Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste glimp van Saturnus!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste glimp van Saturnus!

Het is misschien niet echt groot nieuws of zo, maar toen ik net thuis kwam van de film baalde ik dat ik niet thuis was gebleven vanavond en de scoop buiten had gezet! Ik heb 'm nog binnen staan i.v.m. het slechte weer hier van de laatste tijd - wel voor het raam. Zoals hij op de foto staat, elders in dit forum.

Ik kon de drang niet weerstaan en heb op de bonnefooi even een blik geworpen op Saturnus, die toevallig mooi in zicht stond vanuit dat raam. Warme scoop, voor een wijdopen raam, met een enthousiaste vermenging van warme en koude lucht precies voor de plaat: uiteraard zwom het beeld vrolijk alle kanten uit.

Ik heb de 25mm super plossl (94x) en de 15mm plossl (157x) geprobeerd, en wonder boven wonder kon ik de planeet met zijn ringen zeer scherp zien - tussen al het gebibber door. Heel korte glimpsen, piepklein, maar wel erg scherp! Wat een prachtig gezicht. Een setje ringen (met de cassinischeiding nog maar net zichtbaar op die vergroting), wat wolkenbandjes: niet veel, maar ruimschoots genoeg om me meteen te doen besluiten om morgenavond deze planeet eens serieuzer onder de loep te nemen.

Wat vind ik dit een leuke hobby!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

ik zie saturnesal 2 weken laat in de nacht
    mar is wel altijd mooi en cool om te zien
    vooral nu ik nieuw oculair heb en een gloednieuwe LX90 wedge voor 100 dollaartje en hoef geen verzend kosten te betalen naar ned toe
    ze hebben in USA nu op meade spullen 21 tot 58 % korting !!!! :applaus:

Commentaar

Hey Brinx!
      Goedzo. Nu nog buiten zetten en eventjes collimeren met je bobsknobs!
      Dauwkap niet vergeten, want het is knap vochtig.
      Vannacht ook even naar Saturnus gekeken door mijn nieuwe Binoviewer...
      Wauw!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

norbert ik probeer me broer effe om te halen om mij naar copernicus te brengen :/ :banghead:

Commentaar

k heb hem nog niet gespot.. sinds ik skikleding heb gekocht is het allene nog maar bewolkt geweest hiero hahah

Commentaar

@Miranda scheelt als je je skibril īs nachts afzet
            @djgoldwing ben er vanavond: lange slungel in zwarte trui
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

whahahahah
              zal onthouden nu nog me broer beetje om praten :P of me pa.
              ik ben pas om 9 uur klaar met werken tijd dat copernicus opengaat dus word krap laatstte keer dat ik er was wist ik het niet te vinden :P
              moet of ken ik me LX mee nemen?

Commentaar

hahaha ik heb geen skibril dus nee daar ligt het helaas niet aan;D

Commentaar

mssn je ski kleding terug brengen, mssn keren de wokkels dan ook weer terug naar waar ze zaten voor jij je kleding kocht. Of lossen ze op :P
                  [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Heb de sterrenkaart klaar liggen dus ik ga vanavond ront 22:30 een poging wagen om saturnus te bekijken 8)
                    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                      Heb de sterrenkaart klaar liggen dus ik ga vanavond ront 22:30 een poging wagen om saturnus te bekijken 8)
                      Is het wel een sterrenkaart van 9-12-2005 22:30??
                      Anders heb je er niet zoveel aan om Saturnus te vinden
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het is pure pesterij! :vloek: Hier dikke mist die in de loop van de nacht alleen maar erger gaat worden...
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ja hoor heb er even eentje uitgeprint 8) voor vanavond 22:30

Commentaar

jup hier zit het ook helemaal dicht! niet normaal, ik zie denk ik 2 meter

Commentaar

:vloek2: denk ga even proberen sat te bekijken, helemaal potje dicht, was eerst mooi helder nu helemaal dicht grrrr. om te :huil:

Commentaar

Werken...
                              X