn werk weer fantastisch! De straaltjes vocht liepen langs de kijker maar de spiegels bleven mooi droog.

Ook werd weer duidelijk dat de Pleiaden er veruit het mooist uit zien door een flinke verrekijker. (een 20x60 van Ed, of was het nou Bert)

Rond middernacht hielden we het voor gezien, 00.30 uur was ik thuis. Bedankt nog, Ionize!

(De cake van Hyperions vrouw moet ook nog even genoemd worden. Subliem! Zullen we daar maar gewoon een vast item van maken, Hyperion? Dan zorgt Maayke voor de hilarische telefoongesprekken!)
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wat foto's:
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuke foto's, Roel. Weer een duidelijk bewijs dat er nog steeds actieve amateurs bezig zijn.
          Mijn aanvankelijk pessimisme over plaats en tijdstip bleek uiteindelijk onterecht. Hoewel bij aankomst de hemel nog praktisch helemaal bewolkt was klaarde die binnen een half uur geheel op. Geheel volgens de verwachting van Sat24. Onderweg was ik overigens Yigal nog tegengekomen en kon hem een lift geven.
          Natuurlijk enkele highlights bekeken. M15, M13, de Ringnevel, de Halternevel, de Kleine Halternevel, etc. Het eigenlijke doel was Stephan's Quintet. Dit op instigatie van Nop, die zelf overigens schitterde door afwezigheid. Mij lukte dat niet. Door een gezamenlijke actie van EricB en Roel uiteindelijk wel, zij het dat we alleen maar een wazig plekje konden zien. Roel leerde ons de "telescoopwobble"; een kleine trilling door licht schudden van de telescoop doet het beeld opeens oplichten.
          Verder kon ik zelf nog enkele objecten van de Herschel 400 lijst vinden.

Een hoogtepunt was een telefoontje van Maayke: die had in haar eenzaamheid de verfkwast maar gepakt en was het toilet maar gaan schilderen. Zwart! Nou, dan ben je wanhopig... Daar is nog heel wat pastoraal nawerk te verrichten, Roel!

Iedereen bedankt voor de gezellige avond. Ik heb me prima vermaakt en hoop t.z.t het nog weer eens over te kunnen doen.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Mooie avond in Lowlands, ondanks de wat bewolkte aanloop. Leuk om ook eens door de TAL 200K van Bert gekeken te hebben; de halve Nederlandse populatie aan TAL 200K's was zodoende vertegenwoordigd in Lowlands. Toppunt van de avond was toch wel de cake van de vrouw van Hyperion. Heerlijk ! Voor herhaling vatbaar.
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Gezellig avondje geweest! Weer een aantal nieuwe gezichten gezien. Niet extreem veel bekeken. Met de nieuwe C8 meer vergelijkend bezig geweest op objecten die ik goed in de herinnering heb van de 127mm newton. M27, M56, M57, M13, M15, M31/32, M81, M45, blue snowball. Helaas was wederom zonder filter de sluiernevel weer niet zichtbaar. Rond 23.00u bereikte het dauw de correctorplaat en was het afgelopen... Eerste prioriteit: correctorplaat heater.

Door Hyperions Lightbridge stephens quintet nog gezien, echt op de grens van het waarneembare op dat moment. Leuk dat ik ze gezien heb maar echt spectaculair was het niet. Wederom een hoop meteoren gezien. Er is momenteel een hoop activiteit met veel trage meteoren incl. nalichtende sporen! Radiant niet echt duidelijk.

Zouden de lampen op de walibi parkeerplaatsen uit zijn dan is dit een mooie stek. Al met al toch nog redelijk donker maar het haalt het niet bij Wateren.

Gezellig was het in ieder geval en de cake was weer top!
              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hadden jullie nog lowlands gangers zover gekregen om door de scopes te komen kijken of was dat niet de bedoeling?

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                  Hadden jullie nog lowlands gangers zover gekregen om door de scopes te komen kijken of was dat niet de bedoeling?
                  lowlands was een maandje of 2 geleden :P

puur op het campingterrein dus, wat momenteel slechts door schapen werd bewoond. Die vinden sterren overigens niet denderend interessant
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Was om half vier thuis van een zeer geslaagde waarneemavond. Details verhaal ik morgen wel op het forum, ben nu nog te moe om een lang verhaal neer te plempen hoewel dat verhaal ven Hyperion goed mijn indrukken weergeeft. Vier persoonlijke berichtjes:
                    EricB: bedankt voor het meerijden ondanks de NS. Heb een artikeltje voor je, over waar we het over hadden. Zal het binnenkort inscannen en opsturen.
                    Ionize: In een ander topicje staat een linkje
                    Hyperion: Ook jij bedankt voor de lekkere cake en het meerijden.
                    Bert: Je hoort dinsdag of het mogelijk is met die buis. Details hoor je nog van me. Hier is vast een artikeltje met het principe.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                    X