Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneming 't Eiland 14-15 en 15-16 september.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneming 't Eiland 14-15 en 15-16 september.

Zaterdag en zondag (14-16 september)
    Gepost op: gisteren 9:39
    Éen bericht voor twee avonden waarin ik althans dezelfde objecten bekeek.

1. Observeringscondities.

Zaterdag eerst bewolkt (na ongelooflijk lang knoeien om op te stellen - het platform horizontaal krijgen was gezien de ongelijke ondergrond moeilijk, en collimeren moest "from scratch" omdat ik de vangspiegel eerder had gedemonteerd).

Vroegere vogels hadden mij eerder begroet onder een uitstekende hemel, zeker zenitaal (Noord-Amerikanevel met het blote oog zichtbaar, grensmagnitude zeker boven 6.0. Wat lager minder goed dan de beste nachten in Ijzendijke, want M33 was maar net zichtbaar in plaats van duidelijk; in Ursa Minor grensmagnitude 5.5-5.7).

Tussen 24:00 en 1:00 mikken tussen de wolken, dus vooral zenitaal. Tussen 1:00 en 2:20 kwamen we nauwelijks aan observeren toe. Tussen 2:20 (na het vertrek van alle anderen; iemand moest dus nieuw materiaal hebben gekocht ) en 3:15 bredere opklaringen met uitstekende transparantie tussen de altocumuli; vanaf 3:15 overal goed met de melkweg duidelijk vlokkig tot in Auriga.

Gestopt om 4:45 - ondanks de uitstekende condities met het blote oog begon ik door vermoeidheid minder en minder door de kijker te zien (vooral als ik M1 bekeek viel het op dat ik veel minder zag dan ik moest).

Zondag slecht behalve zenitaal. Geobserveerd tussen 11:15 en 1:20.

Zaterdag opgesteld op 30 minuten (of meer). Zondag opgesteld op welgeteld 12 minuten (met collimatie met autocollimator), maar wel zonder platform (in het begin was er wat wind, en zonder platform is een Dob toch wat resistenter tegen trillingen opgewekt door de wind). 'k Was na een paar maand observeren met de Starblast een beetje roestig geworden...

2. Hoogtepunten:

-NGC7000 en IC5070, Noord-Amerikanevel en Pelikaannevel.

Voor een keer een duidelijk afgelijnde nevel met OIII (26T5, vergroting 78x, 82° ooghoek, velddiameter ongeveer een graad). "Florida" toont duidelijk een stofband die het schiereiland van de rest snijdt, "Mexico" is duidelijk te volgen tot een fijn streepje dat abrupt stopt, en de Nevel is duidelijk gescheiden van de Pelikaannevel door een veel donkerdere stofwolk.

Hogere vergrotingen brengen op NGC7000 niet veel op - de zichtbare structuren zijn te groot. In IC5070 zie je met een 16T5 (vergroting 128x) nog duidelijker het ionisatiefront (bovenaan, IC5067) als een fijne kronkel die iets helderder is.

Onder IC5070 nog drie vlekjes die een soort glimlach onder IC5070 tekenen. Blijkt achteraf IC5068 te zijn.

Voor dit weekeinde nog nooit een mooi object gevonden, maar ik moet toch mijn mening bijstellen.

-NGC 6960, heksenbezemnevel (deel van de sluiernevel dicht bij 52 Cygni).

Meer detail dan ooit. Overzicht in 26T5 ongelooflijk mooi, maar meer detail met een 16T5 (met Baader OIII filter, die duidelijk selectiever is dan een Lumicon OIII).

Filamentaire structuur in de uitwaaierende "borstel" duidelijk waarneembaar in beide hoofdfilamenten, zelfs met bijna direct zicht (waarmee je duidelijk stabieler kleine details ziet). De twee hoofdtakken stoppen ook abrupt (!).

Klein vlekje net naast het tipje blijkt (alleen met Lumicon OIII) nog verbonden te zijn met een heel zwak breder deel van de binnenste tak.

Bij nader inzien loopt de waaier na het abrupt einde trouwens iets verder nog door, en heel ver door zelfs, zij het alleen in vlekjes die alleen perifeer zichtbaar zijn.

Meer naar het midden van het sluiernevelcomplex (binnen de boog, boven Simeis 3-188 - zie hieronder) nog duidelijk twee vlekjes, één daarvan rond drie sterretjes. Niet gecatalogeerd?

-NGC6992/6995, oostelijk deel van de sluiernevel.

Een weelde aan details (vooral met de 16T5 en de Baader OIII). Boven de "klauw" nog duidelijk een andere klauw, die aan het uiteinde verbonden is met de hoofdklauw door een brug (IC1340).

Boven die tweede klauw nog een duidelijk vlekje, die met hele zwakke (amper zichtbare) nebulositeit verbonden is met de tweede klauw.

