Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

7 sep: Tour Andromeda en meer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

7 sep: Tour Andromeda en meer

Gistermiddag zag ik op verschillende weersites dat het helder zou worden. En inderdaad, het werd kraakhelder! De lucht was heel transparant, maar wel vochtig.

Zoals ik al in het andere topic vermeld heb wil ik het dit seizoen anders aanpakken. Ik ga elke keer alle objecten per sterrenbeeld langs die in mijn telescoop te zien zijn. En op mijn eerste waarneemavond van het nieuwe seizoen wou ik Andromeda helemaal uitkammen. En dat is bijna gelukt. Hieronder mijn verslag.
    Ik gebruik trouwens een 150mm F5 Newton op een EQ3 onder mag 5 hemel. Gewoon op mijn balkon!

Ik had van te voren natuurlijk een lijste gemaakt met welke objecten in Andromeda te zien waren en heb ze één voor één opgezocht.

Sterren

1. Almach: prachtige dubbelster! Is naar mijn mening net zo mooi als Albireo. Echt een aanrader!

Sterrenstelsels

M31/32/110 : Alle 3 in één beeldveld te zien. Altijd heel mooi om te zien en vooral bij een vergroting van 30 komt het meeste detail naar voren. M110 was in het begin van de avond alleen bij perifeer kijken te zien, maar later toen Andromeda hoger stond was dat niet eens nodig. Ik heb nog verscheidene pogingen gedaan om NGC 206 te zien, maar zonder succes. Daar heb ik toch wat meer opening voor nodig.

NGC 1023: Behoorlijk helder sterrenstelsel. Perifeer kijken is niet nodig. Bij langdurig kijken komt de kern naar voren. Dit is een mooi stelsel die redelijk makkelijk te vinden is door middel van starhoppen.

NGC 404: Ghost of Mirach. Wat een prachtig object is dit zeg! Dit is een stelsel die zich op luttele afstand van Mirach bevind en is behoorlijk helder. In één beeldveld geeft dit object een heel mooi beeld, dit is echt een aanrader voor telescopen vanaf 15cm! En je hebt hem binnen een seconde gevonden.

NGC 891: Ik heb me helemaal suf gezocht naar dit stelsel, maar helaas niet kunnen zien. Ik wist zeker dat ik op de goede plaats zat te kijken, maar hij was niet te zien.

Open sterrenhopen

NGC 752: Een hele grote open sterrenhoop. Hij bevind zich tussen Almach en Triangulum en is echt helder.

NGC 7686: Moest ff zoeken maar uiteindelijk gevonden. Dit is een sterrenhoop dat amper van de achtergrond te onderscheiden is. Het heeft een beetje vorm van een huisje. Een hele opvallende oranje ster in het midden.

Planetaire nevels

NGC 7662: Oftewel the Blue Snowball. Een zeer heldere planetaire nevel! Bij een vergroting van 30x is hij niet eens van de sterren te onderscheiden. Bij 120x was hij het beste te zien. Je kunt makkelijk zien dat de kern donkerder is dan de rest. Dit is ook een aanrader!

Dit is voor hoever ik in Andromeda kwam. Helaas NGC 891 niet kunnen zien. Nadat ik klaar was met Andromeda heb ik ook een paar andere objecten aan de oostelijke hemel bekeken. M34, M76, M15, M45 Dubbelhoop en paar open sterrenhopen in Cassiopeia. Mars ook ff bekeken, maar nog geen detail te zien.
    Al met al een zeer geslaagde waarneemavond! Ik heb tot 2 uur kunnen waarnemen voordat alles dicht trok.

Groetjes

AtodaZ
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Re: 7 sep: Tour Andromeda en meer

Origineel geplaatst door AtodaZ
    Zoals ik al in het andere topic vermeld heb wil ik het dit seizoen anders aanpakken. Ik ga elke keer alle objecten per sterrenbeeld langs die in mijn telescoop te zien zijn. En op mijn eerste waarneemavond van het nieuwe seizoen wou ik Andromeda helemaal uitkammen.
    Ik had van te voren natuurlijk een lijste gemaakt met welke objecten in Andromeda te zien waren en heb ze één voor één opgezocht.
    Misschien het je wat aan dit lijstje of deze gids en de rest op deze pagina.

Daar heb ik het voor gemaakt!

Veel plezier,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik had jou site al gezien Victor en ik heb echt respect voor je dat je dat allemaal gemaakt hebt! Elke keer wanneer ik een lijst voorbereid ga ik jou site langs, heb ik ook met Andromeda gedaan
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Je kan ook gewoon op 'print' drukken :smartass ..!

"SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
        X