Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier Vrienden Club Berlicum (oud verslagentopic)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuk! Hoe vond je moeder het?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Die was echt helemaal onder de indruk van de scopes van Victor, Rob, Patrick en Hay..
      Ze wist al een beetje hoe donker het daar moest zijn (we zijn vaak bij sterrenwacht Halley geweest, en die ligt er niet ver vanaf)..

Maar ze vond het heel gezellig en leuk.. Vooral de nevels en clusters vond ze mooi..
      "Messier Vrienden Club Berlicum"
      **Bresser Skylux 70/700**
      **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

De mijne komt alleen naar buiten voor de Plejaden... Nee, sterren kijken zit niet in de familie.
        Leuk dat je je hobby (verhalen) kunt delen met je familie!

Commentaar

Daar ben ik ook blij mee.. Mijn moeder heeft me er mee in aanraking gebracht toen ik klein was.. Nu vind ze het leuk af en toe mee te kijken.. Een aantal vrienden van me willen ook soms samen mij een avondje buiten de hemel afspeuren, of naar een grote meteorenregen kijken.. Toch leuk als je je hobby kunt delen, en anderen er in geïnsteresseerd zijn..

Verder is het natuurlijk super je hobby uit te oefenen samen met mensen die dezelfde hobby hebben, zoals hier op het forum, of op starparty's.. 8)

Commentaar

Wat leuk! Bij mij zit het echt niet in de familie.
            Maar om niet al te off-topic te gaan zal ik een nieuw topic openen in off-topic hierover (ben wel benieuwd hoe iedereen in aanraking is gekomen met deze hobby).

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas B
              Ons mam wilde graag een keer mee om mee te kijken door de scopes, en om te kijken hoe mooi de sterrenhemel daar was in Berlicum..
              (En nee Victor, ik ben niet bang in het donker, zodat mijn moeder mee moest :P )..
              Ja ja...

NGC 884+869 en M31 waren goed met het blote oog zichtbaar.. Victor en ik slaagden er zelfs in de Noord-Amerikanevel en de Pelikaannevel te zien met het blote oog..
              Ik denk van wel maar tóch vraag ik het me af... heb laatst nog een artikeltje gelezen dat je de nevel zelf niet ziet maar slechts het licht van de sterren er in en er omheen. Nog maar eens opzoeken, interessant! Wat we wel met zekerheid hebben gezien is de donkere scheiding ertussen, dat detail was overduidelijk!

Ze wist al een beetje hoe donker het daar moest zijn (we zijn vaak bij sterrenwacht Halley geweest, en die ligt er niet ver vanaf)..
              Niet ver?! Als je op onze stek een scheet laat ruiken ze 'm bij Halley! Hemelsbreed nog geen kilometer!

Verder is het natuurlijk super je hobby uit te oefenen samen met mensen die dezelfde hobby hebben, zoals hier op het forum, of op starparty's.. 8)
              Wie is volgende week het nieuwe gezicht op de stek??
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Samen met Victor, Rob, Patrick en Bas hebben we een prachtig heldere avond gehad. Met behulp van Henk z'n "DEW Zapper 2007" is mijn correctorplaat helemaal schoon gebleven en heb ik de hele tijd kunnen kijken.

Als eerste stonden er enkele bolhopen op mijn lijstje. M2, M3, M10, M12, M13, M14, M15, M92. M10, M12 en M14 lukt niet, want die stonden voor het schuurtje (en ik erachter). De andere bolhopen waren duidelijk te zien en je kon zelfs losse sterren onderscheiden. Heel mooi! Bas, z'n moeder en Patick hebben ook meegekeken.

Bas haalde zelfs M13 even snel op via zijn scoop. Hij keek even door m'n red dot finder en hop, hop, hop daar had hij M13.

Ook M57 kwam er vandaag iets beter uit dan gisteren.

Albireo was de volgende. Mooie dubbelster. Kleuren blauw en oranje duidelijk zichtbaar. Gelukkig had ik Victor's Andromeda toer geladen in m'n Autostar en met de observatie gids erbij was het een hele leuke toer om de dubbels te splitsen. Op twee na allemaal gelukt. Prachtig die kleuren.

Als afsluiters De Pleiaden, Mars en Blue Snowball. Mars was veel rustiger dan gisteren en de Blue Snowball was overduidelijk blauw met een ring.