Baader OIII toont meer filamentaire structuur door delen te verdonkeren - hij filtert sommige regio's die vooral stralen in de kortere OIII-lijn duidelijk meer weg ten opzichte van de Lumicon (die Baader filtert dus de OIII-lijn op 496nm deels weg en laat alleen de 501nm lijn helemaal door).

-Simeis 3-188 en buurt.

Pickering's triangle is vandaag niet alleen zichtbaar maar toont haast evenveel structuur als NGC 6992. In de 26T5 duidelijk verdeeld in twee delen, een onderste bandje en een bovenste langgerekte driehoek. In de 16T5 met Baader OIII volledig filamentair, met vele minibezemnevels en een hoofddraad die (van beneden - noord- naar de punt eerst aan de rechterkant dan aan de linkerkant van de driehoek loopt, om te eindigen in een duidelijk omlijnde punt aan de driehoek. Verrassend.

Tussen Simeis 3-188 en NGC 6960 nog een ander kleiner maar helderdere driehoek - niet benoemd of deel van Simeis 3-188?

Dichter bij NGC6692/6695 duidelijk nog NGC 6974 en NGC 6979 te zien, als een vlek waarin je na wat kijken aan beide uiteinden wat meer helderheid zit - die NGC-nummers worden door velen trouwens verkeerdelijk geleend aan grotere broer Simeis 3-188.

-M33. Zaterdag quasi in het zenit geobserveerd. Met 26T5 en GCE filter is het best de algemene structuur te zien:
    -een kern met bijna stellaire condensatie (althans op die vergroting),
    -een arm die eerst links loopt en naar NGC604 draait (een HII-regio van M33 in de buurt van een voorgrondster), met een bijzonder helder nauwe middelste deel (onderbroken door minder heldere delen),
    -een arm die er recht tegenover zit; gaat verder dan de eerste arm en waaiert wat uit,
    -twee zwakkere armen, één die net achter de arm naar NGC604 loopt, en een hele korte die aan de andere kant tusen de twee langste armen loopt.

De zwakke armen zijn beter zichtbaar op hogere vergroting (steeds met GCE) met een 16T5, die ook NGC604 duidelijk een uitgelijnde vorm geeft en in het kerngedeelte wat granulariteit toont die verraad hoe de vier armen die ik zonet beschreef vertrekken.

Er komen nog vlekjes te voorschijn, die met een UHC (DGM/Omega NBP) filter pas heel duidelijk worden omdat de rest van de melkweg naar de achtergrond verdwijnt. Het zijn er teveel om te tellen! Ze hebben vaak en eigen NGC of IC nummer, trouwens. De UHC toont trouwens nog steeds de spiraalstructuur in het verzwakte melkwegstelsel - de armen moeten dus blauwer zijn en minder verdonkerd worden door de UHC filter.

Zondag een pak minder fraai, maar zondag was het dichter bij de horizon niet even goed en ik ben gestopt als M33 nog niet even hoog stond als zaterdag.

-NGC6888, sikkelnevel.

Makkelijkst te zien als een "€" met enkel streepje in de 26T5 met OIII. Het streepje loopt duidelijk door tot achter de centrale ster. Heldere delen onder en boven een ster die op de rand zit. Onderste deel, aan de kant van de ster op de rand, nauwer en helderder, maar beide armen "krullen" terug en je ziet duidelijk waar de nebulositeit stopt. Zaterdag het best.

-M31

Klassiek beeld dat we kennen - twee stofbanden aan de kant van M110 (die mooi afgelijnd is met een duidelijke centrale condensatie). Wel duidelijk te zien vandaag: sterrenwolk NGC 206. Niet even goed als de laatste keer in Ijzendijke ook zaterdag niet (ondanks stand hoog aan de hemel) maar het begon zaterdag om 4:30 (wanneer ik M31 als laatste voorwerp bekeek) toch wel wat heiiger te worden en ik werd ook verschrikkelijk moe.

-NGC 7331. Zustertje van onze melkweg qua vorm, naar het schijnt. Heldere kern (eigenlijk met grote "bar" die dat deel vergroot) met quasi-stellair middelpunt, duidelijk gedecentreerd in de langwerpige nebulositeit. Nebulositeit stopt door stofbanen duidelijk abrupter aan de kant van de kern (net wat je ziet bij M31 maar in 't klein).

Zondag maakte Stefan (collega-observator) mij attent op buurtjes: NGC 7340 was voor mij het makkelijkst te zien (want ze ligt er ver af). NGC 7335 ziet er uit als een sterretje, maar duidelijk niet-stellair bij perifeer zicht. NGC 7337 zou net zichtbaar moeten zijn maar is het niet - ik dacht dat de oppervlaktehelderheid wat te klein was om ze zondag te zien, maar achteraf bleek ik de aanwijzingen van Stefan verkeerd begrepen te hebben (uiteindelijk bleek dat we elk twee begeleiders hebben gezien, maar niet dezelfde). NGC7336 - vergeet het, dat ding is écht klein.

