Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First-Light GSO 200mm (24-09-'07)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First-Light GSO 200mm (24-09-'07)

Een zeer uitzonderlijk geval deed zich gisteren voor. Mijn scope was binnen en het werd helder. Meteen buiten gezet toen de schemer viel en uitgelijnt op vega. Ik heb in mijn tuin eigenlijk alleen maar een mooi uitzicht op de zenith, dus nadat ik had uitgelijnt meteen maar bij vega gebleven en de ringnevel opgezocht. Niet goed te zien in de 40mm, maar toen ik de 25mm erin stopte, sprong die er opeens uit. Prachtig om de ringnevel in je eigen scope te zien. Toen maar eens verder gekeken. Andromeda zat achter een boom, zelfde voor jupiter en de dubbelcluster in perseus. Toen maar mizar opgezocht, zeer mooi in de 40mm maar nog ietsje beter te onderscheiden in de 25mm. De rest van de avond gewoon de melkweg afgeweest met de 40mm. Tussen negen en half tien kwam er echter alweer een eind aan het waarnemen; dauw op de secundaire spiegel. Jah dat krijg je als je nog geen dauwkap hebt. Maar toch, een first-light op the first-night, das toch wel zeldzaam te noemen. 8)
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Go, Ruben.

Vanavond nog iets gezien? Ik had een piepklein gaatje in de bewolking, precies genoeg voor een glimps van M31 in de 20x60 voor het slapen gaan.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Heb ook nog ff mijn bino buiten gehad. M31 idd nog gezien en verder niet zo veel. Maan was erg storend.
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
      X