Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen met (storende) Maan te Noordwijk (22.09.2007)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen met (storende) Maan te Noordwijk (22.09.2007)

In het vorige topic wordt geschreven hoe je nog prima kunt genieten van het waarnemen van de Maan zelf als deze teveel stoort voor het waarnemen van de deepsky.

Je kan uiteraard nog meer doen, zelfs als je met het blote oog niet veel sterren ziet.
    Ikzelf, veranderlijke sterren fan, heb tussen 23.00 en 00.05 uur MEZT enkel veranderlijke sterren waargenomen, en toch nog 27 schattingen kunnen maken.

Nevels verdrinken helemaal in het Maanlicht, maar als je een beetje vergroot kom je toch nog redelijk diep wat sterren betreft. In de Zwaan haalde ik met de 36,8 cm Dobson magn. 14,0 bij EM Cyg met een 5,7 mm TS WA (290x), terwijl met een 13 mm Nagler (128x) toch nog laag in de magn. 13 gehaald werd.
    Van de vorige week wist ik nog welke sterren in elk geval helderder waren, dus dan kan je toch nog redelijk wat doen.

Naast dit soort waarnemingen zijn er ook planeten en dubbelsterren die je bij een slechte grenshelderheid kunt bekijken. En je kan altijd oefenen op starhoproute's naar sterrenhopen of je Goto-montering uitproberen. Dan ben je voorbereid als het een keer als de Maan niet stoort onverwacht helder is!

Groeten,
    Guus

Zo, dus jij was ook al aan het waarnemen. Ik zag (met 28 cm C11) perifeer mag 15,2 in NGC 225 (5-8 mm zoom Speers Waler), dus dat kon er nog best mee door ondanks de zeer vochtige lucht. Nog wat leuke dubbelsterren van 1,0 " gescoord, en 14 Cas (= 0,5") ietwat langwerpig gezien bij 560x (idem), maar dat was natuurlijk ook wat veel gevraagd met de matige seeing.
    Maar dubbelsterren, bolhopen (M13, M92 M15) en open hopen zijn zeer geschikt om bij maanlicht te bekijken.
    Trouwens, die "storende maan" was ook wel aardig. Ondanks de lage stand alle rillen in Gassendi te zien, en dat zijn er veel.
    groetjes, Nico
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Maanlich en OIII gefilterde nevels zijn ook geen probleem!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
      X