Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Les Granges

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Les Granges

Ok, hier een klein verslag van men eerste week onder een echt donkere hemel.

Les Granges, sommigen onder jullie kennen het wel,
    het Telescoop huisje van Olly Penrice, de oud leraar engels/astronoom.
    geweldige gastheer! geweldige gids van de hemel, en I just love that British Wit.
    Plus in zijn CDrekje lag Django, Miles, Bob Dylan en meer van zulke types dus kwist dat ik er goed zat :-)
    En hij heeft er ook hopen interessante lectuur, je hoeft geen boek mee te nemen.

Perfect gelegen in een klein dorpje met +-12 inwoners, zuivere lucht, donkere hemel, prachtige natuur dieren en bergen (waaronder de buizerd die dagelijks boven het huis thermiek kwam zoeken), een 20" Dobson die luistert naar de naam Sir Isaac, wat wil je nog meer.
    goed de dichtsbijzijnde bakker is op 3 km maar wat dan nog.

We hebben 7 nachten een perfect vrije hemel gehad en wat ik allemaal gezien heb is te lang om op te noemen, een paar van de mooiste zijn zeker,
    Andromeda galaxy, Whirpool Galaxy, Double cluster, Hercules Cluster, Veil Nebula, Cresent Nebula, Orion nebula (jaja winter komt eraan), Dumbell, lagoon en Ring nebula.
    Deze waren daar zo duidelijk en zo mooi. en je zag de meeste met het blote oog hangen.
    Stephen's Quintet hebben we ook kunnen bespeuren, en een paar rode giganten en dubbele sterren gesplit.
    Kheb zelf neptunus gezien, maar daar was niet zoveel aan. (correctie, Neptunus was leuk blauw, het was Pluto en Uranus die nogal tegenvielen... net herkenbare schijfjes)
    En natuurlijk nog vele andere sterrenhopen, maar M13 is toch wel het mooist, zeker door de 20" dan lost ie bijna helemaal op en kijk je naar een foto zoals in de boekjes.

Qua telescoop gerief waren er de genesis televue, de 20" Dobson, en een 10" sct meade. khad zelf men oranje beauty C8 mee en men kameraad een meade 10" newton.
    wat ik geleerd heb, buiten de ligging van vele objecten, Mijn C8 rocks!! echt de 2" meer van de meade's waren zeker geen partij, men C8 haalde veel duidelijkere, mooiere en scherpere beelden.
    Olly zelf was onder de indruk telkens als ie er door keek, en mompelde dingen als, this is a very fine telescope, sharp and good contrast.
    it's really good, very good optics. elke avond opnieuw.
    Dodi had dubbel en dik gelijk!
    Goed, Sir Isaac had veel meer resolutie vermogen en lichtopvang, maar de andere telescopen waren zeker geen verbetering tov. de C8.
    het brede veld in de Televue was natuurlijk wel leuk.

Ook, vergeet Televue panoptic Ep's, we hebben de 35mm en men 40mm Burgess TMB vergleken, en ze zijn zeker even goed, kverkies zelf de TMB, makelijkere inkijk, en geen blackouts, waar ik bij de Televue last had van massa's blackouts. maar dat kan natuurlijk persoonlijk aan men ogen liggen en pupilgrootte en wat niet al.
    Olly zelf was ook wat aan het mompelen, want hij kon niet geloven dat het zo close kon zijn.
    En als je de prijs bekijkt is het snel beslist. Ik wacht op de andere focal lenghts.

Men Antares Zoom heb ik wel verkocht deze week.
    Kreeg er nog wel mooie beelden mee, maar 8-5mm op een C8 is net teveel voor de meeste avonden en kwam met heel fijn focussen wel scherp, maar niet echt de moeite, kga een geweldig 10mm EP kopen voor dat geld. Hij kwam ook niet in focus in de Televue, de Dobson en de SCT meade, hij werkte wel PERFECT op de 10" newton van men kameraad, dus hij heeft hem nu. Ja met die scope was dat oogstuk echt een droom.. breed veld en hoge vergroting, scherp en contrastrijk.

