Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inderdaad mooie foto's, Volgende keer wil ik de kunst eens afkijken.
    mvc Berlicum

Commentaar

@Victor, Zou nop z'n 2" UHC filter ook zo geklonken hebben?
      The Big Bang is fun

Commentaar

goed om te horen dat jullie een geslaagde avond hebben gehad!

Zelf heb ik nog even in de tuin gestaan, het was helaas te laat om nog te komen.
        Hopelijk blijft het weer zo... maar ik heb waarschijnlijk 2 scopes op de kop getikt
        nog niet 100% zeker, maar ik dacht ik waarschuw jullie vast..
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
          Prachtig, de eerste èchte astrofoto's vanaf de stek in Berlicum!!!
          100% mee eens.. Wat een gave foto's zeg Jeroen..!!

Wat trouwens een leuk bijkomend verschijnsel is wanneer je een memorecordertje gebruikt om je waarnemingen vast te leggen, is dat je ook wel eens iets anders vastlegt, zoals bijvoorbeeld Henk's kap van z'n C8 die op de grond ketst:
          onbetaalbaar..!! (Ik hoop wel voor Henk dat hij niet beschadigd is)

@Dennis: Ik ben benieuwd naar je (waarschijnlijk) nieuwe scopes..!!

PS: Na 3,5uur sterrenkijkplezier met matige vorst 17 november 2007 is dit het resultaat : (Een scope met een mooi laagje ijs erover)
          "Messier Vrienden Club Berlicum"
          **Bresser Skylux 70/700**
          **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Nee het was niet de kap maar het statief wat op de kijkerbuis viel .
            Ben net thuis (dagje familie bezoek) en meteen achter de PC geklommen om de verslagen te lezen. Ga dadelijk eens kijken hoe het met de kijker gesteld is (gewoon er nog niet aan toegekomen).

Commentaar

Gelukkig mensen, er is niets te zien aan de kijker.
              Mazzeltje gehad of zijn die Celestrons zo stevig?

Hier dan mijn verslagje.
              Ik had de avond uitgetrokken om mijn nieuwe camera eens uit te proberen.
              Feitelijk wilde ik Holmes fotograferen, maar dat lukte niet omdat ik niet fatsoenlijk in de zoeker kon kijken (zoeker stond naar de grond gericht).
              Helaas was mijn bestelde hoekzoeker voor de camera nog niet gearriveerd .
              Deze was vrijdag aangeboden, echter er was niemand thuis. Dus de zaterdag naar het postkantoor, maar nog niets aanwezig. (balen dus)
              Nog wel foto’s van Mars kunnen maken maar meer dan een wit bolletje is het niet geworden (zal dus nog wat met de belichtingstijden moeten spelen).

Verder was het weer een geslaagde avond die inderdaad erg droog was (de lucht) aangezien ik de hele avond zonder dauwband heb gewerkt. Tegen 01:00h zat er echter wel wat dauw op de lens maar rond die tijd ben ik samen met Hay (die mij een lift had aangeboden) de boel gaan opruimen.
              Dat was dus ook het moment dat mijn reeds ingevouwde statief spontaan omviel en net op de kijkerbuis viel .
              Gelukkig zat deze al in de (weekend)tas en de dauwkap om de kijkerbuis, waardoor er geen schade is ontstaan. (tja, het mag natuurlijk ook wel eens meezitten).

Omdat ik mijn 10x50 Lidl bino had meegenomen was Holmes volgens mij mooier door de bino te zien dan door de kijker zelf. Voor de C8 met een 50x vergroting was hij beeldvullend en feitelijk niet in zijn geheel te zien.
              Maar dat maakte Jeroen met zijn prachtige foto’s weer goed. Deze waren op zijn labtop te zien en dus heet van de naald te aanschouwen. We waren dan ook allemaal onder de indruk van zijn prestaties. Top Jeroen .

Voor de rest heb ik niets toe te voegen aan het verslag van de andere dus ga hier niet in herhaling vallen om alles nog eens op te sommen.

