Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light Lidlscoop ...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light Lidlscoop ...

Jaja, het was vanavond zover...

Ik had op 10 september de Lidlscoop refractor 70/700 gekocht. Vanavond heb ik deze uitgeprobeerd. Het doel was M31. Alleen Pegasus is vanaf mijn dakterras, dat uitkijkt op (een deel) van de oostelijke hemel, goed te zien. Daarop kan ik dus ook aardig orienteren. Ik heb M33 of M 15 overigens niet gezocht.

Om het doel te kunnen bepalen heb ik eerst gezocht met mijn Bresser bino 10x50. Al gauw vond ik M 31. Redelijk vaag, maar toch goed herkenbaar, denk ik . Naar aanleiding van deze actie mijn scoop opgesteld en na een tijdje zoeken (omgekeerd beeld?) M 31 gevonden. Het beeld met de 20 mm oculair was redelijk vaag. Misschien wel iets vager dan met mijn bino.

Toen het 12 mm oculair en 4 mm oculair geprobeerd. Resultaat Het beeld werd alleen maar vager (12) en vager (4). Met het vager worden verdween ook het kijkplezier. Eigenlijk was het alleen leuk met mijn bino.

Ik denk er nu over de scoop terug te brengen naar Lidl. Ben toch aan het sparen voor een Dobson 8" (misschien lightbrigde). Krijg dan bij terugbrengen ook mijn € 90,-- terug (kan binnen 30 dagen na aankoop). Zouden jullie dit ook doen of nog een poging wagen (misschien een ander kijkobject ofzo)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Joost
    "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Hoi Joost,

Bas B heeft zo'n zelfde telescoop.
    Vraag het hem even.

Ik heb ook een aantal keren door die telescoop gekeken.

Maar wat verwacht je voor 90 euro?
    Ik vond dat deze telescoop leuke beelden gaf voor dat geld!

Zoek bijvoorbeeld eens naar het dubbel cluster, dat geeft je vast voldoening!
    Met die telescoop is bij een heldere avond de ringnevel zelfs zichtbaar.

Maar zoals ik al zei, Bas weet je vast nog wel meer te vertellen.

Gr. Dennis
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Jammer dat de telescoop niet is wat je ervan verwacht had.
      Ik heb heel veel plezier beleefd aan deze telescoop en heb er echt de sterrenhemel mee leren kennen. Ik zou nog eventjes wachten met terug brengen en eerst een nieuwe poging wagen en meer objecten opzoeken. Kijk eens op mijn website (zie mijn onderschrift) voor een aantal verslagen van wat ik allemaal met deze telescoop heb gezien om er een beetje een idee van te krijgen. Misschien heb je er wat aan.
      Mijn ervaring is echter wel dat de bijgeleverde oculairen niet geweldig zijn. De 20mm gaat nog wel, maar de 10mm en 4mm waren 10x niks.
      Veel objecten aan de sterrenhemel blijven trouwens "wazige vlekjes". Niet alleen met de Lidlscoop, maar ook met een 8" Dobson. Kijk eens of de nabijgelegen sterren scherp in beeld staan. Als het object dan nog zo vaag blijft, dan zul je het niet veel scherper krijgen. Maar dat is ook helemaal afhankelijk van de weersomstandigheden en de seeing.
      Er is een hoop moois te zien met je telescoop!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik heb de lidlscoop ook een tijdje gehad, maar eerlijk gezegd vond ik hem die 90 euro niet waard. Alleen 'zeer' heldere objecten zouden een beginner voldoening geven. Eerlijk gezegd vond ik alleen de Maan waard om naar te kijken, maar de rest....

Daarnaast is het ook zo dat originele oculairs die bij een skylux geleverd worden naar mijn mening ook van slechte kwaliteit zijn, een paar plossls zal al gauw verschil laten zien. Ook de zoekerhouder was van plastic gemaakt waardoor hij niet goed bleef zitten, één tikje tegenaan en hij zat al scheef. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel frustratie zou kunnen zorgen bij een beginner.

