Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Toch nog genoten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toch nog genoten

Tja, daar zit je dan in Amsterdam, terwijl in Limburg een hele kudde forumleden lekker op de camping zit en hopelijk ook nog wat gaten in de bewolking heeft.

Hier is het in ieder geval wel helder en er staat een pas aangeschafte (tweedehands) Tento 20x60 te wachten op first light. Eens kijken of die kan helpen mij te verzoenen met mijn afwezigheid bij het Limburg weekend.
    Al meteen realiseer ik mij weer dat Hyperion e.a. heel erg gelijk hebben met hun pleidooi voor de verrekijker. Die brengt je emotioneel dichter bij je onderwerp, maakt zoeken gemakkelijk en laat heel andere dingen zien dan welke ander telescoop ook.
    Toch eens kijken of je er ook kleinere dingen mee kunt zien:
    M11 - heel mooi, asymmetrisch vlekje met steeds de suggestie van losse sterren en dan toch weer niet
    M27 - gemakkelijk, behoorlijk helder, maar geen enkel detail
    M15 - Anderhalf beeldveld rechtsboven Enif, vormt samen met de sterren in de nabije omgeving een soort mini-dolfijn, eigenlijk alleen een heel onscherpe ster
    M2 - niet naartoe te starhoppen, staat niets in de buurt, net zoiets als M15

De hele Zwaan is erg mooi in een verrekijker en brengt me nog even terug in de zomerse bergen. M29 is zo gevonden.

En dan: M31, de Andromedanevel, in mijn ogen vaak mooier in de verrekijker dan in welke telescoop ook. Inderdaad, ook nu heel fraai, groter te zien dan in een 114/500 Newton. Wacht eens even, ik heb toch pas voor het eerst M32 gezien, waar stond die ook alweer? Lastig om dat beeld in gedachten weer te spiegelen. Maar ik zie wel iets vaags, daar bij die drie sterretjes op een rij. Kaart erbij (of eigenlijk Planetarium) en verdomd .... precies de goeie plek. Dat is wel heel erg stoer!

Dan moet toch ook M71 kunnen lukken? Kijken, zoeken, wachten, nog meer kijken, diep ademhalen, zuurstof naar die ogen, nog meer kijken .....Niets, nada, noppes. Mooi, weer met de benen op de grond.

Maar van die Tento ga ik nog veel plezier hebben.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Ik ben zo vrij om dit topic maar te zien als het weekendverslag van de non-limbodancers.
    Net als jij, ErciB, heb ik gisteravond dat gebied (Cygnus) eerst met de verrekijker afgestruind. Ik probeerde NGC 7000 (Noord Amerkanevel) te vinden maar dat ging niet met de 10x50. Volgens overlevering moet dat wel kunnen maar mij lukte dat dus niet. (Nog niet!) Dit alles omdat het eigenlijke doel was om mijn nieuwe OIII-filter met mijn dob eens uit te proberen.
    En wat een effect geeft dat! NGC7000 rolde als een mistbank de kijker binnen met een ongelooflijke detailrijkdom. Eigenlijk mooier dan vele foto's die ik gezien heb. (Daarop is de nevel weliswaar vaak goed te zien maar zijn de sterren meestal overbelicht.) De golf van Mexico, de inham naar het Panamakanaal. In een woord prachtig! Ook de Pelikaannevel (IC5070) heel mooi in beeld gehad. De donkerte tussen bek en lijf ook kunnen zien, hoewel de vorm van pelikaan niet duidelijk was.
    Ach ja, toen maar meteen enkele open sterrenhopen "gepakt". NGC6834, 6866 en 7044.
    En toen was de hemel om 23:00 plotsklaps helemaal dicht. En dreigde het zelfs te gaan regenen. Jammer, ik was nog lang niet uitgekeken.
    Hopelijk was het in Limburg langer onbewolkt.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

waar heb je waargenomen Hyperion ,bij je thuis of kienveen ?
      ik zou zelf tegen de ochtend even wat dingen uit proberen i.v.m. focusseer problemen maar toen ik s,morgens naar buiten keek zat de boel potdicht.
      jammer net nu ik vakantie heb en tijd genoeg om te observeren gooit het weer zoals altijd roet in het eten.
      ben in ieder geval blij dat jij nog zoveel hebt kunnen waarnemen !!
      groet Ronn
      "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
      Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

ik en japie zijn weer bij copernicus aan de slag geweest en het was er weer erg gezellig.
        maar idd na 23 uur begon het idd dicht te trekken en om 00.00 was ik dan ook weer naar huis met mn fietskar met telescoop spullen.

Commentaar

@Ronn: Gewoon vanuit mijn achtertuin. Pas toen ik weer binnen was las ik de oproep van Bob voor Kienveen. Die oproep was inmiddels ook weer herroepen. Tussen 22:00 en 23:00 was de hemel prachtig open. Ik kon de Melkweg zo zien. Ik woon dan weliswaar in een stad, maar ik blijk erg te boffen met de plek; met name het noordoostelijk gedeelte is eigenlijk erg donker.
          Wat het weer betreft heb je gelijk. Het is deze zomer buitengewoon slecht. Maar ik blijf hopen. We hebben een prachtige lente gehad en wie weet wordt het ook weer een mooie waarneemherfst.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
          X