Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First (en second) light Dobson!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First (en second) light Dobson!

En eindelijk was het dan zover! Het was helder, de telescoop gecollimeerd (bedankt nog, Nop!) én ik heb nu een plekje in de tuin van waaruit ik kan waarnemen! Na het eten heb ik de telescoop meteen buiten gezet om af te koelen en de red dot finder fatsoenlijk uit te lijnen. Direct toen het donker was ben ik naar buiten gegaan. Het viel een beetje tegen met de seeing: het was erg vochtig, en de lucht niet zwart, maar grijs.

Als eerste heb ik M13 opgezocht. Een kleine, mooie, compacte bolhoop die ietsje vager aan de randen was. Deze sterrenhoop leek trouwens een beetje blauwig.

Vervolgens voor de eerste keer het Wilde Eendcluster opgezocht. Hij viel een beetje tegen. In diverse verslagen heb ik gelezen dat het (met een beetje fantasie) inderdaad op een vliegende eend lijkt. Maar dat kon ik nou helemaal niet vinden. Dat zal misschien door de weersomstandigheden komen. Individuele sterren waren niet zichtbaar (op 1 na). Ik zag een duidelijke "hoekvorm" die het beste te zien was door perifeer te kijken. Klein, maar erg mooi!

Vervolgens op zoek naar de Ringnevel, die ik eigenlijk vrijwel direct in beeld had staan. In eerste instantie zag ik geen ring, maar een vaag bolletje. Maar hoe langer ik keek, hoe meer ik een ringvorm begon te zien. Het object was trouwens erg klein. Ik had gedacht dat het veel groter zou zijn.

Toen de bolhoop M56. Deze was wel erg zwak en het beste te zien door perifeer te kijken.
    Vervolgens M71. Deze was alléén zichtbaar door er net naast te kijken. Keek je er direct naar, dan zag je nauwelijks iets.

Als laatste de Andromedanevel opgezocht. Deze was zeer helder en groot met een duidelijke verdichting in het midden. Het stelsel was een klein beetje afgeplat en was vager aan de uiteinden. Ik heb nog geprobeerd de begeleiders M32 en M110 te vinden, maar dat is helaas niet gelukt.

Ondanks de slechte omstandigheden ben ik heel tevreden met deze avond!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Geweldig Demelza, eindelijk maar dan toch. Ik hoop dat je snel weer meer objecten mag vinden.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Mooi verslag Demelza maar wat is een perifeer ik ben nog erg vers met astronomie

Commentaar

Perifeer kijken is naast het object kijken, dus niet recht erheen. Op die manier is het object beter te zien.

Commentaar

Graag gedaan hoor Proficiat met je first light! Stap 2 is varieren met oculairs. De ringnevel is heel l*llig als je deze laag vergroot. Neem daarvoor bijvoorbeeld eens een 10mm oculair. M13 kun je al goeddeels oplossen met jouw kijker.
          De wilde eend staat al laag. Was het bij jou ook zo vochtig?
          @Schim: perifeer is een beetje 'naast' het object kijken. Je vangt dan wat meer details op omdat je 'kijkt' met gevoeliger delen.
          Maar hoe dan ook: proficiat en leuk dat je zo fanatiek bent!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Tof idd, die first light. Feli hoor, was alleen te ziek om gisteren (hoesten de hele nacht :S) nog mijn kijker buiten te zetten. Ik vroeg me alleen af bij het lezen van je leuke verslagje: M13, klein?
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb de 10mm oculair gisteren geprobeerd te gebruiken, maar dat was waardeloos. De opening om doorheen te kijken is veel te klein. De volgende aankoop zal een fatoenlijk 10mm of 12mm oculair zijn. Gister heb ik de 25mm en 32mm gebruikt.

Het was gister behoorlijk vochtig en sterrenbeelden waren nauwelijks te onderscheiden. Ondanks dat ben ik tevreden met wat ik toch nog heb kunnen zien gisteravond.

Commentaar

Bedankt voor de uitleg van het perifeer

Commentaar

Buiten verwachting was het ook vanavond helder, dus snel de telescoop weer in de tuin gezet. De transparantie was veel beter dan gisteravond, maar dat duurde helaas niet al te lang. Alsof dat nog niet genoeg was raakte het ook bewolkt. Gelukkig heb ik toch nog wat objecten kunnen zien.

Als eerste weer het Wilde Eendcluster. Ik wilde die "vliegende eend vorm" nu toch wel eens zien, maar dat is me weer niet gelukt (te weinig fantasie?). Het object was deze keer wel veel beter te zien dan gisteren en na lang kijken waren er individuele sterren zichtbaar.

Vervolgens M71 opgezocht. Deze was erg zwak, maar duidelijk te zien door het 32mm oculair. Perifeer kijken was echter wel noodzakelijk. Hier waren geen individuele sterren zichtbaar. Ik was op zoek naar de Halternevel, en ik dacht dat het deze was. Na nog eens goed op de kaart gezeten te hebben zag ik dat ik per ongeluk M71 opgezocht had.