Mijn advies aan jou is om een door te sparen en een mooie elfje te kopen, 114/900 newton. Die laat je heel wat meer zien en is gelijk van betere kwaliteit. Dit is een elfje die je bij TS kan bestellen. Er zit een goede zoeker op die je veel frustratie bespaart en hij laat heel wat meer zien dan een 70mm. Zowel op deepsky al planeten.

http://www.telescope-service.com/newton ... tml#n114mm
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

He leuk een Bresser, heb ik ook de smaak mee te pakken gekregen. Ja Saturnus Jupiter Venus Mercurius en natuurlijk de maan lekker mee bekeken, al dan niet goed te bewonderen..
          Deep Sky ging me hier ook niet erg goed mee af.
          Ben daarom overgestapt op mijn Dob.....
          Als het weer voor de rest van de week meezit, heb nu Weekend kun je wel een sms tegemoet zien........ Neem je kijker wel even mee dan. Mits die nog niet terug is natuurlijk....
          Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Hoi Joost,

heel herkenbaar verslag! Ik vind nog steeds M31 mooier in een 15x70 verrekijker dan in een 25 cm newton. Dat gaat heel anders zijn bij de maan, de planeten, Ringnevel, M13 (en andere bolhopen), en nog wel een paar objecten van de eerste vijftig.

Natuurlijk zie je meer in een 8" dobson, en als je het geld hebt zou je die kunnen kopen. Maar past die ook op je terras? En pak je hem op om ergens naartoe te gaan? Zo ja, gewoon doen. Zo nee, investeer dan nog een paar tientjes in een 10 mm plossl oculair, kan ook tweedehands, via Marktplaats of zo. Dan ga jhe nog een hoop plezier hebben van je Lidlscoop. Zeker als je de pimptips van Roel opvolgt, zie bij Zelfbouw in dit forum.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Hi Joost,

Ik heb de kijker ook gehad en was er eigenlijk best over te spreken! Ik denk dat de keuze van M31 niet zo'n heel beste is geweest, en al zeker niet met onder de 20mm. M31 is alleen mooi (in mijn visie) als je hem in een beeldveld kunt vangen, en dat lukt je zelfs met de 20mm niet. Probeer eens wat bolhoopjes (M13 staat mooi hoog) en wat planeten. Vroeg op de avond is jupiter nog goed zichtbaar. Ik heb toendertijd redelijk wat stofbandjes op de planeet ontdekt. En zelfs in een vlaag van goede seeing de cassinischeiding op saturnus gezien!

Kijk zelf wat je wilt. Als je 8" dobje er binnen afzienbare tijd zit aan te komen loont het misschien meer om die €90,- in een mooi oculair te steken. Zou het nog een poos duren dan ga je er vast nog veel plezier van beleven.

Succes!
              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                Hi Joost,

Ik heb de kijker ook gehad en was er eigenlijk best over te spreken! Ik denk dat de keuze van M31 niet zo'n heel beste is geweest, en al zeker niet met onder de 20mm. M31 is alleen mooi (in mijn visie) als je hem in een beeldveld kunt vangen,
                Helemaal? Lukt amper met een telescoop. Dat ding vult het veld van een verrekijker bijna volledig onder echt donkere hemels.

Ik ben al blij met een veld dat de kern, de twee stofbanden, M32 en M110 samen in beeld kan brengen (en als het nog effie kan NGC206 ook). Maar detail in de stofbanden en dergelijke heeft vaak nog baat bij een tikkeltje meer vergroting.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Joost,

Zoals Dutchdevil al zei: ik heb hem ook, maar ik ben er best over te spreken.. M31 is inderdaad niet de beste keus qua objecten waarmee je kan beginnen.. Ik zou eens het dubbelcluster bij Cassiopeia of M27 (de Halternevel), M45 (Pleïaden) proberen als ik jou was.. Verder is de kijker prima voor dubbelsterren, planeten en de maan..

Voor €90-. vind ik het een zeer behoorlijk kijkertje..

Ik ben zelf wel aan het sparen voor een nieuwe, betere, en professionelere kijker, maar de bresser skylux 70/700mm doe ik zeker niet weg..!!
                  "Messier Vrienden Club Berlicum"
                  **Bresser Skylux 70/700**
                  **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
                  X