Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepsky-heldendaden vanuit zuid iItalie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deepsky-heldendaden vanuit zuid iItalie?

We zijn nu 10 dagen op vakantie in Barletta; een grote stad in het zuiden van Italie, gelegen aan de adriatische oostkust onder de 'hak van de laars'
    Het ligt op de 41e breedtegraad dus geeft een extra blik achter de zuidelijke horizon. Er moest dus natuurlijk een kijker mee.

De laatste twee weken voor vertrek was ik daarom druk bezig met het bouwen van een 20cm F/6 reistelescoop. Tijd om te testen was er niet meer. Dat moest maar in Italia.

We konden overnachten in het bungalowhuisje van opa Giovanni, enkele kilometers buiten de stad nabij de spoorlijn. Tussen de olijfbomen, rommelige ingestorte muurtjes en roestige hekwerken.

De eerste avonden was het mooi helder maar was er veel volle maan. Dat gaf de gelegenheid de kijker te testen, af te stellen en te verbouwen.
    Aandachtspunten waren
    - De hoogterem, Deze is verplaatst naar voren waardoor die met de hand bereikbaar is terwijl je kijkt.
    - de collimatie van de vangspiegel
    - de zoeker; die zat er niet op en moest worden geimproviseerd met een drinkrietje.
    - het onderste draaiplankje was te klein en te wiebelig. Deze is vervangen door een oude emmer. Daardoor draaide de kijker veel stabieler en kwam tevens hoger te staan.

Voor deepsky is de kijker soms vatbaar voor strooilicht, ook het gedeelte nst de hoofdspiegel laat zijn licht vallen in de focuser. Daarom is het beter om de kijker op een donkere ondergrond te plaatsen.

29 september stond in het teken van een superpompeus italiaans bruilofsfeest met een 8 uur durend 14 gangen diner (!!). Het volgevreten lijf kon die avond geen puf meer opbrengen voor een astroparty.

De dagen daarna kwam de maan steeds later op. Maar helaas was de hemel die avonden flets bewolkt.
    Daardoor erg veel lichtoverlast van BArletta en de omliggende steden. De hemel was er nog slechter als vanuit Hoofddorp.

Toch heb ik op 2 oktober een zeer goed beeld gehad van Uranus. De seeing was erg goed en de planeet toonde zich als een prachtig scherp groen bolletje.
    Opeens kwam er heel langzaam een klein sterretje van magnitude 10 voorbijdrijven.
    Heeuuu?
    Nee. het sterretje stond stil; bleef in het midden van het beeld staan, terwijl de hemel erachter voorbijdreef.
    Gaaaaf; een geostationaire satelliet !
    Een tijd lang keek ik gefascineerd naar het object.

Daarna zocht ik Uranus weer op:
    Hee; hoe kan dat ? Die omgevingssterren zien er nu heel anders uit;
    Nee, ze bewegen,
    Maarrr, weer een geostationaire satelliet soms?
    Of twee, ... drie, ..... Vier........
    ZES geostationaire satellieten op een kluitje!
    En ze bewogen als een piepklein sterrenbeeldje heel traag over Uranus heen. Beter gezegd; Uranus bewoog er achter langs!
    Een heel spookachtig gezicht.

En de dagen daarna ? Vertel op Harro: welke geweldige nieuwe dingen heb je allemaal ontdekt???
    Euhh. De fut raakte er een beetje uit. De hele dag met het gezin rondsjouwen eistte zijn tol.
    De overstap naar het italiaanse ritme had desastreuze gevolgen voor het gedrag van onze twee kleine jongetjes.
    Als de kids 's avonds na veel moeite en gedoe eindelijk in slaap waren, was papa Harro maar wat blij om zelf het mandje op te zoeken. Een matige lichtvervuilde magnitude5 hemel (en een zeer beroerd horizonzicht) was op die momenten nou niet iets om wakker voor te blijven.
    Dus helaas geen detailwaarnemingen van M83, geen NGC253, geen Helixnevel. Geen andere laagstaande exclusieve objecten.
    Dat moet maar wachten tot een andere keer.
    En dan zonder de kindertjes... (weet iemand waar het behangplaksel is?)
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Harro, wij lijden met je mee. Het valt niet mee, zo'n "vakantie"... Wel jammer dat je je kijker nog niet tot op het bot hebt kunnen testen. Ben erg benieuwd naar zijn werkelijke prestaties.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hoi Harro,

Mooi verhaal! Ben blij dat je vakantie goed was.

Jammer dat je niet zoveel hebt kunnen waarnemen in je vakantie maar ja, je was er natuurlijk niet alleen

In mijn vakantie in Frankrijk hebben we alleen Jupiter kunnen zien, de rest van de dagen hadden we rotweer.

Lijkt me leuk om een keer op jullie waarneemstek te komen kijken in Wieringen, of ergens anders.

Groet,
      Barry
      Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Harro, hou vol, het wordt beter.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Het wordt beter Harro! Hou vol! Geniet van je laagte!
          Enneuh, 10 november is er een hooihotel!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wacht nog ff een jaartje of 16-18 dan zijn ze het huis uit en heb je alle gelegenheid om rustig te gaan waarnemen. :P

En anders heb ik nog wel een rol glasvezelbehang.. Is lekker sterk

En nu ff zonder gekheid..

Leuk verhaal, maar jammer dat je niet het resultaat heb behaald wat je graag had gewild.
            maar zeg eerlijk.. het zijn wel de momenten waarop je het meest naar je "vrienden" verlangt.. Toch?

Rust lekker uit en verwerk je teleurstelling.
            Pak je scoop en doe het van het weekend nog een dunnetjes over.
            Het schijnt morgenavond goed helder te worden.
            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Heren bedankt voor jullie medeleven.

We zijn gisteravond geland.
              Ook de laatste paar dagen in italie waren niet succesvol.

Wel kan ik nog een foto plaatsen van de kijker in zijn laatste versie:
              mooi geplaatst op een oude italiaanse Azurra-emmer.
              De komende tijd zal er zeker nog wel wat verbouwd en vebeterd gaan worden.
              ALs er iets interessants te melden is zal ik dat hier plaatsen.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
              X