Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Centrale ster van M57

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Centrale ster van M57

Eindelijk heb ik hem . Gisteren al een glimp gehad en vandaag bevestigd. Slechts 2 keer echt gezien voor een halve seconde iedere keer maar ik heb hem dan toch maar . Was niet echt een ster zoals wij het kennen, eerder een heel helder deel van het binnenste deel van de nevel (vond ik). De 3 sterren vlakbij de nevel waren zelfs redelijk makkelijk te zien wanneer de seeing eventjes top werd. Heb hiervoor de 7mm Baader Genuine Ortho gebruikt, goed voor 214x. Heb nu ergens wel spijt dat ik nooit voor de 6mm of zelfs de 5mm versie ben gegaan .

Gaaf. Wat voor kijker zat er voor dat oculair?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

12" Celestron Starhopper die goed gecollimeerd was.

Commentaar

Zo Kip, dat is niet mis!
        Gefeliciteerd met deze mijlpaal.

De centrale ster is een van de moeilijkste visuele uitdagingen die er zijn.
        De meeste amateurs kunnen de ster die naast het midden staat beter zien dan de centrale. (deze lijkt op foto's zwakker , maar is visueel iets helderder).

Twee jaar terug heb ik het uitgebreid geprobeerd met de 317-dobson onder donkere, maar vochtige hemel in Kollase.
        Het is toen niet gelukt.
        Wel was een vage nevelflard te zien die van onderaf naar boven liep en door het midden "linksaf" boog. Zag jij het ook zo??

Ik zal de tekening eens opzoeken
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
        X