Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste waarneming

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste waarneming

Gisteren voor het eerst mijn nieuwe telescoop kunnen uitproberen!
    Ik had hem maandag al ontvangen, maar die :vloek: wolken maakte mijn leven iedere avond zuur...

Het eerste heb ik mars gezien (tenminste dat neem ik aan)... het werd al heel snel een klein geel/oranje balletje. En bij elke vegroting werd hij uiteraard steeds groter, MAAR niks van details gezien! Dit viel me wel wat tegen eigenlijk... had toch gehoopt op wat donkerdere plekken en misschien wel de polen...

Enigzins teleurgesteld probeerde ik vervolgens Andromeda te vinden. In mijn sterrengidsje kon ik zien dat hij ergens onders Cassiopeia of zoiets te vinden moetst zijn. Dat sterrenbeeld kon ik makkelijk ontdekken dankzij 3 sterretjes in een driehoek. Met het Andromeda sterrenbeeld had ik wel meer moeite!
    Eerst heb ik maar even met mijn verrekijker het gebied waar in Andromeda verwachtte afgezocht, maar helaas kon ik niks vinden. Eigenlijk tegen beter weten in ben ik maar met mijn telescoop met een 32mm oculair hetzelfde gebied gaan afzoeken.
    Tot mijn grote verrassing vond Andromeda na een paar pogingen! Alleen net als met Mars was ik zowel blij als enigzins teleurgesteld....
    Natuurlijk had ik geen hubble beelden verwacht, maar ik had op zijn minst de ovale vorm willen zien en misschien wel iets van de spiraalvorm!
    Wat ik zag was een best wel klein rond wolkje vaag licht. Alleen het centrum was iets helderder. Dat zal dan toch wel de kern van Andromeda geweest zijn dan. Super boeiend natuurlijk dat je naar licht zit te turen al zo'n 2,3 miljoen jaar onderweg is, maar had ik niet iets meer kunnen zien? Ik dacht namelijk dat Andromeda toch wel de 100WATT lamp onder de deepsky objecten was... moet zelfs met het blote oog te zien zijn?? ???: (ok onder betere omstandigheden dan)

Mijn telescoop (GSO Dobson 250mm) moet toch wel meer kunnen??
    Nu denk ik wel te weten wat het probleem was... ik heb gekeken rond 7 uur s'avonds. Ik had best moeite om bepaalde sterren te vinden, zeker nadat ik net buiten kwam en aan het donker moest wennen. Toen ik echter veel later op de avond nog eens naar buiten liep zag ik meteen veel meer sterren! De lucht was denk ik nog een stukje donkerder geworden sinds ik aan het waarnemen was. Eigenlijk meer zwart dan donker blauw. Blijkbaar bestaat er meer dan schemeren en donker... namelijk nog donkerder

Nou ja hopelijk is er snel weer een onbewolkte avond en kan ik eens kijken of ik nu inderdaad meer ga zien dan de eerste poging!
    Is het inderdaad zo dat je de eerste uren na de schemering nog een "niet helemaal" donker hebt?
    ontdekken is de waarheid

Uren is misschien een beetje overdreven, maar na het schemer is het nog bij lange na niet echt donker nee.
    Heb je de telescoop wel een uurtje laten afkoelen buiten??
    Komt de waarneming wel ten goede.

Verder welkom op het forum.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

wel je hebt teminste al een first light kunnen doen
      Arwin mars is geen makkelijk object om te observeren
      het vergt niet alleen een goede lucht maar ook wat ervaring om details waar te nemen
      wat m31 betreft ,je hebt er goed aan gedaan om naar een 32mm oculair over te schakelen
      dit geeft je meer kans om (heldere) objecten te vinden omwille van een groter beeld veld
      hou er ook rekening mee dat luchtvervuiling een venietigende werking heeft om sterrenstelsels,waardoor er veel details verloren gaan of een stelsel zelfs niet meer te zien is
      je kan eens zoeken naar open sterrenhopen ,die hebben iets minder last van lichtvervuiling en sommige zijn zeer mooi om te zien

Commentaar

@ skywatcher

Īk het het idee dat jij wel wat meer weet van het waarnemen, Het zelfde geld voor meer mensen op het forum bijv norbert en miranda.

Misschien is het leuk voor veel wat minder goede waarnemers dat jullie een soort van tips voor ons plaatsen. Ik las ook in een ander draadje dat je je scoop moest laten afkoelen, nooit geweten. En er zijn nog meer van dat soort tips te bedenken.

Ik weet niet of er meer mensen behoefte aan zo'n soort toppic?
        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

to much credit dude , to much credit

Commentaar

Met een Dobson van 25cm moet je toch een mooi aantal objecten kunnen opsnorren.

Kort samengevat: het is een rothobby! Je geeft bakken geld uit voor het zien van wazige vlekjes! MAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...

Oefening baart kunst! Een paar tips

1 Afkoelen --> extreem belangrijk!
            2 Collimeren --> extreeem belangrijk!
            3 Ogen laten wennen aan het donker (plm 20 m)
            4 Ontspan. Gefoceerd kijken doet je bloed wegtrekken en beinvloedt het waarnemen.

