Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars gezien ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars gezien ??

Hoi iedereen

Kaat ik me eerst maar even voorstellen, ik ben Arie Visker 24 jaar en van kinds afaan al met de sterrenkunde bezig. Ik wou het na de Hotel School eigenlijk gaan studeren, maar omdat ik geen wiskunde en natuurkunde heb in mijn vakkenpaket heb ik het niet gehaald.

Ik heb vorige week mijn eerste telescoop opgehaald het is een instap model namelijk een Luxon Astro telescoop 76-700.
    Gisteren was het de hele dag bewolkt maar in de avond begon het toch op te klaren. En jawel mars was duidelijk zichtbaar. Ik heb mars gevonden in de zoeker en met de micro afsteling in de scoop zelf gezet.

En moet eerlijk zeggen het heeft verast en teleurgesteld. Ik zag namelijk met de kleinste vergroting 36x een witte/ blauwe ring ter grote van een 1 cent muntstuk. Maar ik zag geen rode vleken binen in de ring.
    Weet iemand of ik echt mars heb gezien of was het mischien iets anders. Ik denk dat de ring de atmospheer is van mars en die weerkaaste het meeste ligt. Ik heb niet de telescoop af laten koelen, en de bewolking kwam ook soms weer tussen zetten.
    En hebben meer mensen ervaringen met dit model telescoop ???

Groetjes Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Welkom Arie!
    Ik zag namelijk met de kleinste vergroting 36x een witte/ blauwe ring ter grote van een 1 cent muntstuk. Maar ik zag geen rode vleken binen in de ring.
    Mars is onmiskenbaar rood/oranje. Waarschijnlijk heb je een ster gezien. Met een 7,6 cm kijker moet je al het begin kunnen zien van wat details.
    Maar. Mars is geen spektakel. Als je wat langer wacht, komt saturnus in beeld.
    Veel leuker door zo'n telescoop!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hmmm jamer dat het niet mars was. Maar hoe kan het dan dat je een ster ziet als een ring en niet als een bolletje. Want mij is altijd geleerd dat een ster niet echt vergroot in een telescoop invm de grote afstand van de aarde.

Ik dacht echt dat het mars was maar dat ik de atmospheer heb gezien. Maar ja nog maar even wachten, en dan zet ik de telscoop ook op onze maan.

Commentaar

Arie,
        Hoe laat heb je gekeken en in welke richting ongeveer?
        Het kan nl van alles zijn (venus!, saturnus, of een ster die onscherp in beeld staat)
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het was ongeveer rondt 22:30 en ik keek richting zuidwest naar de rode heledere ster (mars). In de nabijheid van Orion en de pleiaden

Commentaar

Ja, maar let op: als je op Betelgeuze hebt gericht (orion, linksboven) kijk je naar een ster. Die lijkt behoorlijk rood.
            Dit is een beeldje van gisteren 22.30 en je kunt zien dat mars een eindje van orion en de pleiaden afstaat!

Commentaar

Ho sorry ik denk dat je het verkeerd heb geinterperteerd. Ik keek naast orion (rechts van het sterenbeeld, maar 100% zeker naar mars ik gaf het sternbeeld even aan ter oirentatie.

Nu ik het kaartje heb gezien ben ik er nog meer van overtuigd. Maar het rare vindt ik. dat ik in de zoekkijker mars zag met een hele vage blauw/groen/ witte cirkel omheen. En met de kijker zelf zag ik alleen een witte ring. Maar weet je wat. Ik zal zodra de hemel weer helder wordt, mijn webcam er even op aan sluiten, en even beter gaan kijken, mischien dat ik niet goed heb afgesteld, of mars moet je meteen kunnen zien als een oranje rode schijfje ook bij slechte versteling.

Heb trouwens wel mijn Barlow lens die er werdt bijgeleverd laten vervangen door een ander. De nieuwe is een Barlow 3x met 2 glazenlenzen inplv een simpele Barlow 2x met een plasticen lens.

Commentaar

die witte ring is een teken dat je kijker niet scherp stond
                heb je je zoeker en kijker overdag op elkaar afgesteld?
                dit doe je best op een ven en stationair object (hoe verder hoe beter)
                qua scherpstelling,als je die ring ziet moet je de focusknop draaien zodat die ring kleiner wordt
                als die ring zo klein is dat die een stip vormt staat de kijker scherp (teminste als je op een ster richt)

Commentaar

Hoi Skywatcher bedankt voor je tip.

Ik had hem nog niet helemaal op elkaar afgesteld dat zal ik straks even doen op een serie lampen wat op ongeveer 5 km afstand van ons ligt. Ik kan het vanaf hier zien.

Maar zat zelf ook al te denken dat ik het niet helemaal scherp had staan te meer omdat ik er van overtuigd ben dat het echt mars was en niet een ster.
                  :tup: :tup: thanks skywatcher en Norbert voor jullie tips

Commentaar

Heren nogmaals bedankt met name skywatcher.

Ik zag dat de maan vrij helder was dus welk opject kun je beter gebruiken voor afsteling. Na enig klooien staat nu mijn zoeker bijna gelijk aan mijn kijker hoef nog maar een klein beetje af te stellen.

En stond eigenlijk verbaast van de helerheid en duidelijkheid van mijn toch relatieve goedkope kijker.

Ik kon op de maan met een vergroting van 36x kleine kratertjes zien op de maan en kanaalen (daar lijkt het op) echt super gaaf !!!!!!!.

Daarna weer even over naar ja, je raat het al MARS. Weer de zoeker op mars gezet en jawel na een klein beetje afstellen weer de bekende witte ring , heb hem even gespeeld met de focus en daar was hij eindelijk een wite roode met hele vage zwarte strepen mars . ohw wat gaaf !! kijk nu al uit als ik saturnus er in zet.

Commentaar

Ik weet nog dat ik nog niet zo lang geleden Sat. voor het eerst in beeld kreeg met mn 114 newtonkijkertje.
                      ik was(en ben) zwaar onder de indruk van dat kleine kogeltje met die duidelijke ring er om heen wat een mooi plaatje leverde dat!
                      Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                      Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Wat voor een vergroting moet ik gaan gebruiken voor saturus en jupiter, mijn maximaale vergroting is 350x

Commentaar

Ga van laag naar groot, er is geen 'aanbevolen' vergroting. De één vindt een lage vergroting prettig (bijv met een 20mm oculair in een 127mm kijker) en de ander vergroot maximaal. Ik houd het meestal op 150 keer, met helder weer vergoot ik meer uit.
                          Kortom: gewoon uitproberen!

Commentaar

over het algemeen kan je stellen dat de planeten minder vergroting verdragen dan de maan omdat de oppervlakte details op planeten veel subtieler zijn
                            op de dob en de makhoud ik het op 200x vergroting

Commentaar

meer dan genoeg toch? onder ideale omstandigheden krijg je dan bijv Jupiter te zien zoals de avatar van Norbert, Niets mis mee :buiging:
                              Hoe heb je die geschoten Norbert?
                              Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                              Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                              X