Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag Astroforum Kafoepnight 15 september 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag Astroforum Kafoepnight 15 september 2007

Zo, dat was een gezellig uitje! Volgens mij stonden we met een man of 8-9 van de lucht te genieten! Cake van Roel maakte het compleet!

Erg leuk om weer eens andere forumleden te ontmoeten en fantastisch om te zien hoe de hobby leeft!!! Astroforum is echt dè plaats voor iedereen in Nederland die de amateurastronomie een warm hart toedraagt!
    De objecten die ik vanavond heb bekeken waren voornamelijk vage dubbelsterren om mijn observatiegidsen mee aan te vullen. Daarnaast heb ik ook nog de planetaire nevel Caldwell 12 (NGC6826, de "Blinking Planetary") in beeld gehad, als ook de planeten Uranus (klein) en Neptunus (nog kleiner).
    Ed liet me zijn Televue Panoptic even proberen en ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van dat oculair! Goed voor het waarnemen, slecht voor de portemonnaie.

De lucht was erg vochtig en met regelmaat dreven er mistflarden voorbij maar gelukkig was het zicht naar boven prima. Iedereen had dus last van dauw. Ik heb ook weer vroeger moeten ophouden dan ik eigenlijk van plan was omdat m'n 17Ah accu leeg was; de dauwstrips moesten weer stevig aan de bak!

Het was een prima avond, wat mij betreft vaker! Komen jullie ook eens naar het zuiden?

Tot dan,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Mooi dat het zo'n goede avond /nacht werd. Helaas was bij ons de bewolking overheersend. Ik had helaas andere afspraken. Dus zelfs van de open periodes heb ik geen gebruik kunnen maken.
    Tot hoe laat zijn jullie uiteindelijk doorgegaan?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

goeiemorgen! ja het was weer gezellig gisteravond! Helaas te weinig gezien, mede door teveel geouwehoer en teveel condens. Gelukkig is alleen dat laatste te betreuren.

Op het verlanglijstje stonden een aantal opjecten in de Zwaan. Helaas vooral zwakke nevels zoals de sluier, n-amerika, pelikaan enz. Voor deze jongens heb ik toch echt te weinig apertuur. M13 gezien, M27, M57, M56. De cocoon nevel ook nog opgezocht maar zonder succes. Deze is hoe dan ook lastig te vinden met starhoppen omdat hij in een relatief leeg gebied staat. Vlak voor het einde snel een blik op mars geworpen die laag in het oosten boven de horizon uitkwam. Zeer klein, geen detail. Al had ik dat ook niet verwacht zo laag op de horizon in de soep.

Bij victor door de scope nog neptunus en uranus gezien, leuk om ook van het lijstje af te strepen. Op pluto na heb ik ze nu allemaal gehad. Ook de "blinking planetary" waar ik zelf nog even naar op zoek ben geweest zag er bij hem mooi uit. Grappig object, helaas niet enorm interessant.

Double double gescheiden bij 150x, M31 andromeda samen met M32, dubbelcluster. Al met al een gezellige avond!
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Jah het was erg vet. Jammer van de mist, mja. Toch wel mars, jupiter, uranus en neptunes gezien. Een lading dubbels gezien, M31 met volgens mij M32 en nog een aantal clusters. En dat allemaal met een aldi-kijker! Op neptunes, uranus en mars na dan. Alhoewel ik mars wel had kunnen zien als mijn lens niet blank stond van de mist. Ik kon van Roel zijn gemodificeerde polarex mount lenen en dat maakte een overduidelijk verschil! Ook een ander oculairtje deed wonderen. Kortom een prima avondje waarnemen.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Erg leuke avond, wat me opviel is dat ik niet een van de laatste was maar een van de eerste. Alleen clearskies en Ed waren er. Ik ben opzettelijk op tijd van dat feestje vertrokken om de rest niet te verblinden met mijn koplampen.
          Eerst maar opgesteld daarna als eerste de zoeker uitgelijnd op Jupiter.
          Direct hem (of is het haar) maar even bekeken en ik kon met 50x toch nog 1 band zien. Hij stond behoorlijk in de wolken dus erg veel was er verder niet te zien.
          Daarna heb ik de ringnevel opgezocht met enige hulp van Ed. Ik moet nog wel even wennen aan het starhoppen en ik moet er ook nog wel eens aan denken dat ik met de reddot finder niet 1 oog dicht knijp.
          Daarna nog naar de halternevel gegaan en ook hierbij hetzelfde verhaal, maar toch nog in beeld gekregen. Bij de halternevel begon ik al te twijfelen of er al dauw op de lens stond, maar de lens was nog helemaal schoon. Ook mijn oculair was nog geen dauw op te zien. Maar toch zag alles er veel waziger uit bij mij dan bij anderen. Ik heb de halternevel ook nog bekeken door de 130mm van Ionize, en daar zag hij er veel helderder uit.
          Toen ben ik maar eens gaan kijken naar de zenitspiegel en daar zat dus dauw op.
          Roel raadde aan om eventjes met manden handen eromheen de spiegel op te warmen en daarmee de dauw weg te halen, maar hoelang ik ook bleef staan, de dauw ging niet weg.
          Toch nog maar even een poging gewaagd om M-13 in het vizier te krijgen, maar ik heb M-13 alleen gezien door de Aldi-kijker van Ruben.
          Op het laatst nog door de scoop van clearskies naar Uranes en Neptunes gekeken en de blinking planetary.

