Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingsverslagen 04/05– 07/08– 13/14– 15/16/2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingsverslagen 04/05– 07/08– 13/14– 15/16/2007

In de afgelopen twee weken ben ik met een Megrez 80 SD op zoek gegaan naar planetaire nevels die theoretisch buiten het bereik van deze (en andere kleine kijkers) kijker liggen. Over het algemeen wordt gedacht dat planetaire nevels alleen (goed) zichtbaar zijn met grote instrumenten, maar niets is minder waar.

Op het programma stonden onder meer pl. nevels in Cygnus, Perseus, Delphinus en Cassiopeia: NGC 6905, NGC 6884, PK 64+5.1 (Campbells Star) PK 75+5.1, Humanson 1.1 en IC 1747. De lijst is nog langer, maar dat is voer voor de komende weken. Blinken met een OIII-filter onder een zwarte doek is de enige manier om deze objecten te ontdekken. In de meeste gevallen kun je van de (meestal fotografische) helderheid een tot anderhalve magnitude aftrekken (vandaar ‘theoretisch buiten bereik van’) Bovendien stralen pl. nevels in het blauwgroene deel van het spectrum (rond de 500 nm) en daar ligt ook de grootste gevoeligheid van het oog (in het duister)

Het verslag wordt te lang wanneer ik iedere waarneming ga beschrijven, maar ik moet wel een kleine kanttekening maken: sommige objecten zijn erg lastig om te spotten; sommige late zich redelijk makkelijk blinken met een lage vergroting, anderen ‘vragen’ veel tijd en hogere vergrotingen.

Afgelopen nacht heb ik met Arend Jan Vleeming uit Voorst waargenomen. Helaas maakte de vochtige lucht en overtrekkende mist voortijdig een einde aan ons feestje…

Groet,

Fred
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Waarnemingsverslagen Fred

Ter aanvulling: PK 64+5.1 (Campbells Star) heb ik gespot met een H-Beta; dit object reageert niet op een OIII.

Groet,

Fred

Commentaar

Aha, daarom lukte het me niet. Ik heb enkele weken geleden er zowat een 1,5 uur aan besteed om deze te vinden, maar het is met tot nu toe niet gelukt. Hmmm, nog een filter kopen ?!?
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
        Hmmm, nog een filter kopen ?!?
        Nou, daarmee kun je komende winter ook op jacht naar de Paardekop! Heel geschikt als je nog behoefte hebt aan een beetje frustratietolerantietraining.

(Ja, ik speel Scrabble)
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Aha, daarom lukte het me niet. Ik heb enkele weken geleden er zowat een 1,5 uur aan besteed om deze te vinden, maar het is met tot nu toe niet gelukt. Hmmm, nog een filter kopen ?!?
          Niet echt nodig hoor, deze is zonder problemen zonder filter te spotten. Wellicht moeilijk herkenbaar met kleine instrumenten, maar makkelijk met (bijv.) dikke dob's. Hij is weliswaar sterachtig, zodat je hem misschien niet direct als zodanig herkend, maar vertoont ook een duidelijke "vuilgele" kleur.
          Met jouw Lightbridge is het dus een kwestie van de goede hop maken en dan letten op een wat onscherpe ster met vuilgele kleur.

(Overigens heb ik nu ook een H-Beta, dus we kunnen hem eens daarmee bekijken, een volgende keer op Kienveen...)
          50cm Dob, 30cm Dob, C14, AP Starfire 132mm, Zenitstar80

Commentaar

PK 64+5.1 (Campbells Star)

Klopt Bob, in mijn 10" is het ook geen probleem. Overigens, het object is als zodanig wel zichtbaar in een 80mm, maar niet te onderscheiden van een ster. Daar heb je dan een H-Beta voor nodig. Met een gedetailleerde kaart kun je de positie vastleggen, maar voor de uiteindelijke bevesting met je met een kleine kijker dan blinken.

Groetjes,

Fred

Commentaar

Ha ha, Neerlands nestor van de planetaire nevels heeft weer een mooie uitdaging bedacht.

En dan die obscure benamingen: PK 75+5.1
              Als ik dat intik in Google vindt ik alleen maar buitenboordmotoren op Marktplaats....