Je hebt de andromedanevel al gevonden! :bloemen:
            Dat is sowieso al een begin. En ja, bij goede omstandigheden kun jij met je kijker stofbanden en een duidelijke melkwegstruktuur zien! ook ga je de begeleiders vinden in jezelfde beeldveld!

En mars is visueel heel lastig. Een wazig bolletje. Tip: wacht een uurtje langer en richt je blik op saturnus! Instant beloning!

Groetjes en succes. En bij vragen: vragen!

ps MThomas.
            Een vragenrubriek zou wel leuk zijn ja.
            en
            to much credit dude , to much credit
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ben het eens met dat vragenrubriek
              ik vindt het namelijk makkelijker om vragen te beantwoorden dan zelf vraag en antwoord te bedenken
              @Norbert :lol:

Commentaar

Ik heb mijn kijker zeker niet eerst laten afkoelen. Na een aantal dagen van dichte bewolking kon ik niet wachten om iets te zien. Dit zal zeker bij Mars wel een rol gespeeld hebben. Later toen ik naar Andromeda keek vroren mijn handen bijna vast aan de kijker en zal hij dus wel aardig op temperatuur geweest zijn

Of hij goed gecollimineerd is weet ik niet zeker... als ik zonder oculair in de kijker kijk lijkt het goed te zijn. En sterren zien erg echt uit als perfecte kleine puntjes. Hoe kan ik zeker weten dan hij perfect is afgesteld?

Ik ben bang dat mijn achtertuin niet een van de beste waarneemplekken is. Naast een lange rij oranje straatlichten aan de straat achter mijn huis heb ik ook nog een sportveld in de buurt en een tuincentrum :banghead:
                Gelukkig gaan de lichten op het sportveld en het tuincentrum s'avonds laat wel uit! En ik woon wel precies op het uiterste randje van Eindhoven wat misschien wel een beetje meehelpt...

En ik moet ook maar eens zorgen voor een rood lampje... telkens naar binnen moeten om mijn sterrengidsje in te kijken helpt ook niet echt mee... of natuurlijk de sterrenhemel uit het hoofd leren, maar dat komt vanzelf wel hoop ik
                ontdekken is de waarheid

Commentaar

als ik het goed heb is de 250mm een f/4.5 of 5 ,dan is collimatie toch belangerijk (belangerijker dan mijn f/6)
                  als met grote vergroting naar een ster kijkt en je zet die onscherp moet je een patroon zien van concentrische ringen met daar middenin een donkere ronde vlek die zwart doorkruist is (tenminste als je een vierarmige spider hebt)
                  het eenvoudigste tootje om te collimeren is een collimatie plug

Commentaar

Ok dan is hij toch niet helemaal perfect afgesteld... ik kreeg volgens mij meer halve cirkels om onscherp afgestelde sterren. Kan dit zoveel verschil uitmaken?

Misschien maar eens dat collimineer hulpgeval bestellen dan!

Net nog heel even een blik kunnen werpen op de Pleiaden... helaas komt er net weer een flink wolkenfront deze kant uit :banghead: Had graag straks naar Orion gekeken... zal er wel niet in zitten vandaag...

Ik heb nu al 2 maal een satalliet (ga ik van uit) door mijn blikveld zien gaan... gisteren bij Andromeda en daarnet ook bij de Pleiaden. Komt dat zo vaak voor of heb ik gewoon geluk?
                    ontdekken is de waarheid

Commentaar

een halve cirkel ? kan het zijn dat je kijkrichting dichtbij een muur ofzo was
                      Ik heb nu al 2 maal een satalliet (ga ik van uit) door mijn blikveld zien gaan... gisteren bij Andromeda en daarnet ook bij de Pleiaden. Komt dat zo vaak voor of heb ik gewoon geluk?
                      nope geen geluk ,satelieten zie je regelmatig
                      en soms kunnen ze spectaculair helder worden

Commentaar

Het komt inderdaad best vaak voor dat je een opflitsende Iridium-satelliet boven je woonplaats ziet vliegen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arwin
                          Ok dan is hij toch niet helemaal perfect afgesteld... ik kreeg volgens mij meer halve cirkels om onscherp afgestelde sterren. Kan dit zoveel verschil uitmaken?
                          Yep, het verschil tussen scherp en onscherp beeld!
                          --> dit is DE site om eens uit te zoeken: http://legault.club.fr/collim.html

Misschien maar eens dat collimineer hulpgeval bestellen dan!
                          Goed plan!
                          Net nog heel even een blik kunnen werpen op de Pleiaden... helaas komt er net weer een flink wolkenfront deze kant uit :banghead: Had graag straks naar Orion gekeken... zal er wel niet in zitten vandaag...
                          En ALS je wat ziet, moet je door een dikke laag mist & prut heen.
                          Er gaat nog een trein naar Zuid Frankrijk vanavond!
                          Pech he, vandaag nieuwe montering binnen. Wil m ook proberen :huil:
                          Ja hoor, dat gebeurt nog wel eens. Bij een groot beeldveld heb je ook veel kans. Een vliegtuig voor de maan langs zien schieten is altijd erg gaaf!
                          [/quote]
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

norbert
                            ken ik bij copernicus geholpen worden met collimeren? :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                              norbert
                              ken ik bij copernicus geholpen worden met collimeren? :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:
                              Dat KAN vast wel 8)
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X