Nop moet ik wel gelijk geven, die baader UHC, mja daar is niet zoveel aan, het verschil met of zonder ginder was haast niet te merken, gelukkig had Olly een Orion OIII nevelfilter, en dat maakte plots wel een drastisch verschil, nevels werden veeeel groter en duidelijker.

Kdenk dat ie me daar vaker gaat terugzien.
    het is gewoon heerlijk daar, overdag blauwe hemels en warme zon,
    en s'nachts zie je de melkweg zo uit de bergen verschijnen.
    Ook het aantal vallende sterren dat we gezien hebben is niet te tellen,
    zelf zo van die hele felle die effe een paar seconden nog een lang spoor nalaten...
    Ach ik ben bevredigd.
    hoewel de rit terug naar het noorden valt wel tegen... je zag zo al een grote depressie hangen boven onze landen, en dat is dan het weer, niet de mentaliteit... hoewel?

en dan éénmaal belgië binnen wordt je geconfronteerd met kilometers erg vervelend oranje licht, het was zelf lastig om in te rijden aangezien dat het je zo verblind, zoveel impulsen, zoveel drukte, zoveel reclame, zoveel grijze gebouwen, veel te veel licht... man man wat was dat storend en ontmoedigend. De rust die je gemoed had tijdens die week in Les Granges is op 10 minuten weer helemaal verstoord.
    En denk dak hier effe niet op sterren moet wachten want het is al weer dagen bewolkt... plus kvrees dat ik hier de stofbanden in Andromeda niet moet verwachten.

maar goed volgend jaar weer... hip hoi! Zeker weten.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Hele leuke verslag om te lezen Batchainpuller!

Van mij mag dit best in het waarnemen topic.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Thanx, ja khad het in off-topic geplaatst, want kwist niet of het nu wel voor waarnemen in aanmerking kwam, en meestal als je het in Off topic zet komt het meestal wel ergens terecht, ook al is het de prullemand.

Kben echt nog ginder met men geest, tja de ziel reist te paard zeker?
      Etoile St cyrise de naam zelf al is perfect.
      Longitude 5 deg. 38’ East, Latitude 44 deg 19’ North, altitude 900 metres.
      Der zullen zeker nog wel betere plekken zijn op deze aarde voor een donkere hemel, maar ginder is het echt wel een droom, Leuk huisje om in te vertoeven, gezellige living en grote keuken, en geweldige telescopen.
      En voor de niet vegetariërs het lokale lamsvlees is uitstekend!
      En we hebben ook pruimentaart gebakken met rozen en lavendel allemaal groeiend binnen 100 meter van het huis.

En dagelijks zie je de lokale Schapenherder met zijn kudde voorbijtrekken, hij blijkt een niet al te slimme veel te enthousiaste herdershond te hebben, hij denkt dat het een border collie is, maar dat is het niet. en de leider van de kudde schapen is een Geitenbok, geen ram?
      sja alles kan zeker.

Der staat nog een Ruïne langs zijn huis, maar de eigenaars willen niet verkopen... anders wist ik wel waar ik een klein buitenverblijfje met koepel zou zetten :-)
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Goed verslag! Dit maakt me enigzins wel jaloers..
        Tijden niet meer op zo'n donkere plek geweest.. Lijkt me ook een zeer gastvrije plek als ik het zo lees
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

De link vind je via robtics links.

euhm ja je betaalt er wel wat voor, maar we hebben de kosten met zijn zesse gedeeld dus eigenlijk valt dat prima mee.

Deze week zitten er nog astroforumers uit der Nederlanden.
          Kraad het zeker eens aan.

Kzou graag ook eens in de winter gaan, maar das echt voor de Die hards,
          kvermoedt dat het erg koud wordt op een winternacht.
          Kvond het zeker een gastvrije plek.
          Olly kwam enkel overdag even langs als ie iets nodig had of om te zeggen dat er een marktje in het dorp is op die dag.
          Of om even naar de RC zweevertjes te kijken die we meehadden en een klapje te slaan over pulserende sterren of Dobson telescoop bouw :-)

Der zijn geweldige wandelroutes en riviertjes om te zwemmen vlakbij.
          Barbequesetje en outdoorvuurtje staan klaar, grote houten tafel met grote tegels als onderleggers.
          NJa khad het er echt wel naar men zin, het leek echt of je week alleen op een bergflank woonde met 5 geweldige telescopen en een donkere hemel.