Uiteraard heb ik hierna wel de Halternevel gezocht. Dit was een grote, duidelijke "vlek", maar ik kon geen haltervorm onderscheiden. Er vloog nog een meteoor door het beeldveld heen. Erg apart!

Hierna CR399 gevonden. Dit is een zeer groot open cluster dat nauwelijks in het beeldveld van mijn 32mm oculair paste. Er waren een aantal zeer heldere sterren in deze sterrenhoop.

Toen M56 gevonden: een kleine, compacte bolhoop met een verdichting in het midden. Aan de uiteinden was hij vager.

Als laatste weer de Anderomedanevel gezocht. Deze keer heb ik 1 van de begeleidende stelsels gevonden. Tenminste, dat denk ik. Ik weet ook niet of het M32 of M110 is geweest. Het object was een heel stuk kleiner dan de Andromedanevel, stond ernaast en leek op een vage ster. Als iemand weet wat dit is geweest, dan hoor ik het graag!

Helaas werd de seeing met de minuut slechter en de bewolking kwam snel opzetten. Al met al ben ik blij dat ik toch nog (onverwacht) heb kunnen waarnemen!

Commentaar

Demelza: misschien heb je iets aan het volgende plaatje?

Aan je beschrijving zelf kan ik niet veel zeggen, misschien kan je hier meer mee.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Dat moet dan haast wel M110 geweest moeten zijn, gezien de positie. Thanx!

Commentaar

Re: First (en second) light Dobson!

Origineel geplaatst door Demelza
                        Vervolgens op zoek naar de Ringnevel, die ik eigenlijk vrijwel direct in beeld had staan. In eerste instantie zag ik geen ring, maar een vaag bolletje. Maar hoe langer ik keek, hoe meer ik een ringvorm begon te zien. Het object was trouwens erg klein. Ik had gedacht dat het veel groter zou zijn.
                        Planetaire nevels zijn intrinsiek erg kleine objecten als je ze vergelijkt met andere nevels (en zeker met sterrenstelsels). Het is immers, zoals je weet, gas dat vanuit 1 ster komt, en dus nog relatief dicht bij die ster in de buurt hangt. Het neemt dus de ruimte in rond 1 ster, terwijl een 'gemiddelde' gasnevel, zoals bijvoorbeeld de Orionnevel, een gebied beslaat waarin zich vaak honderden of duizenden sterren bevinden. Daarnaast wordt een planetaire nevel slechts aangestraald door een miezerig, klein (weliswaar heet) sterretje, terwijl dit aantal voor het (misschien extreme) geval van de Orionnevel veel groter is (en het trapezium bestaat uit verschrikkelijk heldere, hete sterren). Een planetaire nevel valt dus denk ik wel vaker tegen.

Origineel geplaatst door Nop
                        De ringnevel is heel l*llig als je deze laag vergroot.
                        Wat is daar nou lollig aan?!?!? :P
                        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                          Dat moet dan haast wel M110 geweest moeten zijn, gezien de positie. Thanx!
                          Het zou toch wel eens M32 kunnen zijn, Demelza, als ik zo vrij mag zijn. Ik heb indertijd hetzelfde probleem gehad met identificeren van M110 en M32. Het vlekje van M31 is echter veel kleiner in je kijker dan op de foto, waardoor (in de kijker) M32 veel verder weg lijkt te staan staat van M31 dan je op de foto inschat. M110 ligt dan nog weer een stuk verder en aan de andere kant van M31.
                          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Re: First (en second) light Dobson!

Origineel geplaatst door sluys
                            Planetaire nevels zijn intrinsiek erg kleine objecten als je ze vergelijkt met andere nevels (en zeker met sterrenstelsels).
                            Mijn ervaring met deze subtiele objecten is dat ze vaak het beste 'gezien' worden met perifieer kijken. Dan bedoel ik niet alleen de waarneming, maar vooral het bevestigen dat je de nevel daarwerkelijk in beeld hebt. Met perifeer kijken licht de nevel vrijwel altijd op en blijft het omringende sterrenveld gelijk. Het beste voorbeeld hiervan is de "Blinking Planetary", maar het verschijnsel is bij bijna alle planetaries aanwezig.
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

@Sluys: Helemaal waar, maar ik meen me te herinneren dat ik de Ringnevel al eens veel groter gezien heb in Duitsland door de kijker van Ko, maar ik was toen nog niet zo heel bewust bezig met waarnemen, dus daar kan ik me ook in vergissen. En daarbij is die kijker ook een stuk groter. Vandaar dat ik had verwacht dat hij toch wel ietsje groter was dan hetgeen ik zag.

@Hyperion: Ik ben er vrij zeker van dat het M110 geweest is, gezien de positie. Ik zag het object links naast de Andromedanevel, dus moet het volgens het kaartje M110 zijn geweest (tenminste, de Dob geeft toch ook een spiegelbeeld he?).

Commentaar

Werken...
                              X