Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Valkenburg (5 & 6 okt)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Valkenburg (5 & 6 okt)

De hele dag overheerste de bewolking en ik vreesde dat waarnemen er vanavond niet in zou zitten. Jammer, want het was alweer een tijdje geleden en ik had er naar uitgekeken. Maar wonder boven wonder trok het toch helemaal open, dus heb ik snel de Dobson buiten gezet. Het was erg vochtig, maar ik moest koste wat kost, toch even kijken.

Als eerste M32 opgezocht, omdat ik nu beide begeleidende stelsels in beeld wilde krijgen. En ik geloof dat het me waarrempel nog gelukt is ook! M110 was snel gevonden, maar over M31 heb ik toch een klein beetje mijn twijfels. M110 was zichtbaar als een langwerpig sterretje, met een zwakke halo er omheen. M31 was rond met een hele kleine, zwakke halo. Ik kon duidelijk zien dat er een halo om zat, maar omdat het zo perfect rond was, leek het een beetje op condens. De rest van de sterren was overigens wél gewoon scherp.

NGC752 stond in de buurt, dus die heb ik even meegenomen. Dit is een zeer grote, open sterrenhoop. Het enige bijzondere aan dit object vond ik de zwakkere sterrentjes, die op een hoop stonden, midden tussen de heldere. Het was zo'n willekeur aan zwakke sterretjes, dat het juist daarom leek alsof iemand glittertjes had uitgestrooid.

M103, NGC654 en NGC663 in Cassiopeia opgezocht. Vooral de eerste twee waren talrijk en groot. Ik vond ze niet echt bijzonder.

Toen een poging gewaagd om de Kleine Halternevel te vinden. Het heeft wel even geduurd voor ik deze in beeld had. Ik wist dat ik goed zat te kijken, en had het kleine sterretje, dat bij de nevel staat, ook midden in beeld, maar geen nevel te zien. Maar toen, héél langzaam, werd er een hele zwakke vlek zichtbaar. Zo zwak dat hij bijna onzichtbaar was, zelfs door perifeer te kijken. Het viel me wel op, dat dit object groter was dan ik had verwacht, zeker in verhouding tot de Halternevel. Maar een haltervorm heb ik niet gezien.

Vanuit mijn ooghoek zag ik plotseling de Plejaden. Yes! Eindelijk een object dat ik kon vergelijken. Ik heb deze open sterrenhoop talloze malen door de Skylux gezien en ik kon niet wachten om de objecten die ik met die telescoop gezien heb te vergelijken met de Dobson. Ik had me op een teleurstelling voorbereid: het object is immers zeer groot en was prachtig door de kleine kijker. Ik had gedacht dat dit door een grotere kijker tegen zou vallen. Maar ik had me vergist. Wauw! Dit had ik niet verwacht! Dit was wel erg mooi! De heldere sterren hadden allemaal een blauw/groene halo, terwijl de zwakkere sterretjes dit niet hadden.

M15 was ook snel gevonden. In deze kleine, compacte bolhoop waren geen individuele sterren zichtbaar door het 25mm oculair. Het had een heldere kern met een zwakkere halo er omheen.

Tot slot M2 nog even snel meegenomen. Ook deze was direct gevonden. Hij was helderder dan M15 met een grotere kern. Wederom geen individuele sterren zichtbaar.

Het valt me op dat het vinden en herkennen van sterrenbeelden me steeds beter af gaat. Ik printte altijd een sterrenkaartje van http://www.skymaps.com uit, om me te oriënteren, maar vandaag heb ik dat nauwelijks gebruikt. Oefening baart kunst!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Leuk! Leuk! Leuk! Leuk! Leuk! Herkenbaar ook dat je opeens in een soort 'stroomversnelling' komt voor wat betreft het herkennen van objecten. De kleine halternevel is inderdaad een wormpje en ik heb er ook nog niet echt een halterneveltje in gezien.
    M2 is heel mooi en helder, aangezien jij in het Spanje van Nederland zit staat ie een tikkie hoger dan hier
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

M31 en M32.......nogal een verschil, maar zelfs de besten houden ze niet altijd uit ekaar, kijk maar naar Ed Ting van Scopereviews......
      Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
      (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Leuk, Demelza, dat je weer eens hebt kunnen kijken. Kan het echter zijn dat je M31 en M32 door elkaar haalt? M31 is de "echte" Andromedanevel, M32 is de ronde nevel in het zuiden daarvan en M110 in het noordwesten, zij het een stuk verder weg. M110 is inderdaad ovaler dan M32 en minder lichtsterk maar eigenlijk niet veel kleiner dan M32.

