Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemplaats met goede seeing gezocht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemplaats met goede seeing gezocht

Goedemiddag,

Als amateurastronomen zoeken we natuurlijk altijd naar plekken waar het vooral DONKER is. En hoe donkerder hoe beter. Maar voor planeetwaarneming en dubbelsterren is het belangrijk om een goede seeing te hebben.

Wie weet er plekken in Nederland waar de seeing beter is dan elders???
    En dan maakt het minder uit of het donker is of niet.
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Ik weet niet of vervoer een probleem is maar in Zeeland zijn er vast wel een aantal plekken te vinden waar je goed kunt waarnemen.
    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Ik meende dat de seeing vooral bepaald wordt door de straalstroom op grote hoogte. In dat geval maakt het weinig uit waar je in Nederland gaat waarnemen zou ik zeggen, je hebt dan toch altijd met dezelfde straalstroom te maken. Ik denk wel dat je beter af bent buiten de stad dan er in, want daar heb je ook nog last van opstijgende warme lucht van de stad. Ik heb me wel eens laten vertellen dat je beter kunt waarnemen in de buurt van een groot stuk open water omdat daar weinig of geen warme lucht van afkomt (als de watertemperatuur lager is dan de lucht natuurlijk), maar dan zal je wellicht weer eerder last hebben van vocht lijkt mij.

Commentaar

Het zou wellicht interessant zijn om vergelijkende tests uit te voeren bij Rob Lefeber (ofwel aan de noordzee!), op Kootwijk en in de grote stad.
        Helaas zit je dan altijd met wisselende omstandigheden, immers je kunt nooit op 3 plekken tegelijk zijn met dezelfde apparatuur.
        Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
        (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Ik kan je vertellen dat vanuit Hellevoetsluis de seeing richting het zuiden en het zuidwesten prima is. Dan kijk je over de Haringvliet heen tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee.

Hiervoor woonde ik in Hoogvliet net onder Rotterdam en daar was de seeing vaak erg belabberd.
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Ik meende dat de seeing vooral bepaald wordt door de straalstroom op grote hoogte.
            Niet alleen, neen. Het ontbreken van te snelle winden op die hoogte is een noodzakelijke maar niet voldoende conditie.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              Ik meende dat de seeing vooral bepaald wordt door de straalstroom op grote hoogte.
              Niet alleen, neen. Het ontbreken van te snelle winden op die hoogte is een noodzakelijke maar niet voldoende conditie.

Dat kijken over water betere resultaten geeft (net zoals kijken vanop de loefzijde van een helling) komt door de laminaire luchtstromen in de onderste atmosfeer. Lokale thermiek die niet uniform is verstoort trouwens ook die luchtstromen - vandaar dat boven een stad de seeing vaak slecht is zelfs als er niet veel wind is en je aan de loefzijde bent.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zag aan je PM dat je zelf ook in Hellevoet woont, lol...
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hoi,

Ikzelf woon in middelharnis, goeree-overflakkee en ken het eiland op mn duimpje. 5 km ten zuiden van middelharnis zit een leuk gebied. Kleine storing door rotterdam stadlicht, maar zeer miniem. Nog verder richting zeeland kan, alleen vlissingen en terneuzen stralen dan ook meer uit. Mooie gebieden zijn ook vlak langs een bos, bos straalt warme uit, en voorkomt mistvorming. Bij ouddorp ben ik nog niet geweest snachts, maar zeker richting het westen moet dit een weelde zijn!

Gr Corne

Commentaar

Seeing is nooit vooraf te bepalen, namelijk altijd afhankelijk van de lokale atmosferische omstandigheden. Bepaalde gebieden op aarde hebben gemiddeld (veel) betere, of juist slechtere seeing door de geografische ligging, maar het is inderdaad zo dat het in Nederland doorgaans overal wel even goed of slecht is.
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Uiteraard is dit afhankelijk van de kwaliteit van de atmosfeer, een polaire stroming uit het noordwesten of noord is optimaal voor sterrenkijken. De lucht is schoon en meestal goed droog na het koufront. Globaal gezien is het hier redelijk verpest de afgelopen tientallen jaren door de industrie, best jammer.

Sinds vandaag is mn site met astrofoto's online, allen met Minolta 5D, en zonder kijker, maar die zit wel in de planning :P

Groeten,
                      Corne
                      http://www.livingact.com/index.php

Hopelijk vannacht goed zicht?

Commentaar

@Corne, prachtige foto's man en dat zonder kijker, echt mooi die details, zou dr jaloers op worden.
                        Hoe moeten jou foto's dan niet worden MET een kijker? 8)
                        Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Tnx! Met deepskystacker kom je aardig ver! Wat ik alleen jammer vind (en dat merk ik bij al mn 4 lenzen) is dat de buitenste sterren als het ware uitgeveegd worden. Het lijken net allemaal kometen / Dacht eerst dat het aan mn camera lag, maar denk eerder dat dit normaal is voor een lens?

Oorspronkelijk ben ik in hart en nieren een amateur meteoroloog, al ruim 10 jaar. Maak voornamelijk foto's van onweersbuien, bijzondere zeldzame luchten enzo, maar daarvoor was ik al gek op de sterrenhemel. Wie kent hem niet, de sterrenserie op TELEAC? Ik vermoed rond 1988-1990?? Heb hem nog op video staan, maar die past niet in mn dvdspeler :P :P

Op ebay.de worden verschrikkelijk veel spiegels geboden en heb een leuke kijker op het oog.

Groeten,
                          Corne

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne
                            Tnx! Met deepskystacker kom je aardig ver! Wat ik alleen jammer vind (en dat merk ik bij al mn 4 lenzen) is dat de buitenste sterren als het ware uitgeveegd worden. Het lijken net allemaal kometen
                            Er zijn weinig lenzen die noch astigmatisme noch (wat) rectilineaire vervorming induceren (waardoor op een bepaalde afstand van het midden de vergroting niet is wat Deepskystacker denkt dat ze is), en Deepskystacker compenseert daar niet voor...

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                              Seeing is nooit vooraf te bepalen, namelijk altijd afhankelijk van de lokale atmosferische omstandigheden.
                              Toch doet deze site wel een poging. Het betreft de voorspelde seeing boven het midden van ons land.

Commentaar

Werken...
                              X