@Patrick: Volgens mij heb ik je TS ED 3x Barlow Lens doosje gevonden. Bas heeft nog een zwart oculair dopje gevonden.

Was een leuke avond!

Hay
                The Big Bang is fun

Commentaar

Ja klopt Hay!

Had een beetje weinig tijd gisteren en dat komt de organisatie niet ten goede.
                  Hoop je snel weer te zien op de stek dan komt dat weer goed met mijn doosje.

Maar toch nog leuke dingen gezien.
                  volgende keer bouw ik de zaak echt op als het nog licht is en zorg ik ervoor dat ik nergens meer naar toe moet.
                  Vlug opbouwen en vlug afbreken schiet niet op.

Tot snel!

Commentaar

Ik zal 't doosje in de auto leggen, dan kan ik 't niet vergeten.
                    The Big Bang is fun

Commentaar

En ik stop het dopje van je occulair in mijn jaszak, dan heb ik hem altijd bij me op de stek..!!

@Victor: Ik ben benieuwd wat je nog hebt kunnen vinden over de Noord-Amerikanevel en hetgeen wat we gezien hebben (de scheiding).. Ik hoop dat je het nog ergens post of een Pb'tje stuurt ..

Victor schreef: Wie is volgende week het nieuwe gezicht op de stek??
                      Een paar vrienden van me willen ook supergraag een keer mee naar de stek, ze vinden de hobby die we hebben ook interessant, maar ze vinden het alleen leuk er af en toe over te kletsen en waar te nemen.. dus die zullen waarschijnlijk een keer meereizen

@Demelza: Ik ga meteen even naar off-topic, lijkt me inderdaad ook een leuk topic om te lezen..!!

@MoreLinux: Leuk verslag..!!

Commentaar

Victor, is die nevel optisch waar te nemen? (met het oog dus)
                        zo ja dan ga ik hem zeker zoeken!
                        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Men claimt van wel... en afgelopen zondag was ik zelf (voor de tweede keer ooit) van mening het vanaf de stek in Berlicum zelf ook te zien. Bas trouwens ook.
                          MAAR... de nevel schijnt simpelweg te zwak te zijn voor het menselijk oog om zonder optische hulpmiddelen waar te nemen. De meest gangbare verklaring voor visuele waarnemingen van NGC7000 c.s. is dat men gewoon een fel deel van de Melkweg ziet, èn de donkere scheiding die ten westen van de Noord-Amerika nevel ligt. Dat je die kan zien is me wel duidelijk. Mogelijk ook iets van de vorm van de nevel ten oosten van het donkere stuk lijkt herkenbaar. Tweede 'maar': het deel van de nevel dat je ziet of denkt te zien is waarschijnlijk niet de nevel zelf maar het licht van de sterren die daar staan... dat is tenminste wat ik er over gelezen heb.

Dus hebben we met zekerheid de nevel gezien? Durf ik niet te zeggen..!

Commentaar

dat is wel erg bijzonder ja...
                            Ik ben benieuwd.

Hopelijk krijgen we snel weer een kans.

Wat ik ook van plan ben is het zwaard van Orion eens goed te gaan bekijken.
                            Daar is genoeg te zien lijkt me.

Tja, ik heb nog té veel wensen.
                            eerst goede montering, dan andere scope en dan eventueel fotografie.
                            - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Het zwaard van Orion (M42+43) is altijd weer genieten! Zoals je weet geef ik alle DSO's die ik observeer als waardering een cijfer van 1 tot 10, en M42 is absoluut een tien!

V.w.b. een montering: Met de scope die je hebt kan je nog heel lang vooruit, prima beeld! Een andere montering eronder zal vast helpen, maar daar kan je alle kanten mee op. Wel of niet GOTO bijvoorbeeld, en dan blijft er nog genoeg te kiezen over.

Commentaar

Het is me nu duidelijk wat we ongeveer in die streken rond NGC7000 gezien hebben.. Bedankt voor de uitleg..!!

Over Orion gesproken.. M42+M43 zijn inderdaad een van de mooiste nevels.. Ik ben benieuwd wat voor beeld ik uit mijn 70/700mm refractortje kan persen als orion hoog aan de hemel staat.. En ik ben ook zeer benieuwd hoe jullie ze zien.. Op naar de winter dus..!!

Commentaar

Werken...
                                X