Bij Humanson 1.1 brengt Google ons naar een mooie tekening:
              http://www.astrotekenaar.nl/forum/viewt ... 9174b063e4

Gaaf dat dat kan met een 8cm kijker!
              Ik zet ze op mijn lijstje Fred.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

En dan die obscure benamingen: PK 75+5.1
                Als je nog meer van die obscure namen wilt zien:
                http://www.astro-visuell.de/astro/projekt/pn/uebers.htm

Dat zou een leuke vraag opleveren voor een deepsky-quiz: raden waar die afkortingen allemaal voor staan!

(volgens mij wordt de quizmaster dan direct met pek en veren afgevoerd)

Groeten,
                Guus

Commentaar

Ik heb een poging gewaagd dergelijke objecten minder obscuur te maken . Gratis ende geheel voor niksnadanoppes.
                  De lijst telt inmiddels 2600+ objecten (waarvan 62 planetaire nevels) en groeit nog altijd hard.

Enjoy,

Victor
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Of een UHC. Laat ook H-beta door.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
                      http://www.astro-visuell.de/astro/projekt/pn/uebers.htm
                      Geniale site. check deze ook gelijk:
                      http://www.deepsky-visuell.de/

Humason begon als schoonmaker op het Mount Wilson observatorium in de tijd dat Hubble er rond wandelde. Daar sprak hij vaak met de astronomen. Hij ontwikkelde interesse voor astronomie en keek de werkzaamheden af. Later mocht hij zelf opnames maken met de 100" en werd er zeer bedreven in. Waarschijnlijk heeft hij toen wat van die planetaire nevels ontdekt. Maar ik kan me vergissen, misschien is het wel een heel andere Huma(n)son?

Commentaar

Planetaire nevelproject

Ach ja, weet je, de prestaties van kleine (richfield) refractors worden nogal eens onderschat, vandaar dit nieuwe 'project'. Bob heeft tijdens de laatste Deepskydag ook al duidelijk aangegeven dat een kleine kijker tot zeer veel in staat is. Alleen, de gebruiker moet bereid zijn om te investeren, investeren in tijd (=geduld)

Anderzijds: het is ook een kick om objecten die theoretisch buiten het bereik van je kijker vallen te spotten; of objecten met 'exotische' namen. De algemene aanname is: 'Hoe vreemder/onbekender de naam, des te lastiger is te zichtbaarheid...' In de praktijk valt dit wel mee...
                        De meeste pl. nevels hebben een Perek-Kohouteknummer, maar het klinkt wel lekker exotisch...

Buitenboordmotor??? Hahahah, LOL!!! Hoeveel PK-tjes heeft je telescoop? Nou, wel 12 inch hoor...

Groet,

Fred

Commentaar

Bericht van Guus

Hey Guus!

Fraaie site, ik heb met deze amateur gesproken tijdens de ATT. Je bericht over Humanson kan kloppen; Messier en andere waarnemers uit die tijd hebben zich ook op deze manier opgewerkt (Lowell toch ook?)

Wie zou de quizmaster dan moeten zijn?? Jij deed het voortreffelijk tijdens de laatste Deepskydag... Mooi lijstje in ieder geval. Ik ken de meeste namen; meestal hebben de personen meerder ontdekkingen op naam of hebben anderzijds een rol gespeeld in de sterrenkunde.

Groetjes,
                          Fred

Commentaar

Obscure objecten

Hoi Victor,

Ik ga dat morgen eens op mijn gemakske bekijken! Het is nu te laat, bedtijd (00.15 uur)

Groet,

Fred

Commentaar

Humason begon als schoonmaker op het Mount Wilson observatorium in de tijd dat Hubble er rond wandelde. Daar sprak hij vaak met de astronomen. Hij ontwikkelde interesse voor astronomie en keek de werkzaamheden af. Later mocht hij zelf opnames maken met de 100" en werd er zeer bedreven in. Waarschijnlijk heeft hij toen wat van die planetaire nevels ontdekt. Maar ik kan me vergissen, misschien is het wel een heel andere Huma(n)son?
                              Het is inderdaad dezelfde.
                              Ik kwam Milton Humason voor het eerst tegen als ontdekker van een werkelijk schitterende komeet, die rond 1961/1962 minstens net zoveel activiteit ontplooide als bijv. Hale-Bopp.
                              Ik heb de komeet helaas niet gezien (was toen pas 3), maar de fotografische opnamen laten een ongekende ontwikkeling in de plasmastaart zien. Ik kan die helaas niet 1-2-3 terugvinden op het net.

Groeten,
                              Guus

Commentaar

Werken...
                              X