Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light Vixen 80/1200 (lees: lofzang op de Dobson)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light Vixen 80/1200 (lees: lofzang op de Dobson)

Gisteravond sinds te lange tijd weer eens lekker helder. De seeing was pudding, maar het was wel lekker transparant. Vanwege vooraf voorspelde vocht/dauwproblemen sprak ik met Robbert af om niet naar de Kafoepstraat te rijden, maar lekker dichtbij tussen de volkstuintjes bij mij om de hoek te gaan waarnemen.

Best een goeie plek, goed zicht rondom en donkerder dan je zou verwachten zo dicht bij Deventer. Melkweg was zeer goed te zien van Cassiopeia tot aan de staart van Arend. Deventer vervuilde vooral de noordoosthoek, dus dat viel nog nog wel mee.

Robbert met zijn C8, ik met de Vixen. Ik vond het meer frustrerend om door zo'n superlange kijker te kijken dan plezierig. Het beeld was dan wel fenomenaal, vooral dubbelsterren zagen er schitteren contrastrijk en haarscherp uit, maar de capriolen die je moet uithalen om ze te zien: Arg!
    Vooral het zenit was niet te doen. Op je knieen kijken is niet fijn. De buis kwam regelmatig tegen de statiefpoten aan waardoor de hele handel andersom gezwiept moest worden en het zoeken op de knieen weer opnieuw kon beginnen. Statiefpoten verlengen is ook geen optie, want dan moet je weer op je tenen staan om objecten dichtbij de horizon te kunnen bekijken. Al die moeite, al dat gesjouw en gezwaai voor detailloze objecten (8cm is gewoon erg weinig).

Nee, dan de Dobson. Op je krukje zitten en kijken. Oculairhouder en zoeker staan altijd goed en met 20 of 25 cm opening zie je tenmiste iets. Hogere resolutie, meer lichtopbrengst, groter beeldveld, makkelijker te vervoeren, lichter, geen last van statiefpoten.

De Vixen is voor een 8cm kijker optisch fantastisch, maar voortaan kies ik toch gewoon voor een Dob. De Vixen zal vooral voor de sier in de huiskamer komen te staan (want mooi ie zeker!) en als zonnekijker of zo gaan dienen.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Maar hij is wel mooi!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Nou, zenit kijken met een dob is ook geen pretje. Helemaal als je een rechte inkijk zoeker hebt dan moet je ofwel in de spagaat of je nek in een dusdanige hoek wringen dat je een halve hernia krijgt.

Commentaar

Dat geld ook weer voor een refractor. Een erg lange telescoopbuis is gewoon niet bepaald handig. Met een newton op een EQ kan het nog vervelender worden.

Maar Roel, het is inderdaad weer een pracht van een kijker! Ik ben benieuwd hoe de renovatie verloopt.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
          Nou, zenit kijken met een dob is ook geen pretje. Helemaal als je een rechte inkijk zoeker hebt dan moet je ofwel in de spagaat of je nek in een dusdanige hoek wringen dat je een halve hernia krijgt.
          Je moet ook door de dobson zelf kijken, niet door de zoeker :smartass
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Haha, ja dat klopt, maar dan nog is het geen pretje vanwege de slechte beweeglijkheid in het zenit.

Commentaar

En natuurlijk zijn er uitzonderingen .. Getuige mijn verkoop van Dobby
              aan Daantjuh .. En laat mij nou net deze Vixen van Roel hebben gekocht!

Welliswaar via een heuse 'tour de Twente', trof ik Roel in zijn onmiskenbare -
              'champagne kleurige Kadett, gepimped met zwarte sterretjes' op de taxi-
              standplaats te Deventer. (Heb hier zelf ook gewoond 8) ) Direct viel mijn
              oog op een 'donker doosje' ala 'Nop's prijzige en inklapbare take-away dobson'
              wat mij ineens herinnerde aan Roel's avatar .. Voordat ik het over dat
              wonderdoosje kon hebben had ik al een bazooka in mijn handen..
              (ik heb het niet gezien, maar ik voelde gewoon dat er veel 'belangstelling'
              van 'taxichauffeurs' was voor het niet alledaagse handtasje dat ik daar in
              mijn handen hield) Gauw leerde ik nog dat er weer een samenkomen was
              vanavond in Kootwijk.. -Dat kriebelt natuurlijk, als je zo'n bijna anderhalve
              meter telescoop in je handen hebt en een vrije stoel ziet in de gepimpte
              Kadett, maar toch ging ik gauw mijn -trein- terug weer halen ..

Trein ja; En wat een rit was dat! Alleen al bij het naderen van het perron
              hebben al menig blikken zich geworpen op deze toch wel grote telescoop..
              Ook het wachten op het perron ging niet zonder de aandacht te trekken
              van wachtende reizigers .. Gelukkig kwam al snel de stoptrein naar Almelo;
              Nog altijd beter dan twintig minuten wachten op zo'n volle intercity ..

Eenmaal in de trein werd de grootte van m'n Vixen toch nog wat meer
              duidelijk, toen ik het 'naast' me neerlegde; Deze telescoop neemt gewoon
              twee zitplaatsen in! Geluk als ik had, vond ik in de intercity die een
              kwartier later uit Deventer vertrok en vijf minuten nadat ik uitstapte op
              Almelo aankwam, toch nog een lege 4 persoons zitplaats voor mij en m'n scope..
              Natuurlijk met nog meer aandacht voor dat kanon dat ik met mij meenam!