En dan heb ik het nog niet over de spiraalvormen van M51 gehad ook al stond ie laag, De stofbanden van Andromeda met twee sattelietgalaxy's in het EP, De veil nebula, licht groengetint door de filter en zeer uitgestrekt en contrastrijk en helder door de 20", De dubbele cluster in de verrekijker en de Pleiaden en Heyaden.
          Kheb ook nog mooie beelden van Jupiter en Mars gezien, en Neptunus als klein blauw schijfje.
          En tja om het even waar je je telescoop richt in de Melkweg krijg je een prachtig sterrenveld, en de clusters en nevels liggen er voor het rapen,
          kvond het eigenlijk wel wat belachelijk twas gewoon teveel, het werd er ook niet donker omdat er zoveel sterrelicht is...
          kben dit als belgische stadsjongen ook niet gewend, laatste keer dat ik de melkweg zag was 2 jaar geleden 40 km verderop dan waar ik nu zat.

Damn, kben nog maar twee dagen thuis onder een bewolkte hemel en kheb zoiets van argh wat doe ik hier. Het is daar zo rustgevend.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Heerlijk om te lezen zeg. Krijg ook zin om eens te gaan. Heb van astrolega's al goede berichten gehoord. Leuk dat je ook je eigen telescoop mee had. c8 is fijn onder donkere hemel he!
            Ik kreeg ook migratiedrang. In Zweden zoeken ze nog mensen..
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Yes Nop Migratiedrang,

kheb geen grotere telescoop nodig, maar een donkerder stuk hemel :-)

Ja de C8, kben echt zo blij, hij heeft het heel goed gedaan gezien zijn leeftijd.
              En er zijn twee avonden geweest waarin beide Meade-eigenaren met hun software aan het kloten waren, want het deed toch maar niet wat men wilde,
              en ik zat daar met men analog setting circles en correctiedrive.
              Functioneerde perfect.

Kga hem heel goed uitrusten en mss ook toch een poging wagen op astrofotografie.
              En als iemand een '70's C14 te koop weet??? :-p

Zweden, zweden lijkt me ook leuk, voordeel belachelijk veel mooie blonde vrouwen, mooi landschap, wss donkere hemels.
              Nadeel erg duuuur, Kouder weer nog, maar mss niet slecht gezien voor de toekomst, als frankrijk zo dor wordt als binnenland spanje, en zweden aangenaam warm..
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                Deze week zitten er nog astroforumers uit der Nederlanden.
                Daar was ik er eentje van ;-)

Wij hebben van zaterdag t/m woensdag perfect weer gehad. Donderdagavond was er sluierbewolking. Vrijdagavond heb ik niet meegemaakt, want mijn vrouw en ik zijn vrijdagochtend terug naar huis gekeerd i.p.v. zaterdag.

Wij waren met een groep fotografen van de Vereniging Astrofotografie. Visueel heb ik vooral met mijn Vixen 6,5x44 mm binoculair genoten van de melkweg. De sluiernevel was duidelijk zichtbaar door het verrekijkertje, zonder filters! Ook het zodiakale licht kunnen zien tegen de ochtend in het oosten. Uitzonderlijk donkere en transparante hemel!

Bijgaand een sfeerplaatje van mijn telescoop tegen de fonkelende sterrenhemel boven Etoile St. Cyrice.

Groeten,

Maurice
                Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Hey Maurice,

Kwist wel dat je daar zat :-)
                  en prachtige sfeerfoto!!

En dan heb je toch een paar geweldige nachten gehad, van zaterdag tot woensdag helder met nieuwe maan. mmm

Kheb gisteren hier nog eens men telescoop buiten gezet voor de eerste keer sinds, het was niet bewolkt en kon toch wel een tiental sterren zien.
                  effe mars en andromeda en zo, en kmoet zeggen, goh dat valt dik tegen hier, kmis de sterretjes in les granges.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                  X