-Stephen's quintet, Hickson 92. Eventjes aan Stefan getoond (die dat verrassend genoeg nog nooit geobserveerd had, ondanks zijn naam). Hij zag, naar alle gewoonte, zondag in veel mindere condities wat ik zaterdag had gezien:

. -Een helder streepje (NGC 7318A en B) die er pas na lang kijken uitziet als twee objecten omdat de uiteinden helderder zijn dan het midden. Stefan zegt het duidelijk te zien, maar zelfs op astrofoto's van ver gezien ziet het er eerder uit als een stelsel met twee kernen.
    . -Een duidelijk elliptisch (en haaks geplaatste) NGC7320. Da's trouwens een stelsel dat veel dichter staat en niet interageert met de rest (in de groep van 7331).
    . - Een zwak schijnsel dat en gelijkzijdige driehoek vormt met de twee anderen, NGC7319.

De vijfde component was nie te bespeuren, maar ik heb in schetsen gezien dat-ie op deze vergroting onzichtbaar kan zijn of zich vermommen als ster, want die is verdomd klein.

Eigenlijk is het hiervoor dat je een monsterapertuur nodig hebt een goede seeing. Met een uittredepupil van onder de 2mm (9mm ortho, 227x) zit je al met een vergroting die melkwegstelsels minder helder maakt, en 't is nog allemaal op een klein hoopje.

-NGC891.

Zaterdag prachtig, zondag een beetje flauw. Zaterdag en zondag een duidelijke bulge, zaterdag een granulair en zeer brede stofband, duidelijk gedecentreerd; best met een 11T6 (186x) of 16T5 (128x). In de 11T6 past-ie niet echt meer, ondanks de 82° ooghoek.

Antwoordt niet goed op een GCE - moet dus wat geel zijn.

-Mirach's ghost, NGC 404

Gewoon onmogelijk er naast te kijken, ondanks de heldere Mirach in beeld. Uitstekende test van de baffling van een telescoop, trouwens. Gewoon over gestruikeld omdat ik sterhop van daar naar NGC891.

-Helixnevel, NGC 7293.

Duidelijk gigantische citroen met cirkelvormige centrale opening (of precies wee holle cirkels gedecentreerd over mekaar, 't is maar hoe je het ziet). Een flauw afkooksel van wat-ie in mijn Starblast in Italië was.

Andere voorwerpje op die hoogte was NGC253 - nauwelijks te detecteren. Ook die - schitterend in een 4.5"er in Italië - was een flauw afkooksel van wat er te zien is als die hoger staat.

--
    Voilà, da was het dan weer. Zo'n weekends mogen er nog zijn .
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Geweldig verslag! Knap dat je nog zoveel uit de helix wist te halen. Gefilterd? Simeis 3-188! Die hou ik erin voor pickerings wisp
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hier weer het bewijs, deepsky wordt pas echt gevarieerd met een donkere hemel met goede en grote aparatuur.

Mooi verslag Alexis! Ik kon ze bijna ook zien door jouw verhaal
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Geweldig verslag! Knap dat je nog zoveel uit de helix wist te halen.
        Vind ik zelf niet. Het was allemaal wat grauw en wazig, en wat zuidelijker (in Italië) is die door een 4.5" veel mooier, laat staan door een grote Dob (waar-ie met een OIII eigenlijk even mooi als M27 is).

Ja, gefilterd met OIII. Zonderfilter helemaal niet zichtbaar; de hemelachtergrond zonder filter was lichter dan de nevel met filter.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Welk eiland gaat dit over?

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
            Welk eiland gaat dit over?
            Deze.

Het is de weg tussen de Sint-Margriettepolderdijk en de Kleine Boomdijk.

Onze andere observeerplaats (als er in Terneuzen niet wordt gefakkeld): Tweede Zachariasweg in Ijzendijke of deze onbenoemde weg iets dichter bij de N61 als er zoveel wind is dat het tuinlicht van de mensen naast de 2de Zachariasweg aanfloept (of er een tractor met koplampen werkt in de velden). Ook in de buurt het zandweggetje aan het einde van de reigersweg.

Die twee boven Ijzendijke, met dank aan de mensen an Ijzendijke die weten hoe ze moeten verlichten zonder lichtvervuiling te veroorzaken.

Commentaar

Prachtige verslag om te lezen Sixela! Ongelofelijk dat je zoveel detail uit de objecten wist te halen. NGC 404 vind ik ook een hele mooie object, vooral om het feit dat het naast zo'n heldere ster staat.
              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
              - EQ3, aandrijving + poolzoker
              - Bresser 10x50
              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
              X