Eenmaal in Hengelo trof ik toevallig de bus richting mijn huis, die klaarblijkelijk
              meer dan 5 minuten te laat wegreed, want die had ik volgens mijn 'schema'
              niet meer kunnen halen.. (er ging wel meer voor de wind vandaag )
              Na het uitstappen van de bus begon het wel heel erg te kriebelen, toen ik
              een blik naar boven wierp en zag dat het gewoon nog lekker helder was!
              Looppas naar huis heen dus, na stiekum met de zoeker van mijn bazooka
              even richting M42 te hebben gekeken.. (leuk zo'n bazooka )

Thuis snel de buisringen op de goede afstand gezet, dovetail eronder en
              naar buiten met die hap! Tijdens het naar buiten dragen viel mij direct al
              op dat voor mij dit veel makkelijker opstellen is dan Dobby was; Deze is
              minder zwaar en veel makkelijker door mijn flatje heen te tillen..

Eenmaal opgesteld viel mij direct de belabberde toestand van mijn montering
              ten oog .. De speling is werkelijk om te huilen en op dit moment werkt ie
              beter met de hand als met de fijnafstelling; Ik mag nu echt gaan denken
              aan een nieuwe montering.. Helemaal als de wind een beetje
              aantrekt, krijg je spontaan zeekziekte tijdens het waarnemen.. Zo erg is
              het wel op dit uitgeputte eekuudrietje; Maar niet getreurt, het werkt nog,
              en First Light is wel een feit! Mijn eerste op de dag van koop! :smartass

First Light dus..

Ik had Orion al gezien tijdens mijn sneak-peak toen ik de bus uit stapte,
              en de goede herinneringen die ik heb van Dobby op M42, maakten de
              keuze voor M42 als eerste object gemakkelijk; Met de zoeker gauw gevonden
              en hup die 25mm erin. . . Niks .. Ehh, ohja, er zit een lenskap op ...

Orion nevel, WAUW wat gaaf is dat toch! En dat met een 80mm ! Ik kon
              mooi de uitlopers zien, ondanks de toch wel mindere seeing, die overigens
              steeds minder werd tot de bewolking kwam, maar daarover later meer.
              Hier zie ik met de Skylux dus bijna niks van!

Moooi, mooi! Pleiaden dan ook maar eventjes? Die vind ik ook zo mooi
              om naar te kijken.. Toch zag ik daar niet wat ik gewend was, en zodra
              het weer helder is wil ik deze nog eens opnieuw proberen.

Mars dus! JAA! Dacht ik hem toch mooi in het vizier te hebben, maar een
              blik door m'n oculair stelde enorm teleur.. Tijd voor een ander oculairtje!
              10mm Erin en .. Niks .. Sterretje .. Dat kan niet goed wezen.. Stellarium
              er maar bij aan gezet en ja hoor, Mars moet toch daar ongeveer staan ..
              Weer kijken en zoeken, en nog steeds weer dat 'sterretje' .. Weer Stellarium;
              Ooh, wacht eens even! Mars staat veel hoger! Weer naar buiten en al
              gauw raakte ik bekend met het 'probleem' wat Roel ook omschreef:
              in het zenit kijken; Tsjonge jonge, dit is echt wel een hele lange kijker hoor!
              Ik had het statief op z'n hoogste stand, maar het oculair zat nog laag
              genoeg, zo richting het zenit.. Maar laat mij nou de mazzel hebben een
              heerlijke tuinstoel op mijn balkon te hebben staan en eenmaal in een
              comfortabele positie heb ik een goed aantal minuten naar Mars kunnen
              kijken! Eerst een tijdje met de 10mm (120x) en later nog tegen beter-
              weten in met de 4mm; (300x) Verrassend genoeg kon ik Mars erg netjes
              zien door de 4mm, ongeveer net zoals ik ooit eens -volgens mij- Venus
              heb bekeken door Dobby met een 4mm op een barlow..

Enniewee, hoe scherp of niet ik hem in beeld had, zegt mij dit genoeg over
              de kwaliteit van deze kijker; Dit is een prachtige planeten kijker die zeer
              heldere beelden geeft en gewoon een genot voor het oog is! Zowel door
              het oculair als van een afstand

Hij is inderdaad erg lang en verdient ook zeker een stevige montering;
              Tijdens het waarnemen kwam er soms een aardig windje om de flat heen
              zetten, een daar werd ik na een paar minuten toch wel aardig zeeziek van..
              Het gewicht is niet eens zozeer de boosdoener hiervan, maar de totale
              lengte denk ik des temeer.. Tijd voor een EQ5 of 6 dus ..

Tegen de tijd dat ik een poging Saturnus wilde wagen was het bewolkt,
              en dus tijd voor een biertje, rokertje en een verslagje.

En nu tijd voor bed!

Groetjes,

Bandit 8)
              Achromatologisch

Commentaar

Prachtverhaal. En meteen na aankoop helder. En tevreden. Gefeliciteerd.
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Leuk verhaal inderdaad
                  * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                  * 10x50 Bresser bino
                  * TouCam II Pro
                  * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Leuk om te lezen dat je er zo blij mee bent. Mooi verslag, Bandit!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                    X