Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag van een waarneemtest

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag van een waarneemtest

Beste allemaal,

Vanavond weer eens geknutseld aan mijn Meade 70 ETX en deze voorzien van een omkeerprisma op de fotopoort. (foei, gij zult geen beeldvervormende zaken toevoegen aan een optisch systeem )

Maar desalniettemin, ja het beeld werd wat minder scherp, maar ik heb een right-side up en links-en-rechts goed beeld.

Samen met mijn nieuwe Pocket-Sky-atlas (bedankt ex-collega's) denk ik dat ik een vooral handige opstelling heb.

Ben om 20:55 naar buiten gegaan, om 21:00 uur was ik polar-aligned, en heb binnen 20 minuten (dus totaal niet aangepast) een aantal objecten als kinderspel gevonden. die ik nog niet gezien had en waar ik normaal altijd zit te stoeien om iets te vinden. I like WYSIWYG......was het nu simpel.

Vanaf Altair vertrokken met als doel M71 en M27 te vinden.
    Onderweg een dubbelsterretje naast Omicron Aquila gezien (HD 187961 ff opgezocht). Bij 60x gesplitst. Heel mooi blauw en geel. Toen Tarazed gebruikt als springplank naar Alpha en Beta Saggitae, en via dit stel ri Gamma Saggittae gegaan, M71 dook snel op als een wazig vlekje wol. Na veel bewegen in inzoomen met de Vixen 8-24 duidelijk vastgesteld dat het was wat ik zocht. Loste niet op in sterretjes zoals eigenlijk al te verwachten was. Immers heb maar 70mm om mee te werken. Toen via Collinder 399 (Klerenhanger) en weer Gamma Saggittae afgesloten bij M27., Leek wel 2 half op elkaar gelegde pitabroodjes, maar dan eerder van suikerspin gemaakt.

20 minuten werk.......4 leuke dingen gezien.

Ik denk dat er met name voor beginners wat te zeggen valt als ze een omkeerprisma willen gebruiken. Het was voor mij verfrissend om de kaart en het beeld exact gelijk te zien dus zonder mentale gymnastiek te hoeven uitvoeren. Had ik alleen maar een 32Plossl paraat gehad. Dat was NOG makkelijker geweest ivm groter TFOV.
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Re: Verslag van een waarneemtest

Origineel geplaatst door Meiling
    Vanavond weer eens geknutseld aan mijn Meade 70 ETX en deze voorzien van een omkeerprisma op de fotopoort. (foei, gij zult geen beeldvervormende zaken toevoegen aan een optisch systeem )
    Mooi dat je zoveel resultaat had! En inderdaad, waarom dat omkeer-geval toevoegen? Aan de objecten is niet echt een boven of onder te onderscheiden. Wanneer je foto's zou willen vergelijken met een atlas, dan kan het handig zijn de oriëntatie goed te hebben. Maar voor gewoon waarnemen, zou ik niet doen. Leer maar te wennen aan een 'verkeerd' beeld! Dat hebben bijna alle telescopen op de een af andere manier.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Nog beter, gebruik de fotopoort met omkeerprisma om te zoeken, heb je gevonden wat je wil, flipmirror omklappen en gewoon kijken door de normale poort en dus zonder lichtverlies.
      Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
      (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Omkeerprisma gebruik ik alleen voor de maan. Die zie ik wèl graag "normaal". Anders vind ik het nou éénmaal geen gezicht en kan me inderdaad ook niet goed oriënteren.

Maar om iets op te zoeken is misschien geen gek idee. Trouwens, wat is eigenlijk het probleem, vraag ik mij opeens af; is een zenitprisma evengoed niet "beeldvervuilend"? Of is een omkeerprisma erger dan een zenitprisma?

Commentaar

De discussie prisma/spiegel werd in een ver verleden gevoerd (ruwweg jaren 60/70) toen aluminiseren nog niet tot nauwelijks voor amateurs beschikbaar was. Kortgezegd was het de volgende afweging toentertijd:
          Prisma:
          Duurder
          Lastiger zelf te maken
          Grotere obstructie als het in een ENwtonkijker wordt gebruikt
          Beter kwalitatief tov een matige tot slechte spiegel
          Extra correctiemogelijkheid

Spiegel
          Makkelijker te maken
          Kleinere obstructie als in een Newtonkijker gebruikt
          Kwalitatief slechter
          Goedkoper

Tegenwoordig is de discussie min of meer definitief in het voordeel van een spiegel gegaan omdat, zeker met de huidige relectiecoatings, deze zeer duurzaam en zeer hoogreflecterend zijn voor een veel lagere prijs dan waarvoor je een prisma kan maken. Dit geldt zowel voor vangspiegels in Newtonkijkers als Zenitspiegels/prisma´s. Vandaar dat de naam zenitprisma eigenlijk een tikje verkeerd is en men eigenlijk zou moeten spreken van zenitspiegels. Veruit de meeste fabrikanten leveren nl. geen zenitprisma´s of omkeerprisma´s meer voor de grotere maten.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
          X