Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maanwaarneming Hellevoetsluis 22-09-2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maanwaarneming Hellevoetsluis 22-09-2007

Zojuist weer binnengehaald wegens visite.
    Was een half uurtje buiten met mijn Vixen 70/900 weer aan het knoeien.
    Jupiter geprobeerd, maar alleen eq-band zichtbaar, seeing beroerd.

Toen de maan opgezocht (moeilijk hoor...pfff)

Seeing was voor maan redelijk. Een half uur tussen Gassendi en schiller gedwaald, prachtig de zonnestralen welke de westrand van Schiller streelden en steeds dieper in de kratervloer vielen, Schaduw kruipt over de vloer en vulde steeds meer de krater van zuidwest naar noordoost. Het centrale bergcomplex van Gassendi die door de snel veranderende uitlichting steeds van uiterlijk veranderd. En het verwrongen en gemartelde landschap ertussen vanaf Mare Humorum tot Schiller.....

Ik wil een grotere reflector (ik wil een reflector, hoor dat eens!!!)

De maan is ook mooi.....laten we dat niet vergeten.
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Zolang de Maan niet (bijna) vol is en er schaduwen zijn, blijft het een fascinerend object :-)
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

De maan met een refractor is inderdaad smullen en lekker dwalen over de maan.

Hmm... ik ben tot dinsdag of woensdag scoop-loos helaas. Maar dan heb ik een nieuwe scoop.
      Een 102m F10 van TS (Antares/Jinghua), dat wordt dus ook voor mij weer smullen stadsgenoot.

Ik kom je in october wel eens opzoeken
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb deze avond ook eerst naar Jupiter gekeken. Er was nog veel detail te zien, de SEB was te zien, al was hij gesplitst in 3 dunne banden. Ook was er duidelijk een baai te zien in de NEB. Daarna nog wat naar de maan gekeken maar mijn kennis over de maan is beperkt. Gewoon wat turen naar de kraters en vlaktes dus . Straks nog wat met de bino naar boven turen 8)
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door sluys
          Zolang de Maan niet (bijna) vol is en er schaduwen zijn, blijft het een fascinerend object :-)
          Absoluut! Wat de ervaring nog fascinerender kan maken is een maanatlas die je iets vertelt over de kraters en bergen die je ziet. Het is echt leuk om, al lezende achter het oculair, te weten dat het richeltje dat je zien kilometers hoog is, die krater 100km. breed, enz.

Veel plezier met verdere waarnemingen,

Victor
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik heb helaas geen laptop, maar ik heb op de pc 3 meter van mijn scoop (binnen) wel de virtual moon atlas staan (ies graties ).
            Heel mooi programma
            Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
            (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Kan ook. Voordeel van de maan is dat je ogen toch geen donkeradaptatie behouden wanneer je er naar kijkt, dus een laptop maakt dan ook niet meer uit.

Commentaar

Gisterenavond m'n oude "elfje" even van stal gehaald en ook de maan bekeken, toch wel erg mooi.

Dit terwijl ik hem in 1e instantie vervloekte omdat er dan (bijna geen) deepsky te zien.

Maar met flinke vergrotingen de maan afspeuren in het terminator gebied heeft tóch wel wat.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Re: Maanwaarneming Hellevoetsluis 22-09-2007

@ Clearskies: lezen achter de telescoop? Nou nee, achter de telescoop laat ik me liever "verdrinken" in wat ik zie, om dan later lekker op de bank nog eens na te genieten door over het betreffende object te lezen.

Zo'n maan slokt me op, en laat me er in mijn fantasie overheen "wandelen". Da's de romantiek van de astronomie. Analyseren komt later wel. Of van tevoren natuurlijk.

Commentaar

Dat "lezen achter de scoop" is een persoonlijke voorkeur. Ik wil namelijk weten wat ik zie, dat maakt het allemaal nog veel fascinerender. Niet alleen voor de maan maar voor alle objecten, vandaar dat ik bijna uitsluitend nog waarneem aan de hand van waarneemgidsen. Daarnaast leg ik ook alles wat ik gezien heb vast, heb zodoende al een database van 1000+ objecten. Gebaseerd op m'n eigen waarnemingen.
                    Maar zoals ik al zei, dat is zoals zoveel in deze hobby persoonlijke voorkeur.

Commentaar

He da's grappig ik heb gisteren-avond naar het zelfde gebied zitten kijken met mijn Skyluxje. Ik had geen zin om de zware Newton met EQ-5 buiten te zetten en dan ook nog af te wachten tot ie afgekoeld is. Alhoewel ik met de 150 mm Newton meer kan vergroten heb ik gisteren-avond ook van de maan genoten met het Skyluxje. Ik zoek ook altijd graag meteen op naar welke kraters ik zit te kijken in een maanatlas, op die manier leer ik de namen beter onthouden voor een volgende keer.

Ook nog even gewoon met een verrekijker naar de maan gekeken, daarmee kon je gister ook al heel goed het oude vrouwtje in de maan zien, ook al eens gezien ?

Commentaar

Omdat ik m'n kijker twee weken geleden heb verkocht en over twee weken pas de nieuwe ga halen heb ik gisteren met de Skylux ook een half uurtje zitten genieten van de maan. Ptolemeaus, Alphonsus en Arzachel (je weet wel, die die kraters naast elkaar) waren echt prachtig! Bij de equator bevond zich de krater Schiller, zeker een aanrader om eens te bekijken. Nadat ik nog wat schetsjes had gemaakt van Copernicus werd het helaas mistig en heb ik de spulletjes weer opgeruimd. De maan blijft inderdaad mooi!

Commentaar

Werken...
                        X