Het probleem met die Andromedanevel betreft zijn proporties. Bij een visuele waarneming zie je de heel duidelijke kern en omdat die zo groot is interpreteer je die al gauw als het hele stelsel zoals zo bekend van de foto's. Daarom dat M32 vaak voor M110 wordt aangezien. Velen zien M110 gewoon over het hoofd omdat die veel verder van die duidelijke kern weg staat dan ze denken. Pas in wat grotere kijkers met goed geadapteerde ogen kun je de "nevel" verder volgen, richting zuidwesten of noordoosten.

Zo heb ik eergisteren NGC 206 opgezocht, een stercluster in de zuidwestarm van M31. Uiteindelijk vond ik hem (heel zwak, alleen met perifeer kijken) op een plek waarbij de kern van M31 allang uit beeld was en er van een nevelige omgeving niets meer over was. (Vergroting 190x.) Terwijl op de meeste foto's deze cluster duidelijk in het stelsel zelf ligt. Klik.

Ik benoem dit zo uitdrukkelijk omdat veel amateurs denken dat ze visueel hetzelfde tegenkomen als wat er op de prachtige deepsky foto's te zien is. Nergens elders echter wordt je zo "afgestraft" als bij de Andromedanevel. En daar ben ik zelf indertijd ook het slachtoffer van geweest...
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Goed bezig, Demelza! Leuk verslag met een hoop objecten. Aperture rules, ook in lichtvervuilde gebieden!
          Die Little Dumbbel is echt geen makkelijk object, zeker niet voor de eerste keer.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Oeps! Ik was gisteravond nogal moe, dus heb M31 en M32 door elkaar gehaald. Ik heb een schets vab deze 3 objecten gemaakt. Deze zal ik vanmiddag in "ovdm" plaatsen.
            De Kleine Halternevel was inderdaad niet gemakkelijk. Als dat sterretje niet bij het object had gestaan, dan had ik het waarschijnlijk ook gemist.

Wat astrofoto's en het visuele waarnemen betreft: je kunt je er inderdaad behoorlijk in vergissen. Daarom zoek ik, als ik wil weten hoe een object eruit ziet, ook niet naar foto's, maar naar schetsen. Liefst door een vergelijkbare kijker. Dan heb ik een klein beetje het idee wat ik kan verwachten.

Ik hoop dat het vanavond weer helder is!

Commentaar

Leuk verslagje. Heb gisteren niet geprobeerd omdat ik zag dat het nog erg vochtig was en dat meestal geen goede indicator is voor transparantie van lucht en het zoeken van nevels en andere fuzzies. Vanavond ga ik wel weer een poging wagen. Ben benieuwd naar de kleine halternevel, nog nooit van gehoord, ga deze ook es zoeken. M27 vind ik zelf echt super.

Commentaar

Mooi verslag!

Zelf heb ik gisteren de kijker ook buitengezet en neb misschien 30 seconden naar M31 kunnen kijken voordat er een dik wolkendek voorschoof, wat ook niet meer wegging...

De kleine halternevel is ook erg grappig maar redelijk moeilijk te ontwaren.
                Ik heb 'm vanuit een lichtvervuilde tuin kunnen zien met m'n C8..
                Maar heb er toen snel een low-res plaatje van geschoten om er zeker van te zijn of het de kleine halternevel wel was..
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Gisteravond was het erg koud en vochtig. Toch heb ik de telescoop buiten gezet in de hoop dat de beginnende mist zou wegtrekken.

Allereerst heb ik de Blauwe Sneeuwbalnevel geprobeerd te vinden. Dit is helaas niet gelukt. Ik wist ook niet goed of ik wel op de goede plek aan het zoeken was, want een goed kaartje en heldere sterren waar ik me op kon oriënteren ontbraken. Na een half uurtje heb ik het zoeken dan ook opgegeven.

De mist begon steeds dikker te worden, maar ach, ik stond nu toch buiten. Op zoek naar een wat gemakkelijker object: NGC129 in Cassiopeia. Ik had wat twijfels of het object dat ik in beeld had ook echt NGC129 was. Toch zat ik goed te kijken, maar ik vond het wel een erg mager open sterrenhoopje: klein en er waren maar een paar sterren zichtbaar. Maar dat kon aan de mist liggen...

M52 was snel gevonden. In eerste instantie leek dit op een nevel met 1 heldere ster, maar hoe langer je keek, hoe meer sterretjes er zichtbaar werden.

NGC7510 stond er naast: groot, langwerpig en met een beetje fantasie had het de vorm van een pijl.

Het was nu echt geen doen meer. Om de lantaarnpalen hing een dikke halo van mist en de telescoop droop van het vocht. Helaas. Hopen dat het vanavond helder én niet zo vochtig is.

Wat me trouwens wel nog is opgevallen, is dat er veel vallende sterren waren. Die waren me de avond ervoor niet zo opgevallen (of ze waren er toen niet). De meeste kwamen voor mijn gevoel uit de richting van Cassiopeia, van oost naar west.

Commentaar

Werken...
                  X