Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslagje Copernicus 14 september

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslagje Copernicus 14 september

Leuk die grote kijker. M31 en begeleiders zichtbaar, de cirrusdelen en natuurlijk de halternevel. H en X persei en natuurlijk de ringnevel. Voor de rest geen spannende zaken gezien, maar toch fijn even waargenomen te hebben. Ik bestrijd de stelling dat een grote kijker bij lichtvervuilde hemel geen zin heeft nu ten zeerste, ondanks dat ik aanhanger was van die theorie. Je hebt namelijk MEER licht dus je kunt met bijvoorbeeld OIII MEER filteren!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hele maal mee eens. Deze redenatie heeft bij mij destijds sterk bijgedragen tot het weer herintreden in de sterrenkunde terwijl ik toch in een sterk lichtverontreinigde omgeving woon. Als je een donkerder omgeving gewend bent, gaat er weinig aantrekkingskracht uit van een lichtvervuilde situatie. De truc om dan toch plezier te beleven aan visueel waarnemen is een kijker met een grote opening te gebruiken en te filteren. Dat het met het blote oog dan nog steeds wat tegenvalt is "jammer dan".
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

De telescoop is open, toch? Heb je dan geen last van (in)direct licht op je spiegel?
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Om die reden heeft een Dobson vaak hoge randen om de spiegel Demelza. Houdt heel veel licht tegen.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Én bestaan er shrouds. Deze houden nog meer licht tegen.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Licht op je spiegel is volkomen oninteressant. Daar mag een schijnwerper op staan. Extra licht in je oculair wil je vermijden.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Secondaire reflecties vergeten Eric? Er kunnen hierdoor spookbeelden ontstaan.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

En toch blijf ik voorstander van grotere telescopen EN geen lichtvervuiling.
                Nop, ik respecteer je mening in deze, maar graag niet in het publieke domein ventileren, svp

pun intended overigens,

voor niet Edjuh compatibiele lezers ; gelijk heb je nop, maar niet hardop zeggen ;>
                EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                  Secondaire reflecties vergeten Eric? Er kunnen hierdoor spookbeelden ontstaan.
                  Goed lezen, flapdrol
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

spookbeelden
                    Zijn spookbeelden de aanleiding voor jou om je woonplaats "geheim" te houden? :P
                    Exacte woonplaats zeg ik niet, maar omg. Den Haag-Rotterdam
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                    X