Commentaar

zoals bijvoorbeeld Henk's kap van z'n C8 die op de grond ketst: http://www.clearskies.nl/Webfiles/Henkskap.mp3
                mp3 tje doet het niet
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

De diameter van Holmes is inmiddels opgelopen tot ongeveer 16 boogminuten. Dat is ongeveer een halve maandiamater.
                  Ik zou m'n foto nog maar eens nameten. Volgens mij is hij ruim 30 boogminuten, oftewel een hele Maandiameter!
                  (net de doorsnee van Holmes op jouw foto bekeken met Guide, (met rechtermuistoets een lijntje getrokken van twee sterren die op de rand van de coma staan, en dan kwam ik op zo'n 28 - 30')

Groeten,
                  Guus

Commentaar

Ik zal nog eens goed naar de foto kijken. Ik had niet echt gemeten maar een schatting gemaakt. Als ik de Holmes foto's gestackt heb zal ik het resultaat posten. (Duurt effe: Ik ben een paar dagen in het buitenland voor m'n werk).
                    Messier Vrienden Club Berlicum
                    Meade LXD55 - SN6
                    Meade ETX125
                    Skywatcher ED80
                    Meade Starfinder 10 Dobson
                    Celestron ADM / Berlebach UNI18 / Boxdörfer MTS-3

Commentaar

Da's niet zo mooi Henk.. Maar kan gebeuren.
                      Mooi om te lezen dat jullie avond zo succesvol was!

Hopelijk gaat de winter meer van dit soort nachten brengen.

Ik ben inderdaad in gesprek over 2 scopes, maar de prijs is zo laag dat ik ga twijfelen
                      Hopelijk geen addertje.

er zit ook een LXD75 bij.. met een kapotte print bij 1 van de motoren.
                      Dit lijkt me toch wel te verhelpen?
                      Of zou er dan meer aan de hand zijn waar ik geen weet van heb?

Wie o wie...

en om eventueel aanspraak te maken op garantie, dan heb ik toch genoeg aan het plaatje op de montering, toch?

Gr. Dennis
                      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

pff.. ik had het spul telefonisch besproken en zou het zaterdag gaan bekijken en halen.
                        nu heeft ie het onder mn neus door verkocht.. waardeloos zeg.

Commentaar

Het laatste (korte) verslagje voor dit topic op slot gaat en we in een nieuw topic verder gaan... Toch wel bijzonder hoe veel er is geschreven in het MVC Berlicum plannings- en verslagentopic, en hoe vaak het is gelezen. Er is in ieder geval in no-time een redelijk clubje onstaan en regelmatig staan we met een man of vier van de sterrenhemel te genieten! Houden zo!!!

Vanavond was de lucht behoorlijk vochtig, waardoor de lichtvervuiling veel erger was dan normaal en daarbij kwam ook eens de bijna volle maan. Geen deep sky dus! Maar nog altijd genoeg te zien. Omdat ik, zoals velen denk ik wel weten alles in een sterrenbeeld probeer te bekijken wat binnen het bereik van mijn 8" SCT ligt, observeer ik met grote regelmaat dubbelsterren... die zijn er nou eenmaal het meest! Vanavond wilde ik de laatsten in Pegasus bekijken voor ik m'n waarneemgids van dat sterrenbeeld aan de hand van m'n eigen observaties bijwerk. Dat is gelukt en de 36 die er nog over waren kan ik nu bijschrijven.
                          Dat geldt ook voor 38 dubbelsterren in Cassopeia, waarvan ik er trouwens 9 al eens eerder had bekeken. Samen met twee carbonsterren telde de avond dus een oogst van 74 dubbelsterren (65 'nieuwe') en 2 carbonsterren (1 'nieuwe'). Ben dus wel tevreden, helemaal omdat opvallend veel van de dubbelsterren in Cassiopeia best mooi waren. Dat pakt het felle maanlicht dus niet af!
                          Naast al deze sterren heb ik ook nog, terwijl m'n kop thee afkoelde, de maan bekeken en sloot ik de avond af met Mars.

Nu maar hopen dat het weer zaterdag a.s. meewerkt. De maan zal dan nóg storender zijn, maar ach... dubbelsterren genoeg!

Tot dan,

Victor
                          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                          X