Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Planeet Waargenomen - Jupiter + manen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste Planeet Waargenomen - Jupiter + manen

Gister avond rond 9.20 uur was het helder weer, was geen wolk te bekennen.
    Ik keek toen effe naar de hemel en ik zag een helder object ten westen van Zoetermeer.
    Waarschijnlijk had het een magnitude van -1 omdat het best helder was.
    Ik besloot toen om het heldere object te bekijken door mijn Bresser Galaxia 114/900.
    Deed eerst een 20mm oculair op en zag tot mijn verbazing dat de heldere object een planeet was met manen omheen!
    Was toen heel erg enthousiast enzo :-p
    Daarna was het wel tijd om een 4mm oculair op te zetten en ik zag de planeet...JUPITER!
    Door een 4mm was het nog niet zo duidelijk te zien, maar je zag wel vaagjes het wolkendek van Jupiter.
    Daarnaast zag ik ook 4 manen op een rijtje. (na nader onderzoek bleek ik de manen Europa, Callisto, Io en Ganymedes te hebben gezien)

Natuurlijk heb ik daar een schets van gemaakt maar ik kan het nu niet laten zien omdat mijn scanner het niet doet!
    -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
    -Binoculair 20 X 80 Doublet

Na de maan was Jupiter ook het eerste wat ik bekeken heb. Alhoewel het door mijn 10mm oculair nog steeds een klein bolletje is, vond ik het wel fantastisch om te zien. Des te meer omdat ook de manen vrij duidelijk waar te nemen zijn

Commentaar

Gaaf hè?!
      Ik kan me nog als dag van gisteren herinneren dat ik in 2000 een onafhankelijke ontdekking maakte, namelijk Saturnus! Zal het nooit vergeten...
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Die maantjes zijn echt de max, hé! Gewoon het feit dat je met de verrekijker (in mijn geval een 16x50) de vier - als ze niet voor of achter Jupiter liggen - lichtpuntjes al kan zien

O ja, het is niet Lo, maar Io :smartass
        To be, or not to be... or to be both - Schrödinger's cat

Commentaar

Leuk he dat ontdekken met je telescoop, voor de andere planeten zul je nog even moeten wachten of je moet een keertje vroeg opstaan (of heel laat naar bed gaan het is maar hoe je het bekijkt). Venus is nu in de vroege ochtend te zien voor zonsopkomst, Saturnus verschijnt omstreeks 10 september weer aan de ochtendhemel en Mars kom in de late avond op.

Commentaar

Je krijgt helemaal ontzag voor Jupiter en zijn manen als je beseft dat ze in een 10x50 verrekijker al zichtbaar zijn!
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Leuk, dit soort verhalen! Dit zijn precies de dingen die mij zo enthousiast maakten (en maken). Als je het leuk vindt: probeer de verplaatsing van de manen ten opzichte van de planeet eens te schetsen. Elke dag dag staan ze weer net even anders!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

bedankt voor reacties allemaal! vond het fantastisch om jupiter en zijn manen te zien.
                I was stunned! Alleen jammer dat ik er geen foto van heb kunnen maken vanwege gebrek aan apparatuur
                Dan maar schetsen he

@ Roel:
                lijkt mij een hele goeie idee! als het mooi helder is vanavond ga ik aan de slag!
                jullie horen nog van mij ^^
                -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
                -Binoculair 20 X 80 Doublet

Commentaar

Werken...
                X