Toen ik 's avonds thuis kwam heb ik direct maar even de zenitspiegel uit elkaar gehaald zodat de dauw kon wegtrekken, maar 's ochtends stond er nog steeds een waas op. Wordt vervolgd in een nieuw topic.

Het was een geslaagde avond en zeker nog een keer doen. Het is een uitstekende locatie met open zicht.
          Tot de volgende keer.
          Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Ik heb een prima avond gehad gisteren in de Kafoepstraat ! Eindelijk eens een keer leuk waarnemen met mede-enthousiastelingen, zonder gezeik over centen, lidmaatschappen en 'hee, kijk nou, hier staat een kletskop !'

Ik heb ook minder waargenomen dan gepland, maar toch nog wat leuke objecten gezien. M56 en M71, tweede kleinere bolhopen die minder indrukwekkend zijn dan M13, maar toch de moeite van een bezoekje waard. Uiteraard M13, M57, het trio M31, 32 110 en de dubbelhoop in Cas.
            Voor het eerst in mijn leven Uranus gezien door de Meade van Clearskies.
            Daarnaast gewoon lekker gebabbeld en met iedereen meegekeken. Erg gezellig allemaal. Jammer alleen dat mijn kids vanochtend om 07.00 uur weer naast mijn bed stonden
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Ja, leuk! Het was weer supergezellig ondanks de niet zo beste hemel. Kafoep is leuker dan welke sterrenwacht dan ook. Van gecomputergestuurde LX200 tot plastic Aldi-scoop: iedereen heeft evenveel lol en neemt met plezier waar, en daar gaat het om!

De transparantie liet een beetje te wensen over, maar de klassiekers heb ik toch weer prima kunnen zien. M27 (een vlug schetsje van gemaakt), Sluiernevel, M13, M57, M56 etc. Ook leuk om weer wat nieuwe forumgezichten te zien (nou ja, zien..)

Hoogtepunt van de avond was voor mij Uranus en Neptunus. Victor was ze beetje aan het afzeiken, maar ik vond het erg leuk om ze eens te zien. Vooral Neptunus als miniscuul grijsblauw bolletje, want die had ik nog nooit gezien. Nu heb ik ze allemaal gehad!

Webboarder, waar zijn je foto's?
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Foto's kan ik morgen pas plaatsen. De pc waar ik nu achter zit, zit geen photoshop of andere software om de foto's te verkleinen (ja mspaint, maar das ook niet echt een oplossing) en aangezien ze behoorlijk groot zijn, lukt uploaden niet eens.
                Even geduld dus nog .

Commentaar

Nog een klein "ontdekkinkje"..!
                  Ik had het gisteren met sommigen over de objecten in mijn gidsen en hoe ik terwijl ik die observeer er details over vastleg (memorecorder, later uitwerken).
                  Mijn vermoeden was dat er rond de dubbelster Struve 2852 wel eens een open cluster kon liggen... Bijna goed, het blijkt het asterism de "HD209203-Group". Had ik in ieder geval nog nooit van gehoord!
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                    "HD209203-Group"
                    Origineel geplaatst door Clearskies
                    Had ik in ieder geval nog nooit van gehoord!
                    goh... :P
                    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Veel foto's heb ik niet gemaakt, maar je kunt wel een leuke impressie krijgen van wat de mist met het omgevingslicht doet.
                      KLIK

Commentaar

Werken...
                      X